Citat:
Ursprungligen postat av
ebqt
Det blir ju genast ganska filosofiskt och man lär skilja på materiell/ekonomisk rikedom och (i brist på ord) själslig rikedom. Sen kan man fråga sig om man blir rik först när man realiserar pengar på något sätt, t.ex. genom resor eller genom egendom. Är det rikt att aldrig nyttja sina pengar? Isåfall är ju rikedom enbart nollorna på banken, samtidigt som man kan bo på gatan och rota i sopor.
Att aldrig nyttja sitt kapital är en fattiglapp grej ja, det håller jag väl med om.
Jag personligen känner mig inte tok-rik men jag har materiell förmögenhet, fina saker i hemmet köpt nästan uteslutande via konkursauktion "billigt" & ett egenförvärvat kapital som gör att jag slipper ta lån, jag känner mig rik på det materiella planet. Kläder handlar jag nästan aldrig, för det mesta då på second hand men det var över ett (två?) år sedan. Då ett par svarta Hugo Boss jeans för att alla andra respektabla byxor var helt nedgrisade av en hund. Kostade 120:- och är ännu jättefina, bör färga om dem bara, är duktig på att söla färg.
Jag tycker att indikation på att vara rik, är när kapitalet växer, oavsett med hjälp av resor eller med hjälp av egendom. Det är ett "rikt drag" om man investerat i möbler (ex. stringhyllor 2008) som nio år senare fick en generell värdeökning på 1000% - jag kanske ser rikedom som företagande kapitalism, vet inte. "Knösus" och en "rik person" är inte riktigt samma person för mig. En person som har ett mål eller en plan med sitt kapital anser jag som rik, även om det handlar om korvören som h*n vänder och gör dollar av på en dag.
För att väva in topic i det hela så anser jag att 500:- pikéer inte har rätt värdesättning för en tioåring, såtillvida att man inte ska gå till en "fin" tillställning eller imponera på någon, men det är väl fel det helt enkelt, att en förälder använder sin avkomma till en sorts maktposition. Jag personligen kan inte se det som logiskt att barn inte skall få vara barn (vilket dem såklart inte får om man har på dem tyger värda ~2-3000kr, hemskt tråkigt och förstöra något sånt) men samtidigt kanske de tänker att dessa barn som kläs i dessa rent mentalt flyttar sina banor till ett annat plan, det stämmer inte kan jag borga för