• 1
  • 2
2018-07-30, 23:23
Medlem
paprikaflickans avatar
Under den senaste månaden har man ofta sett inslag på nyheterna om de stackars bönderna som måste slakta alla sina kor för att det inte finns tillräckligt med mat pga värmen. Varje gång har jag, som den marknadsekonomiskt lärda personen jag är, tänkt: "Gött! nu kan man fynda nötfärst att fylla frysen med!".

Men till min besvikelse har den stora rean uteblivit. Inga extrapriser utöver det vanliga. Visst är det lite skumt? Någon del av historien verkar ju inte stämma.
Senast redigerad av paprikaflickan 2018-07-30 kl. 23:48.
Citera
2018-07-30, 23:29
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Under den senaste månaden har man ofta sett inslag på nyheterna om de stackars bönderna som måste slakta alla sina kor för att det inte finns tillräckligt med mat pga värmen. Varje gång har jag, som den marknadsekonomiskt lärda person som jag är, tänkt: "Gött! nu kan man fynda nötfärst att fylla frysen med!".

Men till min besvikelse har den stora rean uteblivit. Inga extrapriser utöver det vanliga. Visst är det lite skumt? Någon del av historien verkar ju inte stämma.

Jag har tänkt samma sak.

Dock så verkar väl de flesta inslagen vara i stil med "Vi kanske måste slakta" inte att de faktiskt har gjort det. Jag vet att en del kommuner lät bönder skörda kommunernas marker, att viss höbalsförsäljning skedde från mindre drabbade trakter. Så det gick/går nog bra. Mer kostnader dock för bönderna så vi kommer nog snarare se prisökningar senare i höst.
Senast redigerad av TENTACLEHARDCORE 2018-07-30 kl. 23:43.
Citera
2018-07-30, 23:30
Medlem
Varför måste det bli rea?
Sverige är så pass stort att det inte kommer märkas någon skillnad på mer tillgång till kött.

Sen så är det nog inte många mjölkkor som uppnår köttets kvalitet till köttdiskarna. Så mycket lär kastas, gå till hundfoder m.m.
Citera
2018-07-30, 23:30
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Ungefär som med bensinen. Trots att råoljepriset sjönk dramatiskt de senaste två åren har vi inte sett någon minskning av priset ut till kund på bensin. Till viss del har detta med högre bensinskatt att göra, men i tex usa sjönk bensinpriset i nästan samma takt som oljepriset.

Någon tjänar på differensen mellan inköpspris av svenskt kött och utpris till kund i Sverige. Vem det är får andra spekulera kring. Din fråga är relevant, men de flesta har det så bra idag i Sverige så de klagar inte på priser längre...tyvärr.
Citera
2018-07-30, 23:32
Medlem
elmhedens avatar
Som skrivet så sluter man upp och hjälps åt i såna här situationer för att så långt som möjligt slippa tråkigare åtgärder.

Precis som inlägget ovan skriver så är dock detta en högst ovälkommen motgång för redan hårt ansatta svenska bönder. Fler måste börja fundera lite på var pengarna tar vägen när man köper utländska varor, kött eller annat.
Citera
2018-07-30, 23:37
Medlem
Citat:
Under den senaste månaden har man ofta sett inslag på nyheterna om de stackars bönderna som måste slakta alla sina kor för att det inte finns tillräckligt med mat pga värmen. Varje gång har jag, som den marknadsekonomiskt lärda person som jag är, tänkt: "Gött! nu kan man fynda nötfärst att fylla frysen med!".

För att Nödslakt är lika med destruktion av köttet!
Om du ens läst tidningarna så hade du fattat detta, det är kö till slakterierna. Väntetider på 6mån!
Citera
2018-07-30, 23:44
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE
Mer kostnader dock för bönderna så vi kommer nog snarare se prisökningar senare i höst.
Prisökning till och med?! Tror jag smäller av

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Varför måste det bli rea?
Sverige är så pass stort att det inte kommer märkas någon skillnad på mer tillgång till kött.

Sen så är det nog inte många mjölkkor som uppnår köttets kvalitet till köttdiskarna. Så mycket lär kastas, gå till hundfoder m.m.
Det handlar ju ändå vanlig tillgång och efterfrågan. Om det helt plötsligt produceras mer kött än normalt borde ju priset gå ner. Och mjölkkor blir också till kött när de slaktas, det är inget konstigt med det.
Citera
2018-07-30, 23:47
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYKB
För att Nödslakt är lika med destruktion av köttet!
Om du ens läst tidningarna så hade du fattat detta, det är kö till slakterierna. Väntetider på 6mån!
Varför skulle man FÖRSTÖRA köttet bara för att man slaktar? Det tror jag inte ett dugg på.

Och att det är kö till slakterierna måste ju betyda att det trots allt nödslaktas för fullt, till skillnad mot vad vissa andra i tråden teoritiserar.
Citera
2018-07-30, 23:49
Medlem
klybans avatar
För Svenska bönder dumpar hellre sitt kött på världsmarknaden än sänka priserna.
Så har det varit rätt länge.

Detta är en anledning till jag inte kör hel Svenskt, har så svårt och stödja nått som bara vill suga pengarna ur oss.
Citera
2018-07-30, 23:49
Medlem
Inser hur lite en hel del personer vet om matproduktionen och alla dess regler.

Kött från nödslaktade djur får inte säljas, eftersom de slaktas på gården och utan de hygienkrav som krävs för att få sälja köttet.
Citera
2018-07-31, 00:00
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Inser hur lite en hel del personer vet om matproduktionen och alla dess regler.

Kött från nödslaktade djur får inte säljas, eftersom de slaktas på gården och utan de hygienkrav som krävs för att få sälja köttet.
Fast nu handlar det väl inte om regelrätt nöd-nödslakt som när en ko blivit sjuk eller något, utan mer att de tvingas resonera "maten kommer inte räcka till alla i vinter så det är lika bra att vi slaktar av en del".

Då är det ju ingen vits att göra det med hagelbössan bakom ladugården. Så det argumentet tror jag inte på.
Citera
2018-07-31, 00:05
Medlem
Citat:
Fast nu handlar det ju inte om regelrätt nöd-nödslakt som när en ko brutit benet eller något, utan om att de tvingas resonera typ: "maten kommer inte räcka till alla i vinter så det är lika bra att vi slaktar av en del".

Då är det ju ingen vits att göra det med hagelbössan bakom ladugården.

Vad i "Det är kö till slakterierna" är det som du inte förstår? Det är liksom först nästa år det finns tider att boka.
Slakterierna kan inte slakta mer än vad de får sålt (de har ingen möjlighet att förvara mer), om folk köper mer, så kan man slakta fler på samma tid, så det är du som kund som är flaskhalsen i ekvationen.

Fyll frysboxen med svenskt kött om du vill hjälpa till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in