2019-04-14, 00:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fintuna
Han blev väl inte utsläppt utan hade själv gått ut.
Och klarar man som person inte av sådan här situationer både att bedöma vad hotet är och sätter igång skjuter massvis med skott där "två träffar" då ska man inte vara polis. Jag har skjutit en del i ungdomen och dagens poliser verkar vara riktig usla på att hantera vapen.

Han hade väl rymt tidigare och man verkar ju inte varit angelägen om att få stopp på det, eller utrusta honom med någon GPS mojäng.
Citera
2019-04-14, 00:39
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kan på samma sätt vara bra för poliserna att åtal väcks. I och med att FUP blir offentlig minskar man i rött hög grad spekulationsutrymmet.

Precis det jag är inne på. Ju mindre spekulationer desto bättre.
Citera
2019-04-14, 00:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är extremt omdömeslöst att nattetid släppa ut gravt förståndshandikappade vuxna, medels vapenattrapp.

Har inte de slapphänta föräldrarna något ansvar här? Och vem har gett killen en vapenattrapp?
Citera
2019-04-14, 00:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fintuna
Han blev väl inte utsläppt utan hade själv gått ut.
Och klarar man som person inte av sådan här situationer både att bedöma vad hotet är och sätter igång skjuter massvis med skott där "två träffar" då ska man inte vara polis. Jag har skjutit en del i ungdomen och dagens poliser verkar vara riktig usla på att hantera vapen.

Är inte själva syftet med att bära vapen som polis att man ska kunna skjuta och träffa rätt i ett nödläge?

Poliserna har ju oskadliggjort killen som viftade med ett vapen och inte åtlydde order?

Hur skulle poliserna kunna veta att killens föräldrar brustit i tillsynen av sin handikappade son?
Citera
2019-04-14, 01:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Det kan på samma sätt vara bra för poliserna att åtal väcks. I och med att FUP blir offentlig minskar man i rött hög grad spekulationsutrymmet.

Jag tror också att det kan vara en fördel för Poliserna att skuldfrågan avgörs i domstol. Det kommer leda till att medierna ”tvingas” ge en mer nyanserad bild av dom faktiska omständigheterna.

Men rent generellt så saknar åklagare befogenhet att åtala där denne inte på objektiv grund förväntar sig en fällande dom. Här synes åtalet tveksamt.

Sen kan man ju ha synpunkter på polisens skjut-skicklighet. Men en bättre sådan hade ju inte förbättrat oddsen för den påskjutne.
Citera
2019-04-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Du är kanske är psykopat? Helt ärligt frågat.
Du kanske är tycka-synd-om-liberal? Helt ärligt frågat.
Citat:
Om jag skulle vara polis skulle jag kunna tänka mg att skjuta en och annan, men inte en utvecklingsstörd! Det skulle inte finnas i min värld.
Varför är det värre att skjuta en utvecklingsstörd än en människa som skulle kunna tänkas bidra till samhället?

Jag hade mått betydligt värre över att skjuta en vanlig hederlig arbetare. Du hade kanske mått värre över att skjuta en chimpans?
Citera
2019-04-14, 01:12
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
När Eric vände sig om så fick han tre skott i ryggen, därmed hade polisens nödvärnsrätt upphört. Det är på den punkten åtalet har väckts.

Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jaha är det så nu...

Hur var det nu igen för en timme sedan...

"Om det förelåg en nödvärnsrätt i den uppkomna situationen är en fråga som domstolen har att ta ställning till. Ingenting du skall sitta och avgöra på Flashback".

Där ser man. Om man håller med aribert så går det bra att spekulera på Flashback och förekomma domstolen. Kanske är du som borde se över dina inlägg.

Det var väl ändå tre skott totalt varav två i ryggen/sidan? Åtal har väckts för att PRÖVA om nödvärnsrätten upphört som åklagaren menar.

Hörni... Erics vapen var inte ett riktigt vapen = ingen nödvärnsrätt.
Men! Är det frågan om putativ nödvärnsrätt för poliserna?
Citera
2019-04-14, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror också att det kan vara en fördel för Poliserna att skuldfrågan avgörs i domstol. Det kommer leda till att medierna ”tvingas” ge en mer nyanserad bild av dom faktiska omständigheterna.

Men rent generellt så saknar åklagare befogenhet att åtala där denne inte på objektiv grund förväntar sig en fällande dom. Här synes åtalet tveksamt.

Sen kan man ju ha synpunkter på polisens skjut-skicklighet. Men en bättre sådan hade ju inte förbättrat oddsen för den påskjutne.

Det fetade har jag också funderat över, om. åklagaren verkligen tror på fällande dom i detta fall.
Citera
2019-04-14, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Hörni... Erics vapen var inte ett riktigt vapen = ingen nödvärnsrätt.
Men! Är det frågan om putativ nödvärnsrätt för poliserna?

Fullt sannolikt. Här menar väl åklagaren att tveksamhet om putativt nödvärn kan göras gällande om Eric vänt sig om (dvs att skäl att uppfatta fara då ej skulle föreligga). Fast en beväpnad person (som man trodde var fråga om) skulle ju kunna vända om igen dock...
Citera
2019-04-14, 05:17
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Oj, vad snällt. Då vill jag åka någonstans där man inte åtalar pensionärer för åsiktsbrott. Har du något tips lille vän?

Är 'åtal för pensionärers åsiktsbrott' ditt största problem med vår rättsordning?
Vän......

Nej, men det är en mycket bra pekpinne på hur vidrigt vårat samhälle har blivit. Förstår du lille vän?

Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Inte ens vapenvana personer kan på avstånd se om ett vapen är äkta eller ej. Du har varit död i fyra minuter. Förvånade att du fortfarande kan skriva.

Men du får en chans till.

Du är polis och en person i permobil riktar ett skjutvapen mot dig

(Tyvärr är det inte perfekt kontorsbelysning ännu, så inte ens en fantastisk expert som du kan avgöra om vapnet är äkta på avstånd. Men eftersom du är polis med erfarenhet så vet du att det är extremt ovanligt att vuxna människor riktar leksaksvapen mot polisen på skämt).

Vad gör du?

"Du får en sekund"
"Vad gör du?"

Kompis, du kan inte ana hur lite jag bryr mig om dina uppmaningar. Snälla, kör upp dom i röven.

Eftersom du inte verkade förstå riktigt så får jag väl uttrycka mig i klarare verb.

Först hade jag aldrig försatt mig i en sådan situation. Om jag nu av någon underlig anlednig tvingats till det så hade jag inte sprungit in hals över huvud med en sådan sorglig skara individer. Jag hade kanske t.om. fattat att det skulle vara att ta vatten över sitt huvud. Hade jag tvingats avrätta en utvecklingsstöd människa så hade jag antagligen varit ganska sur på någon chef, speciellt om denna suttit på information som kunnat häva händelseutveckligen. Gissar på att det finns minst två snutar som nog håller med om sistnämnda.

Det kommer vi inte få svar på eftersom hela din frågeställning är baserad på en fantasi i ditt huvud där jag förväntas agera någon form av statist. Hela ditt resonemang är bara fånigt.

Se istället på utkomsten, man lyckades(knappt) ha ihjäl en 1,60 lång downie med ett leksaksvapen. Det kommer bli mera av denna varan då man måste rekrytera allt mer skit i takt med att andra inser det olämpliga till att låna ut sig till den nuvarande samhällsutvecklingen. Det här handlar om sketna medlöpare och är inget att tycka synd om. Om 10 år kanske samma typer hämtar dig eller dina barn för åsiktsbrott? Kommer du stå där snällt också då och tacka? Tänk till lite för guds skull.
Citera
2019-04-14, 07:47
Medlem
Citat:
Fullt sannolikt. Här menar väl åklagaren att tveksamhet om putativt nödvärn kan göras gällande om Eric vänt sig om (dvs att skäl att uppfatta fara då ej skulle föreligga). Fast en beväpnad person (som man trodde var fråga om) skulle ju kunna vända om igen dock...

Och det går fruktansvärt fort..
Citera
2019-04-14, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Nej, men det är en mycket bra pekpinne på hur vidrigt vårat samhälle har blivit. Förstår du lille vän?

"Du får en sekund"
"Vad gör du?"

Kompis, du kan inte ana hur lite jag bryr mig om dina uppmaningar. Snälla, kör upp dom i röven.

Eftersom du inte verkade förstå riktigt så får jag väl uttrycka mig i klarare verb.

Först hade jag aldrig försatt mig i en sådan situation. Om jag nu av någon underlig anlednig tvingats till det så hade jag inte sprungit in hals över huvud med en sådan sorglig skara individer. Jag hade kanske t.om. fattat att det skulle vara att ta vatten över sitt huvud. Hade jag tvingats avrätta en utvecklingsstöd människa så hade jag antagligen varit ganska sur på någon chef, speciellt om denna suttit på information som kunnat häva händelseutveckligen. Gissar på att det finns minst två snutar som nog håller med om sistnämnda.

Det kommer vi inte få svar på eftersom hela din frågeställning är baserad på en fantasi i ditt huvud där jag förväntas agera någon form av statist. Hela ditt resonemang är bara fånigt.

Se istället på utkomsten, man lyckades(knappt) ha ihjäl en 1,60 lång downie med ett leksaksvapen. Det kommer bli mera av denna varan då man måste rekrytera allt mer skit i takt med att andra inser det olämpliga till att låna ut sig till den nuvarande samhällsutvecklingen. Det här handlar om sketna medlöpare och är inget att tycka synd om. Om 10 år kanske samma typer hämtar dig eller dina barn för åsiktsbrott? Kommer du stå där snällt också då och tacka? Tänk till lite för guds skull.

Tyvärr har det sista avskrapet av polismuppar krupit hit nu för att sluta upp till försvar för avrättningen av Eric. Det räckte tydligen inte med de dårar som redan ockuperat tråden dygnet runt i snart 1000 sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in