Citat:
Ursprungligen postat av
Utlandssvensk
Vad hindrar den driftige bonden från att sälja köttet till vänner för tusen kronor?
Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
Svensk lag, inte så mycket mer.
Ja, samt det faktum att Jordbruksverket kan få för sig stt kräva in bevis på att köttet destruerats, då är det bäst att man kan visa det.
Innan du ställer frågan ”hur bevisar man det”? Så hänvisar jag till tidigare länk som innehåller vidare länkar till aktuella lagtexter och föreskrifter.
Exakt, djur har öronbrickor som identitetshandling. Så man kan inte bara smussla undan dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
bax88
Sen är det väl inte bönderna som är giriga. Det är nån annan del i kedjan. Kedjan för oss vanliga konsumänter är väl köttbonde -> slakteri -> livsmedelsbutik -> konsument.
Nånstans i det ledet måste nån tjäna pengar som fan. Och jag tippar på livsmedelsbutikerna.
Ja, det är inte bönderna. Kompisen har 600 kor, bara för att gå runt och inte kånka.
Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Det skett mer än en gång på oxfilé, och hur man dumpar det Svenska köttet till annan marknad för hålla uppe priset på en detalj som inte borde ha ett så extremt pris.
Detta verkar rätt vanligt för andra länder också, då kött kan ibland ha sjukt låga priser när det säljs här.
Du har skrivit det där flera gånger, jag skulle väldigt gärna se en källa på det påståendet att svenska bönder gör det. Jag hade ingen aning om att bönder har en massa internationella kontakter, här trodde jag att om det möjligen var någon som hade möjlighet att hålla på med något sådant, så var det stora företag med giriga affärsmän.