2018-08-03, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Men snälla. Han har ju inte fått kreditkortet. Informationen finns redan hos Google. Obs inte i paddan eller mobilen - utan på Googles server i Långtbortistan. Klick klick. Pengar försvinner, luft i utbyte. Ja det man köper är ju helt värdelöst.
Jag menade för fan inte att ungen bokstavligt talat hade fått ett kreditkort, men det kunde ju lika gärna ha varit det. Ger man små barn fri tillgång att spendera med ens kortuppgifter ska man fan vänta sig att ungen börjar köpa värdelösa grejer.
Citera
2018-08-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Man kan inte bevisa. Men bevisbördan ligger hos säljaren.
Men nu till det fina. Även om det blir tjafs i detta läge så lyder säljaren under Svensk lagstiftning även om den är baserad i USA. Du kan häva köpet genom distansköplagen som bör gälla här.

Men bevisbördan bör vara ganska god om det genomförs på hennes telefon, med hennes lösenord och med hennes kort?

Lagen om distansavtal gäller givetvis inte digitalt innehåll.
Citera
2026-02-24, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kustartilleriet
Jo, det är ovanligt. Din kompis är ovanlig. Det är inte ens friskt att bränna 20k på powerups i något mobilspel.

Övriga samhället går ju mot mer kontroll och säkerhet gällande betalningar och transaktioner. Klart det blir lätt att bli lurad när appindustrin och mikrotransaktionsindustrin kommer undan med ett helt motsatt tänk där alla kortuppgifter sparas och kan användas helt utan kontrolluppgift. Handlar jag på cdon.com väntar jag mig inte att datorn numera är ett betalningsmedel där kortuppgifterna kan sparas och mina barn kan shoppa loss på internet helt utan kontrolluppgift.

När jag var utomlands och tog ut några hundra euro i en bankomat räckte det för att banken skulle spärra kortet så jag fick ringa och intyga att det verkligen var jag som nu befann mig i Frankrike och ville ta ut pengar trots att jag dagen innan hade handlat med samma kort i Stockholm.

jävla övervakningssamhälle
mer liberalism åt folket
Citera
2026-03-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksmupp
Jag har lösenordskrav för köp i Google play. Tar man bort det som förälder bäddar man för problem. Skulle aldrig anförtro min son att köpa spel själv. Han får komma till mig och fråga.
Nej men gud. Har du lösenord? Så ansvarsfullt.
Citera
2026-03-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Det du skriver är extremt provocerande. Det händer att 10 åringar gör sådant. Hon ska ha pengarna tillbaka.
Nej, det ska hon inte. Låter man en korkad unge ha fri tillgång till en enhet där kopplat kreditkort finns, så att ungjäveln kan köpa vad som helst okontrollerat, så får man skylla sig själv. Kreditkortet har inte kopplats mot enheten av sig självt. Därmed är det hon som gjort det och borde då begripa att risken finns att ungen bärjar beställa/köpa massa skit, för ungar är klåfingriga jävlar som inte lyder och inte ger fan i saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in