2018-08-03, 22:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Polisen hade ju ingen aning om vem Erik var eller att han hade Downs syndrom. Hur tycker du de skulle ha agerat? Erik viftade med ett till synes skarpt vapen och det fanns en anmälare som var rädd. Polisen skriker "lägg ner vapnet" och Erik lyssnar inte. de skriker igen och skjuter ett varningsskott. Erik lyssnar inte. Ja, resten fattar du själv. Säg mig, hur skulle ett enligt dig korrekt agerande ha sett ut?

Det är väl för mycket begärt att polisen hade avvaktat och observerat vad den här killen hade för sig med tanke på att polisen inte hade tid att leta efter honom efter en anmälan från pappan, polisen har för mycket att göra.

Så länge grabben inte gör något olagligt eller utgör ett akut hot mot någon så fanns möjligheten att skapa sig en bild av killen, vad gör han, vem är han, vad vill han.

Men det är klart, efter åratal av gängskjutningar och vapen på stan så har polisen kanske fått hybris. Bättre att skjuta ihjäl en downare, barn eller funktionshindrad än att ta några risker eller ännu bättre, lösa situationen på ett annat säkert sätt.
Citera
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, men hur jävla bråttom hade polisen? Hur positionerade de sig på så sätt att de var i "skottlinjen" om det var ett vapen. Det verkar ju ha varit tomt i området bortsett från vittnet som polisen hotade med pistolen. De hade inte bråttom och det hade möjlighet att ge sig själva några minuter för att göra en riktig bedömning.

Det är bråttom när någon har ett vapen riktat mot dem, vägrar lyda uppmaning att backa och lägga ner vapnet, och eventuellt går emot dem efter varningsskott.

Vill du mena att poliser får tåla lite skottskador, så att en så här osannolik händelse som är unik i världen, inte kan hända?
Senast redigerad av Vekruset 2018-08-03 kl. 22:36. Anledning: korrfel
Citera
Medlem
Citat:
Polisen chansar hela dagarna. Skjutningen var en chansning också, eller hur. Och det var en felchansning. Möter du en downie då får man utgå ifrån att det finns 50% risk att hen inte förstår dig.
Det var ingen chansning. Det var en riskbedömning. Hade Erik en skylt på sig? Nej.
Citera
2018-08-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Han försökte informera polisen men fick då ett vapen riktat mot sig. Till saken hör också att killen bara kan arabiska.
Han sa No No no! Fattar dom inte ett nej?
Citera
Medlem
Citat:
Backa. Anmälaren var tydligen inte i närheten. Inte andra heller vad jag sett i rapporteringen.

Denna snubbe var i närheten & med tanke på hur polisen sköt vilt omkring sig så kunde även han ha dött.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vittne-stotte-pa-20-arige-eric-bara-minuter-innan-skjutningen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Visste de inte att han var downie? Har de inte tittat på honom innan de började skjuta alltså? Det syns nämligen på långt håll om en person har downs syndrom. Eller är poliserna så efterblivna att de inte vet hur en downie ser ut?
De hade inte många sekunder på dig. Dessutom är en downie diagnos ingen garanti för säkerhet, eller är det?
Citera
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Man kan ju ställa sig fråga om det är ett vapen eller en leksak, för det är ju inte sannolikt att en downie går och beställer ett vapen från Balkan eller köper på stan.

Knappast den fråga man ställer sig på några sekunder när ens eget liv ligger i vågskålen. Det spelar även ingen roll om han köpt föremålet från Balkan, fått det av sina föräldrar, eller hittat det på innergården. Riktar man vad som ser ut som ett vapen mot polisen och inte följer polismans direktiv. Då kan det sluta illa.
Citera
2018-08-03, 22:31
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Så det är bara att skjuta på då?
Som jag skrev, föräldrarna har brustit i sitt ansvar då sonen är mentalt 3 år och endast kan säga mamma. Han hade ingenting ute att göra med en leksak mitt i natten och dessutom såg han lite galen ut. Hur vet du att du inte själv hade skjutit om du ser något som liknar ett monster med vapen i hand? Han hade otur och föräldrar som skulle skyddat honom låg och sov eller struntade i sin "3-åring".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Nej men ytterst få om ens någon skulle få ihop din tankekedja om exakt mentalt tillstånd hos en person och sedan kunna koppla det till att det är en attrapp som riktas mot dig eller tredje person, du lyckades även få in funderingar om eventuellt ursprung som föremålet inte kunde ha. Hur lång tid tog det dig att tänka ihop den funderingen. Jag antar att du gjorde det vid datorn utan stress? Eller var det en förberedd subjektiv åsikt du förberett?

Klarar du av att göra så klara utvärderingar på några hundradelar eller en sekund under stress oavsett sikt och val av vapeninsats vill jag som sagt att du söker till Polisen eller Försvarsmakten. Allt annat är slöseri med begåvning och Zlatan ska veta att jag inte skulle klara det.

Ojojoj. Det finns många som klarar det. Speciellt då det gäller yrkeskunskaper. Folk behöver bara kasta en blick och de landar i korrekt slutsats direkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Han sa No No no! Fattar dom inte ett nej?

OK. Jag visste inte vad han sa. Polisen sket i vad han sa förstås & riktade ett vapen mot honom istället.
Citera
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mint-user
Skjuten. Av en leksakspistol? Klart är att om tre poliser inte på plats kan bedöma att situationen är ofarlig, då är det ett allvarligt problem inom polisen. Skjut först och fråga sen? Tunnelseende?

Problemet är tyvärr du själv.

Själv behöver jag svar på följande:

1. Vilken information hade polisen vid ingripandet?
-Här har jag varken utsago eller källa.
Är det fastslaget att Eric gömt sig i samma byggnad
som polisen skickats till för att säkra lägenheten som en mordhotad kvinna befann sig i?

2. Hur såg det polisiära ingripandet ut?
- Här saknar jag detaljer och utredning.

3. Hur agerade Eric?
- Ingen information.

4. Hur såg 'leksakspistolen/k-pisten' ut?
- Enligt den suddiga bilden så såg den verklighetstrogen ut, men jag avvaktar tåligt en bättre bild innan bilan faller.
Senast redigerad av Aristaeus 2018-08-03 kl. 22:34.
Citera
2018-08-03, 22:32
Medlem
yuptagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är faktiskt helt ointressant om personen led av Downs syndrom eller inte. Det enda som är relevant är hur polisen uppfattade situationen och om de kände sig hotade. Även en person med DS kan vara livsfarlig för omgivningen om han viftar med ett vapen.
Precis folk har verkligen svårt att förstå att vi måste utgå ifrån informationen som polisen hade DÅ.
Många vill utgå från informationen som finns nu och bedöma polisen agerande ifrån detta, mycket skrämmande hur korkade folk är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in