Citat:
Ursprungligen postat av
Lalande
Han hotade troligtvis INTE polisen. Han upplevdes nog däremot som ett hot och det är väldigt stor skillnad. Hade polisen fått information om att det rörde sig om en person med downs syndrom (något som alla vuxna med hyfsat fungerande ögon kan indentifiera på en person) så hade kanske utgången sett anorlunda ut.
För övrigt måste man kunna kräva av polisen att inte skjuta på allt som verkar utgöra ett hot vid första anblick.
Ok jag var lite otydligt. "De upplevde troligtvis ett hot" ska det va.
Nu fick det uppenbarligen inte den informationen. Även om de såg att han hade downs syndrom så skulle han kunnat bära på en riktig pistol som han kunnat avfyra och i värsta fall dödat andra. Detta är nåt vi i efterhand vet att så inte var fallet.
Om det nu va ett direkt hot, tex att han stod 10-20m bort och riktade sin leksakspistol mot poliserna så tyvärr, enligt lag har polisen rätt att skjuta.
Jag säger inte att han förtjänade att dö, tycker det är jävligt tragiskt. Men någon som springer runt med ett pistolliknande föremål mitt i natten kommer råka illa ut. Detta borde hans föräldrar egentligen ha förhindrat.