Citat:
Ursprungligen postat av
yyuutt
Jag tror du har missförstått. Vi kan inte odla zucchini för "5 kr" kg, då är det mer prisvärt att använda det som gröngödsling istället. Som i år skördar jag inte, det lilla som kom får gå tillbaka till jorden och bli ny jord. Och prisdumpningen kommer pga importvaror från andra länder med högre avkastning, inte att vi säljer mängder utomlands (förutom gröna ärtor, där säljs hela skörden i princip till Kanada, svenskar äter danska ärtor).
Vet detta och håller med dig!
Men har gått genom mina öron någon gång att våra "varor" åker ut i Europa till rejält underpris för att bibehålla vår prisbild.
Nu kan detta vara gammalt eftersom jag inte minns var, när eller hur.. (jag är också gammal)
Håller helt med dig att vi skall äta vår egen mat i första hand innan vi importerar.
Nu har jag råd att leva som jag lär, men förr hade jag inte alltid det och då levde man på euroshopper som skitmaten hette på den tiden.
Edit: Det med ärtorna visste jag inte, hur och varför? att de skulle paketeras i Tyskland kommer jag ihåg, men varför går de till Kanada och vi skall äta Danska ärtor?