2018-08-02, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det var snarare insatsen som började 3:48, inte själva skottlossningen. Man har alltså under ca 22 minuter ryckt ut till adressen och grupperat sig.

Vad som är det stora problemet här är inte att man skjutit en oskyldig, utan att man faktiskt uppenbarligen skjutit med automatvapen inne i ett bostadsområde utan att ha fritt skottfält. Då det finns minst 19 hylsor så har man tydligen skjutit skurvis eld vid ca 7-8 tillfällen.

Men shit.

Här har kling & klang gone "Full retard".

Inget att diskutera förutom komiska i att försvara polisen.
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Fast nu var det ju inte samtidigt. Enligt vittnen var det 7-8 skott utdraget över flera sekunder. Det tyder på att någon panikskjutit och de andra två fyllt på för att dölja dråpet.

En eldstrid som varar flera sekunder? Utdragen?

Det troliga är att något triggat ett i det närmaste samtidigt eldöppnande, utan order om detta (apropå militär kompetens), utan av tre poliser som sett samma sak.

Att även poliser får sk eldpanik kan man förstås tänka sig, men försiktigtvis tolkar jag att alla skjutit ungefär samtidigt som att situationen varit skenbart (vet vi nu) livsfarlig.

Men det får vi se framöver.

Ledsamt och trist är bara förnamnet, men den som i alla fall vill låtsas som att det skall gå att få polis till platsen om det rings in vapenhot får ju vara litet försiktiga med att döma ut poliser som självklara idioter med vapen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du pratar Om 3poliser som tagit livet av en människa, och nu ska säga att det var självförsvar.

De stog inte framför en galning. Inga skott hade avlossats och vapnet är en plastleksak.

Om man har rätten att döda andra människor så bör man ju tänka igenom situationen. Det är väl mest polisens vapen som dödar. Poliser dör rätt sàllan I eldstrid, speciellt I Vasastan...

Nu räcker det ju mer än väl att han riktar vapnet åt deras håll. Eller tycker du som ska vänta tills han då verkligen skjutit? Först då har dom rätten att freda sig enligt dig?

Dessbättre håller inte lagen med dig och det är inte konstigt.

Nej polisen har inte mer rätt än andra att " döda andra människor". Dom har däremot precis samma RÄTT som alla andra att freda sig vid angrepp, eller det som på goda grunder kan tas för ett sådant.

Och nej, du har knappast någon större möjlighet att tänka igenom en situation om någon tex riktar ett vapen emot dig, då är det att agera, eller att riskera att bli dödad, du har att välja mellan , iaf allt som oftast.
Citera
Medlem
Ananows avatar
Jag funderar rent spontant på varför han har haft en leksakspistol, men framför allt varför man inte haft bättre koll på honom om han är rymningsbenägen? Oerhört tragisk och onödig händelse.
Citera
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
I andra länder där polisen skjuter hur de vill, ex brasilien, inger det förtroende?
Ja, för de icke-kriminella. Tror du inte att det är det de laglydiga personer i Rosengård hade önskat sig mest av allt, att polisen helt enkelt städade upp bland de kriminella?
Citera
2018-08-02, 22:41
Medlem
Som jag uppfattat det....
En utvecklingsstörd 20-åring med en 3-årings intelligensnivå har "rymt" från sina vårdnadshavare och går omkring med ett leksaksvapen.
Anträffas av polisen och förstår inte tillsägelser om att kasta vapnet. Poliserna känner sig hotade och avger verkanseld.
Fråga: Hur kan denne utvecklingsstörde 20-åring tillåtas ha ett "leksaksvapen" som av polisen uppfattas verkligt, med denna tragiska utgång. Vem är ansvarig för detta?
Citera
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Precis, och som heller inte förstår att somliga människor varken kan, skall, bör eller mår bra utav att leva ett liv med för mycket valmöjligheter. Just av den anledningen att dom inte klara av att ta vettiga beslut om något.

Det är inte fult, dåligt, eller skamligt med stora, fina, rejäla och välordnade mentalsjukhus då psykiskt sjuka och andra otillräckliga kan få den tillsyn på daglig basis som dom behöver.

Klarar föräldrarna inte av den biten då det gäller vuxna med utvecklingsstörning, ja då får samhället ta över, det är ju sådant vi alla betalar skatt för.

Eller så kan väl tre av dina töntpolare avrätta personen istället? Väntade på att en sådan som du skulle dyka upp och försvara en avrättning av en person med downs. Undra om någon av dessa var narkotikapåverkad igen kanske?
Citera
Medlem
banan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det mest relevanta för vad som hände är väl för fan vad som var upprinnelsen? Man måste ju se till förutsättningarna, logiskt beteende och allt det här för att kunna avgöra huruvida något var "rätt eller fel". Om jag har vapen hemma och någon ringer och mordhotar mig, timmar senare är någon och springer i mitt hus, jag konfronterar och skjuter ihjäl personen och det visar sig vara grannens 12-åring som "bara" har gjort inbrott", har jag gjort rätt eller fel utefter den informationen jag hade där och då, innan det hände?

Du har ju självklart gjort fel. Du har ju tolkat informationen du har fått felaktigt och skjutit fel person. Dessutom hade du som privatperson blivit ordentligt straffad för ditt tilltag.

Fast mer rättvisande för situationen så hade du blivit mordhotad av någon och ändå skjutit grannens 12åring som latjade med sin leksakspistol.

Det är ju därför du inte får gå omkring beväpnad medans polisen får, dom anses mer lämpade än dig att tolka information rätt. Eller dom gör det oftast iaf. Det dom tre aktuella poliserna har gjort går inte att försvara eller rättfärdiga.
Citera
2018-08-02, 22:42
Medlem
Har det kommit fram några uppgifter om poliserna. Namn etc?
Citera
Medlem
Jag tror vi kan enas om att ingen vet detaljerna runt detta. Vi vet vem som sköts, när och var och att han sköts av tre poliser som avlossade typ sju skott. Men vi vet inte händelseförloppet när poliserna öppnade eld eller hur leksaksvapnet såg ut. Om det var ett verkligt metallgevär eller ett rosa vattenvapen med Lilla Sjöjungfrun på.

Polisen verka ju inte ha skött detta exemplariskt direkt. Men exakt hur stort fiasko detta är återstår väl att se. Om de blev fullständigt överraskade av den här pojken i ett trängt läge där han riktade vapnet mot dom eller om de hade tydlig uppsikt över situationen och gavs möjlighet att ta intelligenta beslut i lugn och ro. Eller allt där mitt i mellan. Det vet vi inte. Det lär vi väl aldrig få veta antar jag.
Citera
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
för att vara på den säkra sidan och inte riskera bli ihjälskjuten av polisen bör man välja att äta äpple snarare än banan.

Japp, det har sjunkit till den nivån. Medborgare måste hädanefter tänka på att inte hålla något i händerna på offentliga platser för att inte riskeras att skjutas av polis. Det är så förbannat sjukt.
Citera
Medlem
En hel del som hänger här slätar över och "förklarar" hur polisen kunde skjuta ihjäl en oskyldig människa. En människa med svårt handicap som kanske inte kunde kommunicera, som lekte helt enkelt.

Läs och begrunda, försök att i ett civiliserat land försöka hitta ett liknande fall. Tag bort USA men försök finna länder som liknar Sverige. Ja precis, Sverige sticker ut nu.

Myndighetsutövning i Sverige fungerar uselt, säg något som fungerar bra?? Pengar hjälper inte, förmodligen har den humanitära stormakten struntat i konsekvensanalys av för stor invandring och splittrat resurserna till mycket onödigt. Arbetskraftsinvandring säger jag inget om, den kan vara bra. Men fy fan för asylinvandring och anhöriginvandring.

Detta är polismyndighetens systemkollaps, snart är det väl bara Skatteverket som fungerar av våra myndigheter.

Sitt inte och försvara systemkollapsen och tro inte att det kommer att bli bättre. Sverige vill inte bli bättre, i vart fall 75% av befolkningen inser inte sanningen. Que sera sera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in