2018-07-31, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Kanske är det en underförstådd sak att säga att man avbrutit något som inte var viktigt för att vara till tjänst för någon annan?

Kanske det, men jag tror på den förstnämnda teorin mer.
Citera
2018-07-31, 01:41
Medlem
Europes avatar
"Ingen fara" använder jag när någon råkar på något sätt besvära mig och sedan ber om ursäkt. T.ex. om någon knuffar till mig och ber om ursäkt, men möjligtvis även om de ber om hjälp och sedan tackar, men samtidigt ger uttryck för att de har varit till besvär, är krångliga, klantiga, virriga o.s.v. Däremot skulle jag inte använda "ingen fara" om någon bara tackar för något, utan använder då "varsågod" eller "det var så lite".
Senast redigerad av Europe 2018-07-31 kl. 01:47. Anledning: Edit
Citera
2018-07-31, 02:06
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror du verkligen det? Det tror inte jag.

I förrgår var jag på en tillställning där en person råkade stöta i mig, varvid vederbörande utstötte: ursäkta! Eftersom jag inte alls kände att det gjorde något svarade jag otvunget: ingen fara.

Kände inte alls att det rådde vare sig fara eller hot och är så långt från PK-normen det går att komma. Likaväl (jodå likaväl heter det, inte likväl i detta sammanhang) fann jag just »ingen fara« vara just det mest träffande i den uppkomna situationen. Ett respektingivande förlåt möttes med ett avväpnande. Lugnt och tryggt så långt från PK det går att komma.

Tycker det är en ganska stor skillnad på att mer be om ursäkt om en råkat knuffa till dig till att säga "ingen fara" när någon tackar en för att ha berättat vart bananerna ligger på hemköp.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
"Ingen fara" använder jag när någon råkar på något sätt besvära mig och sedan ber om ursäkt. T.ex. om någon knuffar till mig och ber om ursäkt, men möjligtvis även om de ber om hjälp och sedan tackar, men samtidigt ger uttryck för att de har varit till besvär, är krångliga, klantiga, virriga o.s.v. Däremot skulle jag inte använda "ingen fara" om någon bara tackar för något, utan använder då "varsågod" eller "det var så lite".

Jag använder extremt sällan den meningen utan hör den mest men tycker också att det låter mer rimligt. Känns som det är ett modernt uttryck och som någon varit inne på så känns det som det kan komma från Australien "no worries mate" eller från usa "its cool" (det är lugnt). Det här är en version av det.

Hade varit lite lustigt om någon reagerat på det

- Ursäkta vet du vart bananerna är?
- De är borta vid ingången.
- Ok tack så mycket.
- Ingen fara
- Ingen fara? Vad menar du?
- !!!!!!?????
Citera
2018-07-31, 02:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tycker det är en ganska stor skillnad på att mer be om ursäkt om en råkat knuffa till dig till att säga "ingen fara" när någon tackar en för att ha berättat vart bananerna ligger på hemköp.

Då skulle du kanske läsa vad jag svarade på i stället för att dra egna slutsatser.
Citera
2018-07-31, 02:09
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då skulle du kanske läsa vad jag svarade på i stället för att dra egna slutsatser.

Det gjorde jag.
Citera
2018-07-31, 02:36
Medlem
DaChiefs avatar
Antagligen säger folk "ingen fara" som en "synonym" till, "det är lugnt".

Antagligen låg iq. Eller SD-människor som vill hetsa dig med mikroagressioner!
Citera
2018-07-31, 06:32
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Uttrycket har väl helt enkelt blivit betydelsesvagare och mer generellt än vad den bokstavliga betydelsen antyder? Det händer ju jämt och ständigt i alla språk.

Om vi analyserar stelnade uttryck bokstavligen så finns det ju hur många konstigheter som helst i de flesta språk.

Varsågod:

Varför säger expediten att jag ska vara "god"? Har jag uppfört mig illa?

You're welcome:

Vaddå "välkommen"? Jag har ju precis betalat och ska snart lämna butiken.

Por favor:

Gör kyparen mig verkligen en "tjänst" när jag får växeln? Tänkte h*n behålla den?

Bitte sehr:

Varför böna och be? och dessutom "mycket" Jag ju inte direkt vägrat ta emot hjälpen/växeln.
Citera
2018-07-31, 09:12
Medlem
Här där jag bor är det ett relativt vanligt uttryck. Man säger det när man menar att det inte var något besvär för den som hjälpte. Och att man gärna hjälper till igen om det skulle behövas.
Citera
2018-07-31, 09:18
Avslutad
Säger sällan "ingen fara", men har fått kritik för att svara "det var så lite". Tydligen nedvärderar man sin insats då.
Citera
2018-07-31, 09:24
Medlem
Citat:
Något jag hör dagligen är att någon tackar för hjälpen ( t ex i en affär) och den som har hjälpt personen säger "ingen fara".

Är inte det lite konstigt?

Det "normala" är väl att säga "varsågod" eller "det var så lite". Men "ingen fara" borde väl indikera att det skulle kunna ha varit en fara?

Tycker det är konstigt sätt att uttrycka sig på. Finns det någon trolig förklaring till att uttrycket verkar vara så utbrett o vad betyder det egentligen?

"Ingen fara (på taket) – Lugnande svar när någon oroar sig mycket över något nära förestående."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_idiomatiska_uttryck

I vissa sammanhang som du nämner verkar det passa sämre, eller inte alls om jag skall vara ärlig.
Vad har parterna att oroa sig för när när någon tackar för hjälpen i en affär?
Vad f-n säger människan skulle jag nog tänka.

GW:s användning, som nämns i tråden, är nog ett dåligt exempel då han leker lite med uttrycket. Han skulle lika gärna kunna utbrista "far åt h-vete" när någon frågar hur han mår och det skulle funka.
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-07-31 kl. 09:33.
Citera
2018-07-31, 09:30
Medlem
Säger det ibland själv, och menar då att det inte skapade mig något obehag, det skadade mig inte. Ser inget konstigt med det.
Citera
2018-07-31, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Säger sällan "ingen fara", men har fått kritik för att svara "det var så lite". Tydligen nedvärderar man sin insats då.

"det var så lite" kan väl vara användbart om det rör sig om en minimal insats.
"ingen orsak" låter kanske bättre
men bäst låter väl ändå
"varsågod"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in