2018-08-05, 18:10
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Så de boende som var flera meter från skulle alltså ha sett bättre än polisen?

Och återigen att han var en downie hör inte hit.
dömd våldsbrottsling + banan -> inte så farlig
världens snällaste downie + pistol -> livsfarlig

Kan du vara vänlig och länka till den artikeln eller källan som vet att inringaren var en ”boende som var flera meter ifrån”
Citera
2018-08-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Ursäkta om frågan redan varit uppe för dissekering, men vem i helvete är idioten som ringde polisen på honom?

Någon har enligt tidningarna fått vapnet visat för sig och då ringt polisen. Om denna person såg vapnet så borde hen även sett personen som höll i vapnet. Och åtminstone kunde väl inringaren berättat att det rör sig en downs-person i larmsamtalet????? Eller är det bara jag som reagerar på detta. Hade polisen känt till utgångsläget så hade man väl fattat att det inte rör sig om den kriminella person som finns på adressen och därmed kanske agerat lite mer sansat, eller? Eller har jag för höga tankar om polisen?

Vem ringde polisen på Eric?

Det har figurerat olika uppgifter men ingenting om vem som larmat.Adressen var i polisens dator pga av en hotad kvinna och därför tog polisen det på fullt allvar och skickade fullt kavalleri dit. Uppgifterna läcktes först till DN och har sedan bekräftats av regionpolischefen i intervjuer. Efter det har det framkommit uppgifter om att våldsverkaren som hotat kvinnan sitter bakom lås och bom.

https://www.dn.se/sthlm/poliskalla-till-dn-extrem-otur-ledde-till-dodsskjutningen/
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Så de boende som var flera meter från skulle alltså ha sett bättre än polisen?

Och återigen att han var en downie hör inte hit.
dömd våldsbrottsling + banan -> inte så farlig
världens snällaste downie + pistol -> livsfarlig

Det var hans egen morsa som sa att det gick att se att han hade downs från långt håll.
Citera
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Som sagt världen är inte perfekt. Vill inte va någon som bedriver häxjakt och mår heller inte bra av att peka ut andras misstag.
Känns som att det är det du är ute efter, att hitta syndabockar. Föräldrarna och Eric får stå för sina handlingar och det räcker enligt mig.
Du svarade inte på frågan. Beträffande häxjakt så är den abnorm och inte mot Eriks ansvarslösa föräldrar eller Erik. En klassiker att när man vräker ur sig saker och får en relevant fråga så blir det svarslöst. Den här morsan har tur och lever i glansen ett par dar till. Hoppas att hon blir åtalad för underlåtenhet att ta hand om avkomman som hon uppbringar bidrag för i drivor.
Senast redigerad av Zoom008 2018-08-05 kl. 18:18.
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Håller med, den person är enligt mig delansvarig i denna tragisk händelsekedja.
Så om man ser ryggen på en person som bär ett vapenliknande föremål så ska man inte slå larm eftersom man inte ser ansiktet? Eftersom det ju sedan kan visa sig vara en oskyldig Downie?
Citera
2018-08-05, 18:12
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Så om man ser ryggen på en person som bär ett vapenliknande föremål så ska man inte slå larm eftersom man inte ser ansiktet? Eftersom det ju sedan kan visa sig vara en oskyldig Downie?

Sköt dom han i ryggen har de ju definitivt en del att förklara!
Citera
2018-08-05, 18:13
Medlem
Citat:
Han hotade troligtvis INTE polisen. Han upplevdes nog däremot som ett hot och det är väldigt stor skillnad. Hade polisen fått information om att det rörde sig om en person med downs syndrom (något som alla vuxna med hyfsat fungerande ögon kan indentifiera på en person) så hade kanske utgången sett anorlunda ut.

För övrigt måste man kunna kräva av polisen att inte skjuta på allt som verkar utgöra ett hot vid första anblick.

Ok jag var lite otydligt. "De upplevde troligtvis ett hot" ska det va.
Nu fick det uppenbarligen inte den informationen. Även om de såg att han hade downs syndrom så skulle han kunnat bära på en riktig pistol som han kunnat avfyra och i värsta fall dödat andra. Detta är nåt vi i efterhand vet att så inte var fallet.

Om det nu va ett direkt hot, tex att han stod 10-20m bort och riktade sin leksakspistol mot poliserna så tyvärr, enligt lag har polisen rätt att skjuta.

Jag säger inte att han förtjänade att dö, tycker det är jävligt tragiskt. Men någon som springer runt med ett pistolliknande föremål mitt i natten kommer råka illa ut. Detta borde hans föräldrar egentligen ha förhindrat.
Citera
2018-08-05, 18:14
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Sköt dom han i ryggen har de ju definitivt en del att förklara!
Vi diskuterade alltså inringaren.
Citera
2018-08-05, 18:14
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Kan du vara vänlig och länka till den artikeln eller källan som vet att inringaren var en ”boende som var flera meter ifrån”
Nej. Men om någon inne i bostadshuset rang in utan att lämna sitt hem så lär de har varit flera meter ifrån. Om inringaren nu inte gick ut.

Men, det kanske inte ens var en inringare.

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Det var hans egen morsa som sa att det gick att se att han hade downs från långt håll.
Irrelevant, då han helt säkert hade något som liknade ett vapen tillräckligt mycket (nej, det finns inga superkvantdatoranalysgrejer) och att det är väldigt sannolikt att han betedde sig hotfullt med det (förmodligen för att han totalt misslyckades med att tolka situationen när snutarna dök upp).
Citera
2018-08-05, 18:16
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ok jag var lite otydligt. "De upplevde troligtvis ett hot" ska det va.
Nu fick det uppenbarligen inte den informationen. Även om de såg att han hade downs syndrom så skulle han kunnat bära på en riktig pistol som han kunnat avfyra och i värsta fall dödat andra. Detta är nåt vi i efterhand vet att så inte var fallet.

Om det nu va ett direkt hot, tex att han stod 10-20m bort och riktade sin leksakspistol mot poliserna så tyvärr, enligt lag har polisen rätt att skjuta.

Jag säger inte att han förtjänade att dö, tycker det är jävligt tragiskt. Men någon som springer runt med ett pistolliknande föremål mitt i natten kommer råka illa ut. Detta borde hans föräldrar egentligen ha förhindrat.

suck återigen han hade en treårings intelligens. Han var knappast kapabel att förstå ens vad som hände ännu mindre planera att bakhål mot tre poliser.
Citera
2018-08-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Du svarade inte på frågan. Beträffande häxjakt så är den abnorm och inte mot Eriks ansvarslösa föräldrar eller Erik. En klassiker att när man vräker ur sig saker och får en relevant fråga så blir det svarslöst. Den här morsan har tur och lever i glansen som snart är över. Hoppas att hon blir åtalad för underlåtenhet att ta hand om avkomman som hon uppbringar bidrag för i drivor.

Förlåt. Jag skulle se till att det fanns lås eller liknande som alla förutom barnet hade åtkomst till. Kedja är lämpligt då ingen nyckel behövs.
Har jag missat något mer?

Lite av det här jag menade med häxjakt. Du får stå för din åsikt om åtal mm. Alla har rätt till sin egen åsikt. Tror själv de lider tillräckligt.
Citera
2018-08-05, 18:18
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Nej. Men om någon inne i bostadshuset rang in utan att lämna sitt hem så lär de har varit flera meter ifrån. Om inringaren nu inte gick ut.

Men, det kanske inte ens var en inringare.

Irrelevant, då han helt säkert hade något som liknade ett vapen tillräckligt mycket (nej, det finns inga superkvantdatoranalysgrejer) och att det är väldigt sannolikt att han betedde sig hotfullt med det (förmodligen för att han totalt misslyckades med att tolka situationen när snutarna dök upp).

Det som hänt är att poliserna otränade och HBTQ-certfierade fått stora skälvan av en dvärgväxt downie med en plastpistol. Vill du ha såna poliser på gatan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in