Citat:
Ursprungligen postat av
Tamborino
Vad jag menar är att det är omöjligt att veta hur det ser ut efter valet, tre partier ligger nära att åka ut.
Det kan bli ett katastrofval för sossarna som det blivit i flera länder, AFS kan ta sig in i riksdagen även om jag tvivlar.
SD kan få allt mellan 18 och 27 %.
Allt känns väldigt öppet just nu, men att SD skulle kollapsa nej nej nej Tvärtom

Så länge Löfven och Kristersson är ledare så tror jag nog att det är omöjligt, i synnerhet för Löfven. S och M måste byta ut sina ledare, och kanske större delen av ledningen till och med. Men får de nya ledare efter valet så är vi på ruta ett igen och ej kan veta vad som kommer att hända. S känns dock för PK, så jag tror att om det är något parti som närmar sig SD så är det M trots allt. Men ej med Kristersson eller någon annan Reinfeldt-idiot.
Det är nästan ett faktum redan nu att S kommer att göra ett katastrofval. Frågan är hur stor katastrof det blir. 25 %? 23? 20? Under 20? Med Löfven som ledare och massa debatter kvar så lever S rejält farligt. Det är allt jag kan säga.
Jag är inte säker på att AfS tar sig in, även om man menar att det är möjligt, men jag blir nöjd om de åtminstone klarar 2,5-spärren, vilket jag är helt övertygad om att de klarar. Det räcker med att de existerar som det största partiet utanför riksdagen för att få SD att tänka till och sluta med sin prostitution åt sjuklöverhållet. Det går inte att ignorera och räkna med kärnväljarnas villkorslösa stöd samtidigt som de mjukar upp sig för att locka till sig S- och M-väljare.
Jag har aldrig sagt att SD kommer att kollapsa nu, eller inom den närmaste framtiden. Men dagen då de går med i en regering och måste kompromissa bort stora delar av sin invandringskritiska politik så kommer domen att bli hård från väljarna. Faktum är att även om de kör på sin politik så kommer många att bli besvikna, då de tror att SD är hårdare än vad de är.
I detta val kommer SD att få runt 25 %, det är jag övertygad om. Och de har goda chanser att även bli störst.