2018-07-31, 02:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Varför skulle man FÖRSTÖRA köttet bara för att man slaktar? Det tror jag inte ett dugg på.

Och att det är kö till slakterierna måste ju betyda att det trots allt nödslaktas för fullt, till skillnad mot vad vissa andra i tråden teoritiserar.

Det är så reglerna insverige ser ut.

Det är ungefär sex månaders väntetid på att få en slakttid. Det är alltså den normala tiden. Det finns inte möjligheter att få in några extra djur.

Vis nödslakt avlivar man djuret på gården, och köttet måste då destrueras. Självklart händer det att det inland sker otillåten styckning/försäljning av sådant kött. Men det får nog anses vara undantagsfall.

Vad du tror utöver det spelar så att säga ingen roll, här har du jordbruksverkets text https://www.jordbruksverket.se/amnes...a18000210.html
Senast redigerad av EckiEcki 2018-07-31 kl. 02:22.
Citera
2018-07-31, 06:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Jag har faktiskt svårt att tro på att det sker i någon större omfattning. Det låter som någon vandringssägen eller där ryssarna märkt om "Tjernobylkött" till svenskt kött för att lura litauerna.

Har du sett dokumentärserien War on waste? Där har vi problemet när det gäller grönsaker, de är inte snygga nog och man får helt plötsligt inte grödorna sålda för att uppköparen ändrat sig.

https://www.dailymotion.com/video/x3c4g04
Det skett mer än en gång på oxfilé, och hur man dumpar det Svenska köttet till annan marknad för hålla uppe priset på en detalj som inte borde ha ett så extremt pris.

Detta verkar rätt vanligt för andra länder också, då kött kan ibland ha sjukt låga priser när det säljs här.
Citera
2018-07-31, 07:02
Medlem
Folkpisss avatar
Citat:
Under den senaste månaden har man ofta sett inslag på nyheterna om de stackars bönderna som måste slakta alla sina kor för att det inte finns tillräckligt med mat pga värmen. Varje gång har jag, som den marknadsekonomiskt lärda personen jag är, tänkt: "Gött! nu kan man fynda nötfärst att fylla frysen med!".

Men till min besvikelse har den stora rean uteblivit. Inga extrapriser utöver det vanliga. Visst är det lite skumt? Någon del av historien verkar ju inte stämma.

Så fungerar inte marknadsekonomi.
Senast redigerad av Folkpiss 2018-07-31 kl. 07:14.
Citera
2018-07-31, 07:39
Medlem
borrizs avatar
Oavsett vilket väder vi nu har, har det alltid funnits bönder som högljutt beklagar sig.
Frågan är hur många djur om än något, som verkligen går till nödslakt i slutänden.
Citera
2018-07-31, 08:38
Medlem
fjonke78s avatar
Nödslakt blir det pga av att slakterierna inte tar emot bokade djur inom 6 mån just nu. Det finns inget bete och ingen vall att slå för ensilage så djuren har alltså ingen mat...därav nödslakt. Att behöva använda sig av det som bonde är en katastrof. Bonden betalar för nödslakt. 3-4 tusen per djur. Istället för att få betalt av slakteriet....
Fan vad okunniga en del är här.
Citera
2018-07-31, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjonke78
Nödslakt blir det pga av att slakterierna inte tar emot bokade djur inom 6 mån just nu. Det finns inget bete och ingen vall att slå för ensilage så djuren har alltså ingen mat...därav nödslakt. Att behöva använda sig av det som bonde är en katastrof. Bonden betalar för nödslakt. 3-4 tusen per djur. Istället för att få betalt av slakteriet....
Fan vad okunniga en del är här.

Vad hindrar den driftige bonden från att sälja köttet till vänner för tusen kronor?
Citera
2018-07-31, 08:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Vad hindrar den driftige bonden från att sälja köttet till vänner för tusen kronor?

Svensk lag, inte så mycket mer.

Ja, samt det faktum att Jordbruksverket kan få för sig stt kräva in bevis på att köttet destruerats, då är det bäst att man kan visa det.

Innan du ställer frågan ”hur bevisar man det”? Så hänvisar jag till tidigare länk som innehåller vidare länkar till aktuella lagtexter och föreskrifter.
Citera
2018-07-31, 09:06
Medlem
Vad jag har hört är april tidigaste tider i slakterierna nu.

Nödslakt sker i stor utsträckning nu, visst detta köttet kan säljas svart, men fattar en del av er hur stor en ko är, slaktar man 10-20st blir det inte bara omöjligt att få det sålt under radarn, men även en logistisk osannolikhet att hålla köttet kallt i denna extrem värmen. De flesta bönder har ju knappast gigantiska kylrum. Dels kostar de stora summor, men guess what... Även de är slut och tar tid att producera nya, om ni tycker det låter osannolikt kanske ni har hört att även vanliga förbaskade fläktar för hemmen tog slut i vissa delar av landet.
Citera
2018-07-31, 09:21
Medlem
bax88s avatar
Sen är det väl inte bönderna som är giriga. Det är nån annan del i kedjan. Kedjan för oss vanliga konsumänter är väl köttbonde -> slakteri -> livsmedelsbutik -> konsument.

Nånstans i det ledet måste nån tjäna pengar som fan. Och jag tippar på livsmedelsbutikerna.
Citera
2018-07-31, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Svensk lag, inte så mycket mer.

Ja, samt det faktum att Jordbruksverket kan få för sig stt kräva in bevis på att köttet destruerats, då är det bäst att man kan visa det.

Innan du ställer frågan ”hur bevisar man det”? Så hänvisar jag till tidigare länk som innehåller vidare länkar till aktuella lagtexter och föreskrifter.

Exakt, djur har öronbrickor som identitetshandling. Så man kan inte bara smussla undan dom.

Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Sen är det väl inte bönderna som är giriga. Det är nån annan del i kedjan. Kedjan för oss vanliga konsumänter är väl köttbonde -> slakteri -> livsmedelsbutik -> konsument.

Nånstans i det ledet måste nån tjäna pengar som fan. Och jag tippar på livsmedelsbutikerna.

Ja, det är inte bönderna. Kompisen har 600 kor, bara för att gå runt och inte kånka.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det skett mer än en gång på oxfilé, och hur man dumpar det Svenska köttet till annan marknad för hålla uppe priset på en detalj som inte borde ha ett så extremt pris.

Detta verkar rätt vanligt för andra länder också, då kött kan ibland ha sjukt låga priser när det säljs här.
Du har skrivit det där flera gånger, jag skulle väldigt gärna se en källa på det påståendet att svenska bönder gör det. Jag hade ingen aning om att bönder har en massa internationella kontakter, här trodde jag att om det möjligen var någon som hade möjlighet att hålla på med något sådant, så var det stora företag med giriga affärsmän.
Citera
2018-07-31, 10:04
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Under den senaste månaden har man ofta sett inslag på nyheterna om de stackars bönderna som måste slakta alla sina kor för att det inte finns tillräckligt med mat pga värmen. Varje gång har jag, som den marknadsekonomiskt lärda personen jag är, tänkt: "Gött! nu kan man fynda nötfärst att fylla frysen med!".

Men till min besvikelse har den stora rean uteblivit. Inga extrapriser utöver det vanliga. Visst är det lite skumt? Någon del av historien verkar ju inte stämma.
Självklart så köper ex ICA osv in det svenska kötyet till reducerat pris, men eftersom de påstår sig exkludera det utländska så kan de sälja det till "normalpris" med 200% påslag + moms.
Citera
2018-07-31, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ungefär som med bensinen. Trots att råoljepriset sjönk dramatiskt de senaste två åren har vi inte sett någon minskning av priset ut till kund på bensin. Till viss del har detta med högre bensinskatt att göra, men i tex usa sjönk bensinpriset i nästan samma takt som oljepriset.

Någon tjänar på differensen mellan inköpspris av svenskt kött och utpris till kund i Sverige. Vem det är får andra spekulera kring. Din fråga är relevant, men de flesta har det så bra idag i Sverige så de klagar inte på priser längre...tyvärr.

Generellt så tar det ett tag innan råoljan blir färdig produkt och sjunker råoljepriset så minskar exempelvis lagren man har i värde. Det är således lite mer komplext än att produkten direkt ska följa råoljans pris rakt av. Det du borde göra är att jämföra de olika bolagens priser samt trender över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in