Citat:
Ursprungligen postat av
rm-spiff
Jag har inte hunnit längre fram i tråden än såhär, någon annan har kanske redan skrivit samma sak ...
När jag gjorde värnplikten fick vi en vaktutbildning (dvs vakt vid grindarna på regementet eller som vakt i fält, inte en utbildning med något civilt värde)
Och där lärdes det ut att vi skulle:
1. Ropa halt, annars skjuter jag.
2. Skjuta varningsskott
3. Skjuta i ben
4. Nedkämpa den som kommer med verkanseld mot kropp.
Kanske skulle vi hoppa över lämpligt antal steg vid trängt läge, jag minns faktiskt inte riktigt.
Jag tror man brukade få några kompletterande råd också, eller det implicerades av vad man hade lärt sig tidigare: låt ingen komma nära ditt vapen, och tjonga för fan till den som försöker lägga hand på dig. Det var ju med kolven på ak4:an då, inte bajonettänden, som betraktades som dödligt vapen. Det stoppar ganska myvket. Mina erfarenheter är rätt gamla dock.
I praktiken vid somlig vakttjänst så fanns det förvisso ett tänkt utrymme runt ens person som man skulle freda primärt, men samtidigt, ibland, så kunde det kvickt överskridas om man samtalade med en person som sen blev närgången.
Men sammantaget så fick man känsla för vilka steg i din lista som man skulle använda i varje givet fall. Att dra hela listan skulle ju praktiskt kräva en sträcka på 50-75 meter, men det var ju sällan altuellt att börja avvärja motstånd på det avståndet. Det fanns på nattpassen gott om tid att öva i huvudet på hur man bäst borde bemöta olika typer av tänkta hot, men då hade man ju förvisso redan börjat tjänstgöra. Men då aktualiserades ju också vaktträningen, och närstridsttäningen. Eftersom man var utbildad militärt så hade man ju i väsentlig grad redan byggstenarna till hur man skulle agera. Att man inte skjuter den genomsnittlige tyske turisten i bröstet för att det är lättats att träffa där behövde man ju inte grubbla på. Inte heller att prova med bajonetthugg, som var lite inexakt på rörligt mål som initial framtöt.
Det var ju kolv över trynet och skott i låret som låg närmast till hands. På riktgit nära håll då. Men i ett upplevt skarpt läge på liv och död så är det ju en fiende man bekämpar, och då skjuter man rakt i bröstet, drämmer till med kolven (om man fått eldavbrott då) och sticker elelr hugger med bajonetten. Skottet i låret har lite multipel logik: vapnet är tungt och tar lite tid och kraft att lägga an och sikta, och med genomslagskraften så betyder det ett skott som vare sig det träffar eller ej fortsätter 2-4 kilometer i den riktning det går av, vilket brukar vara åt det håll det finns fler civila än militärer. Med bössan i midjeläge så kan man lugnt och utan strörre ansträngning avvakta och höfta iväg ett elelr flera skott mot angriparens lår, och för all del bredvid först om man vid det laget fortfarande inte tror attacken är ondskefull. Dessutom riskerar man inte att hamna tidsnöd och att pipan knuffas undan. (Även helt inpå en (utan anlopp) fanns utrymme att skjuta mot en närgångens ben.) Skulle personen fortfarande komma farande av någon anledning har man fortfarande kolven och bajonetten kvar.
”Halt, eller jag skjuter”, var lite svårt att få in, i skarpa situationer liksom varningsskott, förstod man. Det kanske passare k-pistbärare bättre, och rörande helt oförståndiga nyfikna barn och hundar som närmar sig. Den som seriöst vill ge sig på en vakt med ak4 bör inte annonsera det på så långt avstånd att några varningsskott hinns med. Så det handlar primärt om oförståndiga, och vimsiga.