Citat:
Ursprungligen postat av
Cecham
Personligt brev kan alla skriva, alla söker allrid någonsin sitt första jobb. Mc Donalds, subway osv är superenkla jobb att få utan erfarenhet. Tror inte de är bra att fastna i bidrags-grejen. Sen måste man själv också ta tag i saker när man är vuxen om något ska hända. Känns som du skjuter upp mycket hela tiden och tänker att allt ska lösa sig av sig själv och de gör det inte. Gör operationen nu isåfall när du ändå bara är hemma så du får något gjort. Sen är det bra att gå gymnasiet såklart men tills dess kan du göra operation så du slipper avbryta skolgång/jobb för den skullen. Jag tycker det är skitråkigt om du fastnar i Jewels-träsket. Både hon o morfar har väl aldrig jobbat och skulder över öronen. Det är inget liv. Sen är det inte så lätt att välja linje som man vill utan betyg heller. Känns som allt blir så bakvänt att du hoppar av skolan för att göra ingenting för att sen få lägenhet av soc och leva på bidrag. Det är väl det sista man borde vilja göra inte det första man söker sig till. Tycker de är tråkigt för vet att du kan bättre och hade mått bra av ett jobb !
Håller med dig här. Och det är väl inte bara knalla till skolan och komma in? Hon bor väl dessutom på annan ort nu? Det blir då en helt annan skola? För att få bidrag idag kommer det krävas någon form av insats. Det första dom kommer hänvisa till är arbetsfm, läkaren och försäkringskassan om hon är för *sjuk* för att jobba.
Jag får också jag känslan att hon förväntar sig att allt ska fixa sig utan att hon lyfter ett finger.
Kanske gick för 20 år sedan men idag är det svårt att få *hjälp*
Finns dom som är sjuka och har missbruksproblem som verkligen får kämpa för att få den hjälp dom ska ha/vill ha. Och inte ens det hjälper alla ggr fast dom vill och försöker. Då är dom för *friska* för att få hjälp ist. Moment 22.