2023-03-19, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isabelleturesson
Nu e de ju så att jag ej gått klart gymnasiet, det vill jag gärna göra innan jag har ett jobb, kan tyvärr ej göra så mkt nu därför behöver jag ju hjälp för att komma igång. Och ett cv har jag ju inget att skriva på tyvärr🤣 vissa behöver hjälp för att komma igång med saker, det är en start det jag gör just nu, vill komma på ben, gå klart gymnasiet på en linje jag faktiskt vill gå, då får jag ju även csn.
Så är det ju. Det viktigaste tror jag är att du har ett mål och en rimlig plan för hur du ska nå målet och det verkar du ju ha.
Citera
2023-03-19, 18:30
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekropp
Så är det ju. Det viktigaste tror jag är att du har ett mål och en rimlig plan för hur du ska nå målet och det verkar du ju ha.

fp
Citera
2023-03-19, 18:31
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Nu e de ju så att jag ej gått klart gymnasiet, det vill jag gärna göra innan jag har ett jobb, kan tyvärr ej göra så mkt nu därför behöver jag ju hjälp för att komma igång. Och ett cv har jag ju inget att skriva på tyvärr🤣 vissa behöver hjälp för att komma igång med saker, det är en start det jag gör just nu, vill komma på ben, gå klart gymnasiet på en linje jag faktiskt vill gå, då får jag ju även csn.

Hjälp får du av arbetsförmedlingen med en handläggare och ni kan tillsammans välja en kursplan som passar.
Citera
2023-03-20, 11:49
Medlem
Citat:

Personligt brev kan alla skriva, alla söker allrid någonsin sitt första jobb. Mc Donalds, subway osv är superenkla jobb att få utan erfarenhet. Tror inte de är bra att fastna i bidrags-grejen. Sen måste man själv också ta tag i saker när man är vuxen om något ska hända. Känns som du skjuter upp mycket hela tiden och tänker att allt ska lösa sig av sig själv och de gör det inte. Gör operationen nu isåfall när du ändå bara är hemma så du får något gjort. Sen är det bra att gå gymnasiet såklart men tills dess kan du göra operation så du slipper avbryta skolgång/jobb för den skullen. Jag tycker det är skitråkigt om du fastnar i Jewels-träsket. Både hon o morfar har väl aldrig jobbat och skulder över öronen. Det är inget liv. Sen är det inte så lätt att välja linje som man vill utan betyg heller. Känns som allt blir så bakvänt att du hoppar av skolan för att göra ingenting för att sen få lägenhet av soc och leva på bidrag. Det är väl det sista man borde vilja göra inte det första man söker sig till. Tycker de är tråkigt för vet att du kan bättre och hade mått bra av ett jobb !
Citera
2023-03-20, 12:03
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cecham
Personligt brev kan alla skriva, alla söker allrid någonsin sitt första jobb. Mc Donalds, subway osv är superenkla jobb att få utan erfarenhet. Tror inte de är bra att fastna i bidrags-grejen. Sen måste man själv också ta tag i saker när man är vuxen om något ska hända. Känns som du skjuter upp mycket hela tiden och tänker att allt ska lösa sig av sig själv och de gör det inte. Gör operationen nu isåfall när du ändå bara är hemma så du får något gjort. Sen är det bra att gå gymnasiet såklart men tills dess kan du göra operation så du slipper avbryta skolgång/jobb för den skullen. Jag tycker det är skitråkigt om du fastnar i Jewels-träsket. Både hon o morfar har väl aldrig jobbat och skulder över öronen. Det är inget liv. Sen är det inte så lätt att välja linje som man vill utan betyg heller. Känns som allt blir så bakvänt att du hoppar av skolan för att göra ingenting för att sen få lägenhet av soc och leva på bidrag. Det är väl det sista man borde vilja göra inte det första man söker sig till. Tycker de är tråkigt för vet att du kan bättre och hade mått bra av ett jobb !

Håller med dig här. Och det är väl inte bara knalla till skolan och komma in? Hon bor väl dessutom på annan ort nu? Det blir då en helt annan skola? För att få bidrag idag kommer det krävas någon form av insats. Det första dom kommer hänvisa till är arbetsfm, läkaren och försäkringskassan om hon är för *sjuk* för att jobba.
Jag får också jag känslan att hon förväntar sig att allt ska fixa sig utan att hon lyfter ett finger.
Kanske gick för 20 år sedan men idag är det svårt att få *hjälp*
Finns dom som är sjuka och har missbruksproblem som verkligen får kämpa för att få den hjälp dom ska ha/vill ha. Och inte ens det hjälper alla ggr fast dom vill och försöker. Då är dom för *friska* för att få hjälp ist. Moment 22.
Citera
2023-03-20, 20:36
Medlem
Har alla betyg jag behöver från grundskolan för att komma in på gymnasiet, har kontakter som kan hjälpa att jag kommer in på skolan. Sen är folk här väldigt oförstående vilket e förståeligt, jag säger ej allt som händer i mitt liv på flashback, så att sitta å säga vad jag gör och inte gör e väl inte jätte rätt. Har nyss kommit ut ur ett skit hemförhållande, ska börja om min utredning med psyk här nere som jag kontaktade själv, tro de eller ej🙃 men men att spekulera å säga vad andra ska göra å inte e ju inte helt ovanligt i dagens samhälle. Så väldigt mycket är pågång just nu
Citera
2023-03-20, 20:40
Medlem
Sen har jag aldrig sagt att jag inte vill/tänker söka/söker jobb heller? Så det vet jag ej vart folk fått de ifrån
Citera
2023-03-20, 20:45
Medlem
Och är fullt medveten om att soc kanske inte alls kan göra något liksom, större chans att de inte går liksom. Inte som att ja tror att ja tar kontakt med soc och 1 vecka senare har ett stabilt liv och boende...
Citera
2023-03-21, 01:02
Medlem
Daria.Ms avatar
Citat:
Och är fullt medveten om att soc kanske inte alls kan göra något liksom, större chans att de inte går liksom. Inte som att ja tror att ja tar kontakt med soc och 1 vecka senare har ett stabilt liv och boende...

Låter som att du har koll, hatten av! Minns inte om du har diagnoser/svårigheter eller hur det nu var, men OM du har det så låter det bra att fokusera på gymnasiet först. Inte hoppa på nåt jobb på t ex Mc Donalds, du riskerar att bränna ut dig pga alla intryck och stress som såna jobb innebär. Bättre då att plugga så du har möjlighet att välja ett jobb som passar dig. Finns ju bra studievägledare att gå till men det gissar jag att du har koll på, tyckte själv att det gav mer än att gå till arbetsförmedlingen.
Citera
2023-03-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Håller med dig här. Och det är väl inte bara knalla till skolan och komma in? Hon bor väl dessutom på annan ort nu? Det blir då en helt annan skola? För att få bidrag idag kommer det krävas någon form av insats. Det första dom kommer hänvisa till är arbetsfm, läkaren och försäkringskassan om hon är för *sjuk* för att jobba.
Jag får också jag känslan att hon förväntar sig att allt ska fixa sig utan att hon lyfter ett finger.
Kanske gick för 20 år sedan men idag är det svårt att få *hjälp*
Finns dom som är sjuka och har missbruksproblem som verkligen får kämpa för att få den hjälp dom ska ha/vill ha. Och inte ens det hjälper alla ggr fast dom vill och försöker. Då är dom för *friska* för att få hjälp ist. Moment 22.

Nej det har nog blivit att det tros så just pga jewels nötat in att när Issy fyller 19 så kan hon få aktivitetsstöd så det har aldrig uppmuntrats med jobb eller skola utan man ska se fram emot att bli 19 så man kan få bidrag.. samma hon sa i en live att hon betalar från issys konto ifall issy ska få EKONOMISKT BISTÅND så behöver fakturorna vara betalda från hennes konto. Asså allt är så sjukt. Ekonomiskt bistånd är ju de absolut sista man får och som ingen vill leva på. Har aldrig hört jewels uppmuntra till att gå i skolan eller söka jobb utan de pratas bara om hur mycket påhittade diagnoser issy ska ha så att hon inte ska kunna göra något. Både issy och hvb har ju sagt att hon förmodligen inte har autism. Så jag har förståelse varför allt blivit så bakvänt eftersom hon inte fått lära sig något annat än att söka bidrag och vilka bidrag hon skulle kunna leva på i framtiden. Jewels dröm var väl att de skulle bo alla 3 livet ut försörjda av staten.
Och issy, de är superbra om du har saker i rullning men personligen tror jag det inte bara är att få en lägenhet av soc. Eller jag vet att så inte är fallet isåfall hade alla tonåringar velat och fått det. Jag tror jewels har fått dig tro att det är lättare än vad det är. Sen mår ingen bra av att bara vara hemma , det är ju bara att kolla på din mamma. Man blir utanför samhället. Och skolan börjar ju oavsett inte förens i höst så de är ju lång tid dit
Citera
2023-03-24, 13:15
Medlem
Har Jewels (Ida?) sagt varför hon inte kan ta det enklaste jobbet? Tänker att Samhall borde kunde ordna något jobb där hon exempelvis sitter och monterar/målar saker i skyddad verkstad eller liknande.
Citera
2023-03-24, 13:17
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Har Jewels (Ida?) sagt varför hon inte kan ta det enklaste jobbet? Tänker att Samhall borde kunde ordna något jobb där hon exempelvis sitter och monterar/målar saker i skyddad verkstad eller liknande.

Måla? Hon tål nog inte färgen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in