2018-07-31, 00:07
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Fast nu handlar det väl inte om regelrätt nöd-nödslakt som när en ko blivit sjuk eller något, utan mer att de tvingas resonera "maten kommer inte räcka till alla i vinter så det är lika bra att vi slaktar av en del".

Då är det ju ingen vits att göra det med hagelbössan bakom ladugården. Så det argumentet tror jag inte på.

Stämmer men djuren måste ändå slaktas och styckas på ett "slakteri" och dessa har inte obegränsad kapacitet eller förmåga att behandla eller förvara allt av logistiska skäl, kossor tar väldigt mycket plats och köttet håller sig inte nämnvärt länge.

Därmed hamnar kreaturen i fjärrvärmepannan.
Citera
2018-07-31, 00:10
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Vad i "Det är kö till slakterierna" är det som du inte förstår? Det är liksom först nästa år det finns tider att boka.
Slakterierna kan inte slakta mer än vad de får sålt (de har ingen möjlighet att förvara mer), om folk köper mer, så kan man slakta fler på samma tid, så det är du som kund som är flaskhalsen i ekvationen.

Fyll frysboxen med svenskt kött om du vill hjälpa till.
Vad är det med "tillgång och efterfrågan" du inte förstår? Om problemet nu är som du säger att vi kunder köper för lite kött, så borde det ju innebära att priset sjunker för att folk ska köpa mer.
Citera
2018-07-31, 00:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vad är det med "tillgång och efterfrågan" du inte förstår? Om problemet nu är som du säger att vi kunder köper för lite kött, så borde det ju innebära att priset sjunker för att folk ska köpa mer.
Man dumpar kött på världsmarknaden och mycket heller än sänka priser här.

Estland fick sälja Svensk oxfilé för ~60-70:-/kg, än att de sålde den här och sänkte priserna.
På den tiden kostade en Svensk oxfilé 225-275:-/kg.

Sen som en del tar upp, om inte djuret slaktats enligt regler, så kan man inte sälja djuret som föda.
Citera
2018-07-31, 00:18
Medlem
Citat:

Kunder köper inte för lite kött, kunder köper för lite svenskt kött. Och att föda upp djur till kött (vare sig det är en gris, mjölkko eller en biffko osv) är inte gratis. Det är strikta regler som vi måste följa, slakten är inte gratis den heller, så skulle man då rea ut köttet, så betalar bonden för köttet på din tallrik. Nödslakta kan man göra själv.

Jag är inte den som har svårt att förstå, jag är småhållare (kommer dock inte behöva nödslakta).
Citera
2018-07-31, 00:41
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis, förr har det varit så att vårt "överskott" gått utomlands till gigantiskt underpris för att kunna bibehålla vår egen prisnivå (detta gäller grönsaker, spannmål) Dvs. ingen prisdumpning inom landet.
Var något år sedan det var en intervju med en grönsaksbonde någonstans i södra delen av landet som visade hela sitt fält med zucchini som han skulle plöja ner och mosa pga. prisdumpning från något utland.
Detta i stället för att sälja billigt så väljer de att förstöra det de odlar för att kunna fortsätta sälja dyrt till oss.

Det man kan vänta och redan sett till viss del är att utländskt kött kan bli billigare pga. att färre handlare väljer att ta in det/ färre konsumenter köper.
Citera
2018-07-31, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte nödvändigtvis, förr har det varit så att vårt "överskott" gått utomlands till gigantiskt underpris för att kunna bibehålla vår egen prisnivå (detta gäller grönsaker, spannmål) Dvs. ingen prisdumpning inom landet.
Var något år sedan det var en intervju med en grönsaksbonde någonstans i södra delen av landet som visade hela sitt fält med zucchini som han skulle plöja ner och mosa pga. prisdumpning från något utland.
Detta i stället för att sälja billigt så väljer de att förstöra det de odlar för att kunna fortsätta sälja dyrt till oss.

Det man kan vänta och redan sett till viss del är att utländskt kött kan bli billigare pga. att färre handlare väljer att ta in det/ färre konsumenter köper.

Jag tror du har missförstått. Vi kan inte odla zucchini för "5 kr" kg, då är det mer prisvärt att använda det som gröngödsling istället. Som i år skördar jag inte, det lilla som kom får gå tillbaka till jorden och bli ny jord. Och prisdumpningen kommer pga importvaror från andra länder med högre avkastning, inte att vi säljer mängder utomlands (förutom gröna ärtor, där säljs hela skörden i princip till Kanada, svenskar äter danska ärtor).
Citera
2018-07-31, 01:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag tror du har missförstått. Vi kan inte odla zucchini för "5 kr" kg, då är det mer prisvärt att använda det som gröngödsling istället. Som i år skördar jag inte, det lilla som kom får gå tillbaka till jorden och bli ny jord. Och prisdumpningen kommer pga importvaror från andra länder med högre avkastning, inte att vi säljer mängder utomlands (förutom gröna ärtor, där säljs hela skörden i princip till Kanada, svenskar äter danska ärtor).
Vet detta och håller med dig!
Men har gått genom mina öron någon gång att våra "varor" åker ut i Europa till rejält underpris för att bibehålla vår prisbild.
Nu kan detta vara gammalt eftersom jag inte minns var, när eller hur.. (jag är också gammal)

Håller helt med dig att vi skall äta vår egen mat i första hand innan vi importerar.
Nu har jag råd att leva som jag lär, men förr hade jag inte alltid det och då levde man på euroshopper som skitmaten hette på den tiden.
Edit: Det med ärtorna visste jag inte, hur och varför? att de skulle paketeras i Tyskland kommer jag ihåg, men varför går de till Kanada och vi skall äta Danska ärtor?
Senast redigerad av Onanikrem 2018-07-31 kl. 01:30.
Citera
2018-07-31, 01:34
Medlem
Citat:
Vet detta och håller med dig!
Men har gått genom mina öron någon gång att våra "varor" åker ut i Europa till rejält underpris för att bibehålla vår prisbild.
Nu kan detta vara gammalt eftersom jag inte minns var, när eller hur.. (jag är också gammal)

Håller helt med dig att vi skall äta vår egen mat i första hand innan vi importerar.
Nu har jag råd att leva som jag lär, men förr hade jag inte alltid det och då levde man på euroshopper som skitmaten hette på den tiden.
Jag har faktiskt svårt att tro på att det sker i någon större omfattning. Det låter som någon vandringssägen eller där ryssarna märkt om "Tjernobylkött" till svenskt kött för att lura litauerna.

Har du sett dokumentärserien War on waste? Där har vi problemet när det gäller grönsaker, de är inte snygga nog och man får helt plötsligt inte grödorna sålda för att uppköparen ändrat sig.

https://www.dailymotion.com/video/x3c4g04
Citera
2018-07-31, 01:42
Medlem
Herr-Bogsvalls avatar
Citat:
Men till min besvikelse har den stora rean uteblivit. Inga extrapriser utöver det vanliga. Visst är det lite skumt? Någon del av historien verkar ju inte stämma.

Jag har sett flera frågeställningar likt denna. Hur kan någon tro att mat skulle bli billigare efter en torka. Matpriserna kommer naturligtvis att öka en aning efter denna rekordtorka.
Citera
2018-07-31, 01:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag har faktiskt svårt att tro på att det sker i någon större omfattning. Det låter som någon vandringssägen eller där ryssarna märkt om "Tjernobylkött" till svenskt kött för att lura litauerna.

Har du sett dokumentärserien War on waste? Där har vi problemet när det gäller grönsaker, de är inte snygga nog och man får helt plötsligt inte grödorna sålda för att uppköparen ändrat sig.

https://www.dailymotion.com/video/x3c4g04
Inte hört om Tjernobylköttet men väl om Rumänskt hästkött i Findus färdigmat, stackars hästar, stackars människor, stackars Findus!
Ifs. inget fel med hästkött, men skulle nog inte köpa det från Rumänien av alla ställen..
Inte sett den dokumentären men skall se den!
Minns däremot kampen om EUs raka gurkor och "babymorötter" som inte alls är baby utan svarvas ner sådär för att passa konceptet.
Citera
2018-07-31, 01:53
Medlem
Citat:
Inte hört om Tjernobylköttet men väl om Rumänskt hästkött i Findus färdigmat, stackars hästar, stackars människor, stackars Findus!
Ifs. inget fel med hästkött, men skulle nog inte köpa det från Rumänien av alla ställen..
Inte sett den dokumentären men skall se den!
Minns däremot kampen om EUs raka gurkor och "babymorötter" som inte alls är baby utan svarvas ner sådär för att passa konceptet.

"Tjernobylkött" var bara ett begrepp jag slängde till med för att beskriva matfusk. Kommer ihåg ett parti räkor som hade för höga halter med bakterier som skickades tillbaka, bara för att komma igen med nya nummer nästa dag efter att de strålar ihjäl bakterierna.
Men det är ju inte bönder som fuskar (så TS inte skiter på sig), utan de högre upp i kedjan som inte kan tjäna tillräckligt med pengar även om de redan nu har nog.

Det roliga med Findus lasagne är att jag nog skulle köpt en om de märkt dom med hästkött, jag älskar det, det är bara så svårt att få tag på idag som orökt (till och med det rökta i form av hamburgerkött är oftast inte hästkött längre).
Citera
2018-07-31, 02:09
Medlem
Trollfeeders avatar
Effekten kommer inte nu. En kossa som slaktas idag ligger inte i köttdisken imorgon. Vi får billigt kött denna sensommar misstänker jag, och sedan dyrt kött i vinster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in