Citat:
Ja. Vi har ingen lag som säger att du inte får besöka någon. (Så länge inte besöksförbud tex finns.) Nu är din autism hjärna ute och spinner igen och blandar ihop fakta med vad du tycker är rätt. Du är fri att besöka vem fan du vill, var beredd på en dörr smälld i ansiktet bara.
Att det är olämpligt av honom att åka hem till dem utan förvaning, är inte samma sak som att det skulle vara olagligt.
De kommer dessutom aldrig kunna få ett besöksförbud heller. På vilka grunder?
"Han har aldrig funnits i mitt liv." Nähe, vad är då problemet?
Eller kanske Issys skeva påhitt funkar? "Han sa att han tänkte på mig."
Ja shit vad allvarligt, din pappa på andra sidan jorden tänker på dig. Nästan i klass med mordhot.
Att det är olämpligt av honom att åka hem till dem utan förvaning, är inte samma sak som att det skulle vara olagligt.
De kommer dessutom aldrig kunna få ett besöksförbud heller. På vilka grunder?
"Han har aldrig funnits i mitt liv." Nähe, vad är då problemet?
Eller kanske Issys skeva påhitt funkar? "Han sa att han tänkte på mig."
Ja shit vad allvarligt, din pappa på andra sidan jorden tänker på dig. Nästan i klass med mordhot.
Om du läser igenom dessa länkar ser du att det tämligen klart kan vara ett brott, nämligen ofredande. Det en domstol kommer ta titta på är, om det är allvarlig kränkning, och då pappan är meddelad och medveten om att I/O anser det vara en grund till självskadebeteendet så kommer det med stor sannolikhet anses som en grov kränkning. I nästa steg kommer det tittas på om det är av upprepad natur, och eftersom det enligt I/O har gjorts en anmälan förut som ledde till att hemsidor plockades bort, eftersom det spelades fortnite utan att familjen vad medveten och vi nu diskuterar ett hembesök, så finns klart risken att det kommer bedömas som upprepande. Sedan kommer man titta på om pappan hade någon uppsåt, och där kan det väl bli en knäckfråga javisst. Säger väl inte att det är helt självklart att pappan kommer kunna bli dömd för ofredande, men risken finns klart att det kan ske. Om du tittar på de två lawline länkarna jag gav, så ser du där att ingen av de två nämner kontaktförbud, och det är för att det inte behövs ett kontaktförbud för att bli dömd för ofredande. Kontaktförbud är jättebra, för att tala om för GM att det han håller på med är korkat, men det är inte en nödvändighet för att begå ofredande. Även om det hade hjälpt. Om familjen får ett kontaktförbud eller inte, beror väl snarare på hur pappan fortsätter sina oönskade kontaktförsök eller inte.
Länk 1
Mer om vad som är brottsligt på nätet
Lawline 1
Lawline 2