2018-07-29, 20:35
Medlem
Brustit i tillsyn. Varför har sonen tillgång till en mobil med ett kort registrerat som kan ta drygt 18k i betalningar?
Citera
2018-07-29, 21:15
Avslutad
Synd om föräldrarna, men det är ju inte googles fel.
Citera
2018-07-29, 21:54
Medlem
Aldrig köpt appar men blir det standard i början av kontokortsköp är kodfri? I sådana fall tycker jag google gjort fel. Men är det en funktion man kan ta bort att kunna köpa utan kod så är det hennes fel.
Citera
2018-07-29, 21:57
Medlem
Rodimusprimes avatar
Föräldrabalken 9:7 borde väl vara tillämpligt?

"Varder avtal, som underårig ingått utan erforderligt samtycke, ej gällande, bäre envar åter vad han mottagit eller utgive, om det ej kan ske, ersättning för dess värde. Dock vare den underårige, där ej i andra stycket annorlunda stadgas, icke pliktig att utgiva sådan ersättning i vidare mån än vad han mottagit använts till skäligt underhåll eller eljest finnes hava för honom medfört nytta."

Omyndiga saknar rättshandlingsförmåga, så avtalet borde vara ogiltigt redan där. Barn får inte ens köpa snickers utan föräldrars tillstånd, även om det inte fungerar så i praktiken. Vid ett köp på 18 000 har jag svårt att se att enbart det faktum att barnet kan ha haft tillgång till ett kontokort skulle utgöra samtycke för sådant köp från förälderns sida.
Citera
2018-07-29, 23:04
Medlem
Nä - google play borde bara godkänna appar som har en gräns för hur mycket man kan köpa i apparna inom en viss tid. Eventuella köp.i spel borde bara vara småbelopp.

Själv har jag sagt åt mina barn att de måste fråga mig innan de laddar ner spel och jag säger konsekvent nej till spel där man kan köpa inuti appar. Just för att undvika sånt här.
Jag har förklarat att det kan bli hur dyrt som helst.

Ändå - det måste finnas en naturlig spärr till produkter som riktar sig till barn. Det är dessutom en produkt som helt saknar värde - det är luft som köps. Det faller utanför all rimlighet.
Citera
2018-07-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Aldrig köpt appar men blir det standard i början av kontokortsköp är kodfri? I sådana fall tycker jag google gjort fel. Men är det en funktion man kan ta bort att kunna köpa utan kod så är det hennes fel.

Tyvärr måste man vara tekniskt klurig som förälder. Sätta sig in i tekniken och klura ut spärrar och hålla på. Jätteenkelt för många - men inte glr alla.
Citera
2018-07-29, 23:10
Medlem
NegroidMongoloids avatar
1) Man har ett ansvar som förälder över sitt barn.
2) Hur ska man veta vem som gjort vad, lätt att skylla på sitt barn..
3) Man har ett ansvar över sina kreditkortsuppgifter och även för sin dator.
Citera
2018-07-29, 23:17
Medlem
OldMKenseys avatar
Min son brände 40.000 SEK på en kväll. Apple betalade tillbaka utan problem. Men helt orimligt att man köpa en sak i ett spel för 299kr/st obegränsat antal gånger, tycker åtminstone jag.
Citera
2018-07-30, 01:15
Medlem
Typiskt moderna kvinnnor att sätta ungen med kreditkort i hand och sedan gråta ut i media när resutaten blir som förväntat.
Citera
2018-07-30, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakStorm
Typiskt moderna kvinnnor att sätta ungen med kreditkort i hand och sedan gråta ut i media när resutaten blir som förväntat.
Men snälla. Han har ju inte fått kreditkortet. Informationen finns redan hos Google. Obs inte i paddan eller mobilen - utan på Googles server i Långtbortistan. Klick klick. Pengar försvinner, luft i utbyte. Ja det man köper är ju helt värdelöst.
Citera
2018-07-30, 02:13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Men snälla. Han har ju inte fått kreditkortet. Informationen finns redan hos Google. Obs inte i paddan eller mobilen - utan på Googles server i Långtbortistan. Klick klick. Pengar försvinner, luft i utbyte. Ja det man köper är ju helt värdelöst.

Det vi moderna nördar stör oss på är att folk inte verkar fatta att i samma ögonblick de sparar kortuppgifter online så blir deras plattor/mobiler inget annat än en enda stor portabel access rakt in i deras bankkonton.

Personligen är jag en gammal foliehatt varpå jag är medveten om vad för data som kan sparas online och vad för data som ALDRIG bör sparas online. Men, det är Jag det.

Varje gång jag handlar hos en site om kräver paypal som tranfermedium, så måste jag direkt därefter alltid logga in på paypal för att ta bort mina kortuppgifter igen.

Google ber om kortuppgifter varenda gång jag drar hem något från google play, och varje gång så klickar jag "hoppa över", och sen är det ingenting mer med det.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-07-30 kl. 02:47.
Citera
2018-07-30, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Brustit i tillsyn. Varför har sonen tillgång till en mobil med ett kort registrerat som kan ta drygt 18k i betalningar?

Här är det ju Google som brister. Eftersom de uppmanar kunderna att registrera betalkort för att köpa tjänster till mobilen/plattan, samtidigt som de uppmuntrar att plattan/mobilen ska användas av barn genom att marknadsföra spel för barn. Är det inte tanken att barn ska använda dessa telefoner och plattor så borde kunderna informeras om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in