2018-08-07, 18:52
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Den där vacker dagen blev ju torsdag förra veckan när 3 poliser mördade en kille med down syndrom med 9 kulor. Jävla fegisar, är de blinda och hur kan en snubbe med cp skadad var farlig, är en gåta för mig ?

https://youtu.be/J6Un1vzCLYM

Hur kan en stackars man som bara är på toa vara farlig? Mannen hade ju inte ett riktigt vapen utan bara en leksak.

Polisen mördade ju den stackars mannen som bara var på toa med sin leksak, han kunde ju inte dödat någon för det var ju inget riktigt vapen.

Massa skott var det ju också, hade det inte räckt med lite OC spray eller kanske en tazer... Varningsskott på sin höjd.

Jävla CP snutar som mördar någon som bara var på toa, fattade som inte att vapnet var ofarligt?
Citera
2018-08-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Dessutom kan det vara intressant att veta om Eric vet vad ett vapen är, förstod han det just där och då eller har han bara vetskap om att ett leksaksvapen är något man håller i handen men vet inte att det heter vapen?

Kanske bättre att polisen ropar att en person skall släppa föremålet som hålls i handen om polisen inte vet med bestämdhet att det är ett vapen.

Om en polis ropar att jag skall släppa min mobiltelefon så släpper jag ingenting om det är en snusdosa jag håller i handen.

Man kan dra allting till sin spets, domstolar kan absolut göra det.

Men det viktigaste är kanske trots allt att det var dåliga ljusförhållanden enligt polisen och ingen person är skyldig att släppa ett föremål om det inte är polisen som kräver det.

Vill verkligen inte ifrågasätta bara för att vara jobbig men.....
Ska polisen börja säga "släpp föremålet" här efter? För de kan kan ju inte veta om det är ett vapen eller inte varje person håller i.
Hur håller det sen i rätten "jag släppte in föremålet för de sa inte vilket föremål jag skulle släppa".
Man måste väl utgå ifrån att personen man möter har en kognitiv förmåga som man kan kommunicera med? Utan kommunikation har polisen bara våld.
Citera
2018-08-07, 19:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Du kan dra upp vilka osannolika händelser som helst. Aka min bror tidningsbudet. Att polisen skulle backa flera kvarter var självklart inte det jag menade med att backa och skaffa sig mer information. När man inte vet vad man har att göra med, är det en självklarhet att inte trappa upp situationen, det kan ju lika gärna vara extremt farligt som helt ofarligt. Och då behöver man hjälp av tex insatsstyrkan med erfarenhet. Polisens agerande vid detta tillfälle tyder på att man inte var tillräckligt utbildad för att hantera en situation som denna.

Polisen bör omvärdera sin taktik tycker jag. I det här fallet har det visat sig vara livsfarligt för personer med funktionshinder att stöta på polisen om de har något i handen. Att nöja sig med att Eric dog på grund av olyckliga omständigheter och sedan gå vidare utan att förändra något i sitt sätt att lösa uppgifter är en skymf mot Eric och hans anhöriga.

Polisen kan säga, vad ska vi göra då?

Svaret torde vara, det är polisens sak att komma på hur man ska göra för att minimera risken för att en liknande händelse ska ske igen.

Lite mindre pistol, lite mer hjärna, nuvarande taktik kan förvärra något som från början var harmlöst.
Citera
2018-08-07, 19:01
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Du kan dra upp vilka osannolika händelser som helst. Aka min bror tidningsbudet. Att polisen skulle backa flera kvarter var självklart inte det jag menade med att backa och skaffa sig mer information. När man inte vet vad man har att göra med, är det en självklarhet att inte trappa upp situationen, det kan ju lika gärna vara extremt farligt som helt ofarligt. Och då behöver man hjälp av tex insatsstyrkan med erfarenhet. Polisens agerande vid detta tillfälle tyder på att man inte var tillräckligt utbildad för att hantera en situation som denna.

Vad menar du, polisen löste situationen. Sen att det på grund av omständigheter som polisen inte kunde råda över slutade olyckligt är inte polisens fel utan Downs Eric (även om han själv antagligen inte förstod det) samt föräldrarna som utrustade Downs Eric med en vapenattrapp.
Citera
2018-08-07, 19:03
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Polisen bör omvärdera sin taktik tycker jag. I det här fallet har det visat sig vara livsfarligt för personer med funktionshinder att stöta på polisen om de har något i handen. Att nöja sig med att Eric dog på grund av olyckliga omständigheter och sedan gå vidare utan att förändra något i sitt sätt att lösa uppgifter är en skymf mot Eric och hans anhöriga.

Svaret torde vara, det är polisens sak att komma på hur man ska göra för att minimera risken för att en liknande händelse ska ske igen.

Lite mindre pistol, lite mer hjärna, nuvarande taktik kan förvärra något som från början var harmlöst.

Att ha något i handen = Gå runt med en vapenattrapp i nävarna klockan 4 på natten i centrala Stockholm och inte lyda polisens order.

Du kan inte lagstifta runt Darwin.
Citera
2018-08-07, 19:06
Medlem
Alla här som klagar på polisen, Tycker ni att polisen ska ha rätt att skjuta när de blir hotade av ett pistol liknande föremål? Obs Efter att först skrikit släpp vapnet flera ggr och sedan skjutit varningsskott? Om nej vem av er vill bli polis?
Citera
2018-08-07, 19:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Vad menar du, polisen löste situationen. Sen att det på grund av omständigheter som polisen inte kunde råda över slutade olyckligt är inte polisens fel utan Downs Eric (även om han själv antagligen inte förstod det) samt föräldrarna som utrustade Downs Eric med en vapenattrapp.

Polisen löste knappast situationen. Uppgiften är att skydda allmänheten, att döda vapenbärande män är inte ett självändamål. Varje dödsfall bör ses som ett misslyckande. En person som hotar eller dödar andra med ett skjutvapen skall inte i första hand dödas, vederbörande skall fås att upphöra med våldshandlingen, gripas och lagföras.

Polisen skapade förutsättningar för de omständigheter som möjliggjorde att fel sorts förmåga plötsligt stod öga mot öga(gud förbjude annat) med Eric på en trång innergård. Polisen hade inte några handlingsalternativ, man var låst vid att antingen lyder Eric uppmaning och släpper det han har i handen eller så tvingas man eventuellt att öppna eld, svart eller vitt, ingen valfrihet, man blev trängd.

Att skapa situationer som gör att man kan bli trängd är så B det kan bli taktiskt sett --> Måla in sig i ett hörn, är ett enklare sätt att beskriva det.
Citera
2018-08-07, 19:11
Medlem
Citat:

Vems liv ska gå först polisens eller den förståndshandikappade? Är det alltid den förståndshandikappades rättigheter som ska sättas främst oavsett konsekvens? Det är inte en helt lätt moralisk fråga.
Citera
2018-08-07, 19:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oz123
Alla här som klagar på polisen, Tycker ni att polisen ska ha rätt att skjuta när de blir hotade av ett pistol liknande föremål? Obs Efter att först skrikit släpp vapnet flera ggr och sedan skjutit varningsskott? Om nej vem av er vill bli polis?

Jag tycker att polisen skall ha rätt att skjuta verkanseld om det är oundgängligen nödvändigt och man innan dess provade metoder som innebar att man inte hamnade i ett trängt läge.
Citera
2018-08-07, 19:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Men funktionshindrade kan vara i fara vid en massa situationer som är helt oproblematiska för oss som inte är det. Även vi icke-funktionshindrade kan uppfattas som farliga personer om någon ser oss vanka omkring med ett vapenliknande föremål mitt i natten.
Citera
2018-08-07, 19:14
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Jag tycker att polisen skall ha rätt att skjuta verkanseld om det är oundgängligen nödvändigt och man innan dess provade metoder som innebar att man inte hamnade i ett trängt läge.

Det hade funkat om det gällde dig som privatperson under t.ex dolt bärande lagar.

Nu pratar vi om en yrkesgrupp som SKA uppsöka och gripa eller om det ej går oskadliggöra beväpnade gärningsmän.
Citera
2018-08-07, 19:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vill verkligen inte ifrågasätta bara för att vara jobbig men.....
Ska polisen börja säga "släpp föremålet" här efter? För de kan kan ju inte veta om det är ett vapen eller inte varje person håller i.
Hur håller det sen i rätten "jag släppte in föremålet för de sa inte vilket föremål jag skulle släppa".
Man måste väl utgå ifrån att personen man möter har en kognitiv förmåga som man kan kommunicera med? Utan kommunikation har polisen bara våld.

Tyckte mest att det var en intressant reflektion kopplat till fallet. Vissa människor tänker bokstavligt, de har inte förmåga att förstå så som normalfungerande människor gör. Eric uppges ha autism, och inom det spektrat finns det diagnoser som innebär att man tar allt bokstavligt.

Men i sak, det vore kanske inte fel om man ropar, släpp föremålet. För varför säger polisen släpp vapnet när man oftast endast misstänker att det är ett vapen, man vet inte.

Vill inte fördjupa mig i det här i den här tråden, dock så kan det ha viss bäring på Erics perception.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in