2018-08-05, 18:18
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
suck återigen han hade en treårings intelligens. Han var knappast kapabel att förstå ens vad som hände ännu mindre planera att bakhål mot tre poliser.

Så är det kanske men den informationen hade inte polisen! Om han befinner sig på en treårings nivå så är han med största sannolikhet omyndigförklarad och således bär föräldrarna ansvaret för hans handlingar.
Citera
2018-08-05, 18:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Ursäkta om frågan redan varit uppe för dissekering, men vem i helvete är idioten som ringde polisen på honom?

Någon har enligt tidningarna fått vapnet visat för sig och då ringt polisen. Om denna person såg vapnet så borde hen även sett personen som höll i vapnet. Och åtminstone kunde väl inringaren berättat att det rör sig en downs-person i larmsamtalet????? Eller är det bara jag som reagerar på detta. Hade polisen känt till utgångsläget så hade man väl fattat att det inte rör sig om den kriminella person som finns på adressen och därmed kanske agerat lite mer sansat, eller? Eller har jag för höga tankar om polisen?

Vem ringde polisen på Eric?

Det var väl ännu sämre ljus när personen ev fick syn på Eric och larmade om det ännu var skumt ute när han sköts 04.05.
Ser man vad man tror är en beväpnad man så går man väl inte fram i mörkret för att försöka kolla närmre.
Citera
2018-08-05, 18:19
Medlem
Citat:
Kan du vara vänlig och länka till den artikeln eller källan som vet att inringaren var en ”boende som var flera meter ifrån”

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det har figurerat olika uppgifter men ingenting om vem som larmat.Adressen var i polisens dator pga av en hotad kvinna och därför tog polisen det på fullt allvar och skickade fullt kavalleri dit. Uppgifterna läcktes först till DN och har sedan bekräftats av regionpolischefen i intervjuer. Efter det har det framkommit uppgifter om att våldsverkaren som hotat kvinnan sitter bakom lås och bom.

https://www.dn.se/sthlm/poliskalla-t...dsskjutningen/

I denna artikel så skriver de att det var en boende som larmade polisen

https://www.stockholmdirekt.se/nyhet...wvJM8HGUSYAOw/
Citera
2018-08-05, 18:20
Medlem
Citat:
suck återigen han hade en treårings intelligens. Han var knappast kapabel att förstå ens vad som hände ännu mindre planera att bakhål mot tre poliser.

Korrekt! Det är just det här jag syftar på. Jag har aldrig påstått att han menat illa, inte heller något om ett bakhåll.
Han förstod aldrig konsekvenserna av sitt eget agerande. Denna dag kostade det honom livet. Han skulle aldrig hamnat i denna situation från första början.
Citera
2018-08-05, 18:20
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ok jag var lite otydligt. "De upplevde troligtvis ett hot" ska det va.
Nu fick det uppenbarligen inte den informationen. Även om de såg att han hade downs syndrom så skulle han kunnat bära på en riktig pistol som han kunnat avfyra och i värsta fall dödat andra. Detta är nåt vi i efterhand vet att så inte var fallet.

Om det nu va ett direkt hot, tex att han stod 10-20m bort och riktade sin leksakspistol mot poliserna så tyvärr, enligt lag har polisen rätt att skjuta.

Jag säger inte att han förtjänade att dö, tycker det är jävligt tragiskt. Men någon som springer runt med ett pistolliknande föremål mitt i natten kommer råka illa ut. Detta borde hans föräldrar egentligen ha förhindrat.

Jo, jag är med dig i det att man aldrig kan veta om det är ett riktigt vapen, och att polisen har rätt att ta ner en person som riktar ett vapen emot dem.

Samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur jävla rimligt är det att en ds-person har fått tag på en riktig pistol?

Sedan tycker jag att det är skit med leksaksvapen. Varenda förälder borde ta sitt ansvar och ge sina barn vettigare leksaker. Promenerade förbi en busshållplats för någon vecka sedan och såg en pojke trycka en svart pistol mot sin mammas mage, mammans reaktion var att fortsätta tugga tuggummi. Det var ett sidospår men ändå en tragisk syn.
Senast redigerad av Lalande 2018-08-05 kl. 18:24.
Citera
2018-08-05, 18:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det var hans egen morsa som sa att det gick att se att han hade downs från långt håll.

Men knappast i mörker på natten...
Citera
2018-08-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Poliser som uttrycker sig nedsättande om dem som de är satta att ”hålla ordning på” har missförstått sitt uppdrag och sin roll, motverkar därigenom sitt ämbete, underblåser det problem som ger upphov till motsättningen och är därför olämpliga i sin befattning.

Det är ungefär samma sak som skulle hända om man betedde sig på motsvarande sätt mot sina egna tonårsbarn.

Att tappa fattningen är mänskligt men att bete sig illa är vanartigt och vanvårdande och vansläktande. Det är bara så som det är.

Men att skjuta den man är satt att hjälpa är bara en "olycklig tragedi" utan konsekvens öht, påverkar inte lämpligheten som polis på något sätt!??
Mycket logiskt i sosse-feministiskt tänk!

Hur skulle de låtit om de hade skjutit en med annan hudfärg för att inte tala om det hade varit en tjej med Downs syndrom!?
Citera
2018-08-05, 18:25
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Förlåt. Jag skulle se till att det fanns lås eller liknande som alla förutom barnet hade åtkomst till. Kedja är lämpligt då ingen nyckel behövs.
Har jag missat något mer?

Lite av det här jag menade med häxjakt. Du får stå för din åsikt om åtal mm. Alla har rätt till sin egen åsikt. Tror själv de lider tillräckligt.
Hade dom visat ansvar mot Erik och allmänheten skulle en kedja monterats för någon 100-lapp eller två. Det som retar mig är att tanten nu spelar på det här och inte ifrågasätts alls beträffande skyldigheter. Jag tror fortfarande att det indragna bidraget bli den största sorgen. Hyckleri och naivitet är ett svenskt signum numera.
Citera
2018-08-05, 18:26
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men knappast i mörker på natten...

Hört talas om gatlyktor? Sen är det ljust vid fyra-tiden återigen.
Citera
2018-08-05, 18:28
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Så om man ser ryggen på en person som bär ett vapenliknande föremål så ska man inte slå larm eftersom man inte ser ansiktet? Eftersom det ju sedan kan visa sig vara en oskyldig Downie?

Okej, så inringaren har endast sett ryggtavlan på Eric? Ryggtavla och vapen? Kan du länka till artikel eller källa som kan bekräfta detta?
Citera
2018-08-05, 18:28
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Bara det att han från 3 års ålder hade 17 år på sig att skaffa livserfarenheter.

Om vi antar att en 3-åring skulle ha fattat konceptet bakhåll efter att ha sett en långfilm. Och om vi antar att Eric såg en långfilm om dagen där bakhåll förekom och först när han fyllt 20 fattade konceptet bakhåll. Då skulle det innebära att han hade ca 1/6200 av en 3-årings förmåga att lära sig.

Det köper jag inte. Dessutom är leksaksvapen ganska tråkiga saker om de inte kan skjuta saker eller man klarar av att leka krig. De varken rullar, flyger eller flyter. De går inte att bygga med eller att krama. Och så vidare.

Och att han kanske gillade den bara för att den låg så skönt i handen köper jag inte.
Citat:
Hört talas om gatlyktor? Sen är det ljust vid fyra-tiden återigen.
Skum belysning...
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Men att skjuta den man är satt att hjälpa är bara en "olycklig tragedi" utan konsekvens öht, påverkar inte lämpligheten som polis på något sätt!??
Mycket logiskt i sosse-feministiskt tänk!
Det går att skjuta folk utan att vara onödigt respektlös. T.ex. om de hade stoppat cigaretter i hans näsborrar och fotat.

Citat:
Ursprungligen postat av B71
Hur skulle de låtit om de hade skjutit en med annan hudfärg för att inte tala om det hade varit en tjej med Downs syndrom!?
Som varit lika rymningsbenägen som Eric? Då skulle nog våldtäktsspöket installerat GPS i hennes skor osv.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-08-05 kl. 18:32.
Citera
2018-08-05, 18:29
Medlem
Citat:
Jo, jag är med dig i det att man aldrig kan veta om det är ett riktigt vapen, och att polisen har rätt att ta ner en person som riktar ett vapen emot dem.

Samtidigt kan jag inte låta bli att undra hur jävla rimligt är det att en ds-person har fått tag på en riktig pistol?

Det finns en hel del som äger vanliga pistoler. Pistolskytte är ändå en sport som anordnar tävlingar över hela landet.
Visst det är orimligt, minimal chans men inget som går att reflektera över just då när du möter en med ett pistolliknande föremål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in