Citat:
Ursprungligen postat av
9och0
Vaddå blaha blaha?
Tror inte en 16åring har behov av id kort.
Nu är ju inte trans och bög samma sak. En man som är bög har "rätt" kön.
En transperson känner att de är i "fel" kön. Därför är det också logiskt att byta namn till något som passar bättre.
Men. Jag kan tycka att de är lite väl snabba med allting. Iofs vet man ju inte hur länge sen det är han kom ut till sin mamma och morfar, kanske bara verkar snabbt utåt.
Men personligen kan jag väl känna att namnbyte och hormonbehandling inte ska få påbörjas innan man är 18år och myndig. Könsbyte borde det vara iallafall 25års gräns på.
Finns ju många exempel där personer med åldern ångrat sig. Att kalla ungen Oliver kan de ju göra utan att byta namn juridiskt.
Hormonbehandling är ju aldrig någonting som påbörjas snabbt. Först måste personen få diagnosen könsdysfori av sjukvården, efter en utredning som vanligtvis pågår minst 2 år. Lägg därtill till väntetider på att få komma till utredningsteamet och liknande.
'Könsbyte' avser för övrigt att byta det juridiska könet, dvs om det står man/kvinna i identitetshandlingar (samt att få en jämn/ojämn siffra i personnumret). Varför skulle man vara tvungen att vänta med det tills man är 25? Det, tillsammans med namnändring, är väl de mest harmlösa delarna i processen.
Gällande det du skriver om att "de kan kalla ungen Oliver utan att byta namn juridiskt" tänker jag följande: För personer i hans närhet, ja, det är ju enkelt att ordna. Däremot används ju namnet i fler situationer än privat. I skolan, inom sjukvården, vid postförsändelser, i id-handlingar, i folkbokföringen, när man ska ordna olika "personbundna" saker såsom bibliotekskort, bankkort, tågbiljetter etc.
Med andra ord är det en ganska snäv idé om att allt löser sig bara personens familj/vänner kallar personen för det nya namnet. Med tanke på att de verkar ha mycket kontakt med sjukvården (bup, habilitering, vård för skolios etc) så ropas ju det juridiska namnet ut i vänterummet. Vilket man kanske inte vill, om man nu har ett annat namn.