2018-08-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Polisen borde ha känt igen en downie. Vi har ju sett bilder på Erik. Då borde man agerat därefter. Om man var rädd för vapnet då borde man backat. Man verkade inte ha någon allmänhet att skydda.
Polisen hade ju ingen aning om vem Erik var eller att han hade Downs syndrom. Hur tycker du de skulle ha agerat? Erik viftade med ett till synes skarpt vapen och det fanns en anmälare som var rädd. Polisen skriker "lägg ner vapnet" och Erik lyssnar inte. de skriker igen och skjuter ett varningsskott. Erik lyssnar inte. Ja, resten fattar du själv. Säg mig, hur skulle ett enligt dig korrekt agerande ha sett ut?
Citera
2018-08-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Det går inte att bedöma i det läget. Polisen visste inte att han var downie (ditt begrepp) , de visste inte heller om vapnet var på låtsas eller inte.

Visste de inte att han var downie? Har de inte tittat på honom innan de började skjuta alltså? Det syns nämligen på långt håll om en person har downs syndrom. Eller är poliserna så efterblivna att de inte vet hur en downie ser ut?
Citera
2018-08-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Han va inte 3 år gammal, hans mentala ålder låg på 3 år, stor skillnad. dessutom hade poliserna ingen aning o vem dom hade framför sig, och det spelar ingen roll. dom hade nödvärnsrätt punkt slut.

frågor på det?
Du kanske missförstod mig. Jag anser att poliserna agerade korrekt! Detta var ett svar på en invändning mot det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Världsmästaranalysen, rena doktorsavhandlingen.

Vad gör en arab som ej kan svenska på en gård i Vasastan klockan 0400 på morgonen? Bor han där är det en bostadsrätt de röd/gröna köper till "flyktingar" eller så är han där av andra oklara skäl.

Självklart har den IS liknande araben som skrek till poliserna på arabiska skrämt upp dem. Det är självklart. Eric kunde inte prata så allt de hörde var arabens skrikande på arabiska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Han va inte 3 år gammal, hans mentala ålder låg på 3 år, stor skillnad. dessutom hade poliserna ingen aning o vem dom hade framför sig, och det spelar ingen roll. dom hade nödvärnsrätt punkt slut.

frågor på det?
Du liknar polistales man finns det på flashback?
Citera
Medlem
kordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Polisen har frikort att mörda folk. Det vet vi.

Dom skjuter till faran är över (vill komma hem efter jobbet)
Sen om killen står kvar efter tre skott så avlossar dom några till.

Inte nja tar bara två skott i bena och låter kille ha kvar vapnet kvar i handen, och sen få själv ett skott i huvudet är ingen polis som vill ha.

Sen komma det all alltid finns sånna här tragiska historier i arkivet.
Eller ska polisen börjar gå fram och kolla att vapnet är äkta?

I dagens samhälle...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Downien kan ha hittat ett bortkastat mordvapen i buskarna, om det nu är så att poliserna verkligen ens hade någon möjlighet att hinna se att det var en downie.

Ja, men hur jävla bråttom hade polisen? Hur positionerade de sig på så sätt att de var i "skottlinjen" om det var ett vapen. Det verkar ju ha varit tomt i området bortsett från vittnet som polisen hotade med pistolen. De hade inte bråttom och det hade möjlighet att ge sig själva några minuter för att göra en riktig bedömning.
Citera
2018-08-03, 22:24
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Polisen hade ju ingen aning om vem Erik var eller att han hade Downs syndrom. Hur tycker du de skulle ha agerat? Erik viftade med ett till synes skarpt vapen och det fanns en anmälare som var rädd. Polisen skriker "lägg ner vapnet" och Erik lyssnar inte. de skriker igen och skjuter ett varningsskott. Erik lyssnar inte. Ja, resten fattar du själv. Säg mig, hur skulle ett enligt dig korrekt agerande ha sett ut?
Antagligen tycker Ikea-kartongen (fattas det kanske en och annan skruv?) att korrekt agerande hade varit att alla tre poliser riktat tjänstevapen mot sina egna tinningar och tryckt av.
Citera
2018-08-03, 22:25
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tänker inte ens försöka, för det låter att man ska skjuta först och tänka sedan.

Nej men ytterst få om ens någon skulle få ihop din tankekedja om exakt mentalt tillstånd hos en person och sedan kunna koppla det till att det är en attrapp som riktas mot dig eller tredje person, du lyckades även få in funderingar om eventuellt ursprung som föremålet inte kunde ha. Hur lång tid tog det dig att tänka ihop den funderingen. Jag antar att du gjorde det vid datorn utan stress? Eller var det en förberedd subjektiv åsikt du förberett?

Klarar du av att göra så klara utvärderingar på några hundradelar eller en sekund under stress oavsett sikt och val av vapeninsats vill jag som sagt att du söker till Polisen eller Försvarsmakten. Allt annat är slöseri med begåvning och Zlatan ska veta att jag inte skulle klara det.
Citera
2018-08-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Just det, vi har sett bilder på Erik. Ingen man skulle vilja möta mitt i natten med ett vapen i hand.

Så det är bara att skjuta på då?
Citera
Medlem
Dom har väl för fan ficklampor och kan se en utvecklingstörd om manen med aribskt ursprung kunde se är det ju självklart! Också pepprar dom stackarn
Senast redigerad av Vidarquintar 2018-08-03 kl. 22:28.
Citera
Medlem
Citat:
Du kanske missförstod mig. Jag anser att poliserna agerade korrekt! Detta var ett svar på en invändning mot det.

Ja sorry, det postas rasande snabbt här. my bad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in