Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-02, 17:05
  #1
Medlem
Har lite funderingar som jag inte riktigt blir klok på och undrar om ni kan reda ut detta för mig. Det gäller definitionen av svensk. När SVTkommenterar Duplantis väljer SVT ofta att säga att han är född i USA men har en mor som är svenska och att han valt att tävla för Sverige, likaså gör de med Estelle Alphand.
När det gäller andra idrottare såsom Zlatan, Martin Olsson, Branimir Hrgota eller för all del Henrik Larsson så väljer SVT att aldrig beskriva medborgarskap/etnicitet (vilket SVT gör med Estelle och Armand)
Tänker att är man hyfsat intresserad av sport vet man detta – så varför tydliggöra detta? Och varför är det överhuvudtaget relevant? Och om det är relevant varför väljer man då att bara ”tydliggöra” de i fall då de rör sig om att det faktiskt finns en svenskfödd förälder
Citera
2018-08-02, 17:22
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Nvm
Citera
2018-08-02, 18:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatkullen22
Har lite funderingar som jag inte riktigt blir klok på och undrar om ni kan reda ut detta för mig. Det gäller definitionen av svensk. När SVTkommenterar Duplantis väljer SVT ofta att säga att han är född i USA men har en mor som är svenska och att han valt att tävla för Sverige, likaså gör de med Estelle Alphand.
När det gäller andra idrottare såsom Zlatan, Martin Olsson, Branimir Hrgota eller för all del Henrik Larsson så väljer SVT att aldrig beskriva medborgarskap/etnicitet (vilket SVT gör med Estelle och Armand)
Tänker att är man hyfsat intresserad av sport vet man detta – så varför tydliggöra detta? Och varför är det överhuvudtaget relevant? Och om det är relevant varför väljer man då att bara ”tydliggöra” de i fall då de rör sig om att det faktiskt finns en svenskfödd förälder

Ludmilla Engkvist -- snabbspår till svenskt medborgarskap
Abeba Aregawi -- fick svenskt medborgarskap utan språktest och på idrottsliga meriter, men valde att tävla för sitt Etiopien efterföljande OS

Systrarna Kallur -- födda i USA och amerikanska medborgare, men ändå svenskar
Annika Sörenstam -- bor i USA och amerikansk medborgare men ändå svensk

Det är inte så lätt att veta; alla gillar en vinnare!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback