• 1
  • 2
2018-07-29, 21:44
Bannlyst
Jag har lite tankar kring det här med människans behov, och jag undrar vad ni tycker om dessa tankar.

Först och främst, människans alla behov är fysiologiska, tänker jag. Detta eftersom om en människa har behov av att tex titta på ett TV-program, då har den människan behov av den fysiologiska tillfredsställelsen som TV-tittandet ger. Och om en människa har behov av övernaturliga "mirakel", då har den människan också behov av den fysiologiska tillfredsställelse som "miraklet" ger. Och om människan har en själ, då kan den själens behov sägas ingå i den människans fysiologiska behov. Så alla behov som människan har, de kan alltså sägas vara fysiologiska behov, tänker jag. Och därför talar jag helt enkelt om "människans behov" i fortsättningen i detta inlägg.

Vissa av människans behov är mer viktiga än andra, för människors överlevnad och välmående. Och sen är vissa behov TOTALT OVIKTIGA för människors överlevnad och välmående. Men när de VIKTIGARE BEHOVEN är tillfredsställda, då försvinner många andra MINDRE VIKTIGA BEHOV (och de totalt oviktiga behoven). Detta eftersom de MINDRE VIKTIGA BEHOVEN, egentligen grundar sig i de VIKTIGARE BEHOVEN.

Ett exempel på ovanstående är följande:

En kvinna har köpt en hylla. Varför hon behöver hyllan, det kan man få reda på genom att använda den så kallade "mullvadstekniken", på följande sätt:

Mullvaden:
- Varför behöver du hyllan?

Kvinnan:
- För att jag har massa saker liggandes på golvet i min bostad, och dessa saker är i vägen för mig. Jag behöver alltså hyllan för att få mer utrymme i min bostad.

Mullvaden:
- Varför behöver du mer utrymme i din bostad?

Kvinnan:
- För att jag behöver kunna röra mig fritt i min bostad. Är det så konstigt?

Mullvaden:
- Nej, det är förståeligt. Ursäkta att jag störde dig.

Här nöjer sig alltså mullvaden med kvinnans svar. Och det är ju förstås förståeligt att man behöver kunna röra sig fritt i sin bostad. Den som är rörelsehindrad har svårare att överleva, och alltså är rörelsefrihet ett av de VIKTIGARE BEHOVEN för människan.

Men mullvaden glömmer en viktig fråga. När kvinnan svarade "för att jag har massa saker liggandes på golvet i min bostad...", då borde mullvaden också ha frågat följande:

Mullvaden:
- Vad är dessa "massa saker" för något?

Kvinnan:
- Det är mitt smink, en tavla med ett foto på mig, några böcker, en prydnadskatt, en TV, och en blomma.

Mullvaden:
- Behöver du alla dessa saker egentligen? Börja med sminket, varför behöver du det?

Kvinnan:
- Jag vill se vacker ut, dels för min egen skull så att det blir trevligare för mig att se mig själv i spegeln, och dels för att jag vill att andra människor, inte minst män, ska attraheras av mig och vilja umgås med mig.

Och så vidare...

Kvinnans behov av hyllan grundar sig alltså delvis i hennes behov av smink, och hennes behov av smink grundar sig delvis i hennes behov av självuppskattning, hennes behov av närhet till andra människor, och hennes behov av sex. Och det är ju förstås förståeligt att man behöver nyss nämnda saker, och alltså är dessa saker några av de VIKTIGARE BEHOVEN för människan.

Sen kan man förstås hävda att smink etc., är ett dåligt sätt att få nyss nämnda behov tillfredsställda. Dels "lurar" man på sätt och vis andra människor att tro att man är vackrare än man är, om man har smink etc, och dels är det dyrt och kan vara ohälsosamt med smink etc.

Hur som helst så finns det anledning för oss människor att se över våra behov. Detta för att förstå vilka av våra behov som ingår i människans VIKTIGARE BEHOV, och vilka av våra behov som bara GRUNDAR SIG i människans VIKTIGARE BEHOV (och alltså endast syftar till att lättare kunna tillfredsställa de VIKTIGARE BEHOVEN). Alltså vilka av ens behov som är människans VIKTIGARE BEHOV, och vilka av ens behov som är människans MINDRE VIKTIGA BEHOV.

Och sen är det viktigt att se över sina MINDRE VIKTIGA BEHOV, för att se vilka av dessa man kan byta ut mot bättre alternativ, och ändå lättare kunna tillfredsställa sina VIKTIGARE BEHOV.
Och det är också viktigt att förstå att vissa av ens MINDRE VIKTIGA BEHOV, faktiskt kan göra det svårare att tillfredsställa de VIKTIGARE BEHOVEN. Tex så kan smink förstöra huden och göra en ful, och därmed motverka sitt syfte. Eller så kan sminktillverkning och sminktransporter förstöra miljön, vilket i sin tur kan göra det svårare att överleva överhuvudtaget på jorden. Det finns förstås bättre exempel på denna "bieffekt", som tillfredsställandet av de MINDRE VIKTIGA BEHOVEN kan ge, men förhoppningsvis förstår ni hur jag menar.

Sen finns det faktiskt också anledning för oss människor, att se över våra VIKTIGARE BEHOV några gånger extra. Detta eftersom vissa av våra VIKTIGARE BEHOV, egentligen kanske INTE är så viktiga trots allt, eller iallafall inte så viktiga att vi måste tillfredsställa dem så mycket som vi gör, och på det sätt som vi gör det. Detta gäller tex vårat behov av mat och sex, som ju helt klart båda ingår i våra VIKTIGARE BEHOV. Vi människor behöver ju äta för att överleva, och vi behöver ha sex för att fortplanta oss. Men behöver vi äta så mycket som vi gör, och äta all typ av mat som vi äter? Och behöver vi ha sex så mycket som vi har, och behöver vi ha sex på alla de sätt som vi har?

Hur som helst så finns det alltså anledning för oss människor att se över våra behov. Eller vad tycker ni? Och vilka är människans VIKTIGARE BEHOV, enligt er?
Citera
2018-07-29, 21:53
Medlem
Xylulose-5-ps avatar
Tja!

Det finns en ganska intressant teori skapad av Abraham Maslow 1943.
"Behovstrappan"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

https://www.simplypsychology.org/maslow.html

Jag skulle säga att våra viktigaste BEHOV är just dessa.

Jag är med på hur du tänker med tycker nog du blandar ihop behov och beteende.
Man kan ha ett behov men ett omedvetet beteende som inte hjälper att tillfredställa ens behov.

Jag skulle vilja säga att det är bättre att se över sina beteenden än behov.

Att välja goda rutiner som förbättrar sina beteenden - för att stärka tillfredsställelsen av sina behov.

Goda rutiner att svåra att skapa sig men lätta att leva med.
Dåliga rutiner är LÄTTA att skapa sig med svåra att leva med.
Citera
2018-07-29, 21:56
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Du kommer då aldrig jobba inom marknadsföringsbranschen
Vad jag menar är att dom bygger varje produkt för att tilltala ett behov. Smink handlar om att bygga upp en osäkerhet hos kunden/offret för att sedan sälja säkerhet (sminket). Det fungerar även att applicera inom politiken. Ifall man förstår det enkla sambandet och integrationen mellan känslor och behov kommer man långt med sin politik:
Rädsla=Trygghet
Frihet=Kapitalism
Gemenskap=Kommunism
osv.

Kanske Maslovs kan inspirera dig lite med hans behovstrappa?

Jag håller med dig att det finns en värdetrappa i form av behov. Medvetet eller inte. Vad vi kallar "vilja" är egentligen processade behov.
Citera
2018-07-29, 22:00
Medlem
Det är trams att det skulle finnas någon själv själ och det stämmer att alla våra behov är 100% fysiska.

Tänkte också nämna den välkända behovstrappan. Inte för att den nödvändigtvis motsäger dina tankar vad jag kan komma på, men det kan väl vara bra att känna till när man diskuterar detta.

Spontant vill jag tro att alla behov generellt sett kokar ner till att du försöker leva vidare, oftast genom spridning av sina gener. Men också via överlevnad eller i mer abstrakta sammanhang memes

Med reservation för att vissa behov kan vara ett evolutionärt misstag.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2018-07-29 kl. 22:04.
Citera
2018-07-29, 22:01
Medlem
du har ingen aning om vad behov är.

pil till papperskorg.
Citera
2018-07-29, 22:04
Medlem
Oreokalles avatar
Alltså, i slutet av kedjan finns det ett s.k. inneboende värde. Ex. lyckoskänsla. En god känsla är för övrigt allt som finns för oss att tillgå/sträva efter utöver att undvika obehag eller dåliga känslor. Hur du når dit finns massvis av exempel på, men ofta har människor svårt att finna stadigvarande och långsiktiga lösningar för lycka.
Citera
2018-07-29, 22:06
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Det är trams att det skulle finnas någon själv själ och det stämmer att alla våra behov är 100% fysiska.

Tänkte också nämna den välkända behovstrappan. Inte för att den nödvändigtvis motsäger dina tankar vad jag kan komma på, men det kan väl vara bra att känna till när man diskuterar detta.

Spontant vill jag tro att alla behov generellt sett kokar ner till att du försöker leva vidare, oftast genom spridning av sina gener. Men också via överlevnad eller i mer abstrakta sammanhang memes

Med reservation för att vissa behov kan vara ett evolutionärt misstag.

Tror du att du har en äkta fri vilja, eller upplever du bara den?
Citera
2018-07-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokalle
Alltså, i slutet av kedjan finns det ett s.k. inneboende värde. Ex. lyckoskänsla. En god känsla är för övrigt allt som finns för oss att tillgå/sträva efter utöver att undvika obehag eller dåliga känslor. Hur du når dit finns massvis av exempel på, men ofta har människor svårt att finna stadigvarande och långsiktiga lösningar för lycka.
Stämmer. En intressant fråga är väl om det ens är fysiskt möjligt att vara långsiktigt lycklig.

Vår hjärna anpassar sig. Den tillåter oss inte att vara ständigt lycklig.
Citera
2018-07-29, 22:09
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:
Stämmer. En intressant fråga är väl om det ens är fysiskt möjligt att vara långsiktigt lycklig.

Vår hjärna anpassar sig. Den tillåter oss inte att vara ständigt lycklig.

Vi reagerar på skillnader och förändringar, så du måste hitta en långsiktig lösning utifrån det.
Citera
2018-07-29, 22:12
Medlem
Citat:
Tror du att du har en äkta fri vilja, eller upplever du bara den?
Jag ser inte varför det skulle spela någon roll.

Men jag tror att dina tankar är ett resultat av fysiska processer i hjärnan. På kvantnivå sker fenomen som definieras utefter sannolikheter. Fysikerna är oense om huruvida sannolikheterna är ett resultat av en slumpmässighet eller dolda variabler.

Om det är fri vilja eller inte beror på din definition. Jag tycker inte att något av svaren bör kallas fri vilja.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2018-07-29 kl. 22:16.
Citera
2018-07-29, 22:14
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:
Jag ser inte varför det skulle spela någon roll.

Men jag tror att dina tankar är ett resultat av fysiska processer i hjärnan. På kvantnivå sker fenomen som definieras utefter sannolikheter. Fysikerna är oense om huruvida sannolikheterna är ett resultat av en slumpmässighet eller dolda variabler.

Om det finns en "äkta slump", dvs helt opåverkad av något föregående, är det där den fri viljan ligger, om det nu finns någon?
Citera
2018-07-29, 22:14
Medlem
Citat:
Vi reagerar på skillnader och förändringar, så du måste hitta en långsiktig lösning utifrån det.
Javisst, det ser jag som självklart. Vissa lösningar genererar mer lycka än andra.

Jag frågade mig bara om det ens är fysiskt möjligt att vara permanent helt lycklig. Jag tror inte det. Ligger någon signalsubstans på maximum hela tiden så kommer hjärnan att försöka kompensera det. Det är därför vi t.ex. får tolerans och blir beroende av droger. Är väl kanske ett sidospår, bara tänkte högt där.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2018-07-29 kl. 22:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in