2018-08-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Denna forumsdel börjar likna familjeliv.
Två falanger.
1. Vi försvarar barnen
2. Skyll er själva.

Lösningen är enkel.
Minderåriga får inte ingå avtal. De får inte ens köpa godis utan målsmans tillstånd.
Nu följs det inte. Men gå till en affär o lev fan så får ni rätt.
Samma sak här. Google är skyldiga att betala tillbaka pengarna o kan säkert stoppa funktionerna.

Jo, barn gör dumma grejer ibland o enbar folk med en pinne i röven är de som inte begriper detta

Vad är det för fåntrattar som försvarar barnen. Andra morsor säkert? Obegripligt varför det hela tiden är morsor som tar barnen i försvar hela tiden. Stäm i bäcken och ta i med hårdhandskarna mot era snorisar!
Citera
2018-08-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Vår grabb gjorde något liknande. Köpte till någon skit på ett spel som debiterades på frugans telefonräkning.

Spelföretaget var baserat i New York så jag trodde nog att dessa hundralappar skulle vara försvunna för alltid.

Döm min förvåning när det räckte med ett enda samtal till kundsupporten så var pengarna tillbaks. Jag tror att de är så rädda för amälningar och badwill så de inte krånglar med återbetalning.

Och varför gjorde du detta? Det är ju ni själva och framförallt din fru som varit släpphänt och låtit kidsen få för mycket frihet, utan att ha koll på och kontrollera vad de gör. Varför ska företag betala för att ni är genomusla och allmänt korkade föräldrar?
Citera
2018-08-01, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Det du skriver är extremt provocerande. Det händer att 10 åringar gör sådant. Hon ska ha pengarna tillbaka.

Varför är det provocerande? Hon ska väl ha koll på vad sin tioårige snoris gör. Det är hennes förbannade ansvar. Annars borde hon inte skaffat snorisen från början. Hade jag varit google hade jag skickat räkningen vidare till inkasso och kronkalle så att morsan fått lärt sig en rejäl läxa om att han pli på sin tioåring.
Citera
2018-08-01, 13:15
Medlem
Jag tror mig även ana att många av de negativaste rösterna här i tråden inte har egna barn själva.
Citera
2018-08-02, 08:50
Medlem
Citat:
Denna forumsdel börjar likna familjeliv.
Två falanger.
1. Vi försvarar barnen
2. Skyll er själva.

Lösningen är enkel.
Minderåriga får inte ingå avtal. De får inte ens köpa godis utan målsmans tillstånd.
Nu följs det inte. Men gå till en affär o lev fan så får ni rätt.
Samma sak här. Google är skyldiga att betala tillbaka pengarna o kan säkert stoppa funktionerna.

Jo, barn gör dumma grejer ibland o enbar folk med en pinne i röven är de som inte begriper detta

Du har rätt i det du säger men om det är mammans konto och kort som används, hur ska man bevisa att det är sonen som har handlat och inte mamman?

Klart barn gör dumma saker ibland men det betyder inte att man som förälder saknar ansvar över situationen. Antingen genom att inte ha satt tillräckligt med spärrar (ej registrera kort på google play, kräva lösenord på google play, sätta månadsgräns på kreditkortet) eller genom att inte ha förklarat hur pengar fungerar för sitt barn.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Han har inte tagit ut 180 stycken hundralappar ur pappas kassaskåp och gått till affären och lassat grejer i en kundvagn där någon i kassan kunnat ifrågasätta.
Han har klickat på virtuella prislappar för virtuella varor. Där programmet skriker "klicka här, klicka här!" Det är en transaktion som är så dold och förvanskad som den kan bli. Ett barn ska inte göra sådana affärer och inte några andra affärer heller.

En 10-åring har absolut den kognitiva kapacitet som krävs för att förstå hur virtuella pengar fungerar. Problemet tror jag snarare är att han antingen aldrig har fått lära sig det (brist hos förälder) eller att han vetat men handlat på impuls.
Senast redigerad av cokemaniac 2018-08-02 kl. 09:13.
Citera
2018-08-02, 15:58
Medlem
Klart hon ska ha tillbaka pengarna, bara hon använder googles avinstallerare så det syns att det är avinstallerat för google.
Citera
2018-08-02, 20:39
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
Du har rätt i det du säger men om det är mammans konto och kort som används, hur ska man bevisa att det är sonen som har handlat och inte mamman?

Klart barn gör dumma saker ibland men det betyder inte att man som förälder saknar ansvar över situationen. Antingen genom att inte ha satt tillräckligt med spärrar (ej registrera kort på google play, kräva lösenord på google play, sätta månadsgräns på kreditkortet) eller genom att inte ha förklarat hur pengar fungerar för sitt barn.

En 10-åring har absolut den kognitiva kapacitet som krävs för att förstå hur virtuella pengar fungerar. Problemet tror jag snarare är att han antingen aldrig har fått lära sig det (brist hos förälder) eller att han vetat men handlat på impuls.
Man kan inte bevisa. Men bevisbördan ligger hos säljaren.
Men nu till det fina. Även om det blir tjafs i detta läge så lyder säljaren under Svensk lagstiftning även om den är baserad i USA. Du kan häva köpet genom distansköplagen som bör gälla här.
Citera
2018-08-02, 21:40
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Man kan inte bevisa. Men bevisbördan ligger hos säljaren.
Men nu till det fina. Även om det blir tjafs i detta läge så lyder säljaren under Svensk lagstiftning även om den är baserad i USA. Du kan häva köpet genom distansköplagen som bör gälla här.

Nu tror jag absolut hon kommer få tillbaka pengarna då det är en skitsumma för Google. Men är det verkligen dom som är säljaren? Det handlar väl om microtransactions innut i mobilspel?

Vem vet vilka regler som gäller I deras länder? Spelbolagen t.ex lyder ju ofta inte under svensk lag i spel utan den lokala som malta eller gibraltar.

Vet vi vilka spel det gäller?
Citera
2018-08-02, 22:06
Medlem
Katzyns avatar
Överlag tycker jag att det är mammans eget ansvar. Därmed inte sagt att hon är en usel mamma för att detta hänt, det normala är faktiskt att barns färdigheter alltid ligger lite i framkant gentemot deras konsekvenstänkande och även de bästa föräldrar misslyckas emellanåt att förekomma konsekvenserna av det glappet. Men det är klart att hon som förälder bör vara beredd att ta smällen för detta.

Samtidigt kan jag väl tycka att det är schysst att säljaren (vem det nu är) för goodwill ger pengarna tillbaka, då det samtidigt är ganska dåligt PR för hela deras system att sådant kan hända. De har ju ett starkt incitament att folk ska känna sig trygga att knappa in sina betalningsuppgifter och att folk inte ska låta bli av oro att det kan hända att ungarna kommer åt att köpa saker etc. Jag menar, alla människor är inte så jävla smarta och eller duktiga på ny teknik, och somliga har till och med självinsikt i det nog att vara rädda för att just inte lyckas skydda sig från att pengar försvinner efter att de lagt in sina uppgifter.

Varför hon skulle ha rätt att STÄMMA någon över detta, är dock ett mysterium.
Citera
2018-08-02, 23:27
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Nu tror jag absolut hon kommer få tillbaka pengarna då det är en skitsumma för Google. Men är det verkligen dom som är säljaren? Det handlar väl om microtransactions innut i mobilspel?

Vem vet vilka regler som gäller I deras länder? Spelbolagen t.ex lyder ju ofta inte under svensk lag i spel utan den lokala som malta eller gibraltar.

Vet vi vilka spel det gäller?
Är man aktiv på den svenska marknaden så är man skyldig att följa svensk lag. Det samma gäller alla företag i alla länder.
Titta bara på Volkswagen. De blev stämda i USA man klarade sig rätt bra i övriga världen. USA är inte ens ett land med hög andel dieselbilar.
Citera
2018-08-03, 10:50
Medlem
Morsans egna fel! Jag har mitt goggle play köp kopplat till mitt "internet" konto där jag har allt kopplat till som har med internet köp att göra. Och lösenord på google play så klart.

ifall mina barn kommer på koden eller nått så finns det inga pengar på kontot endå. För jag flyttar bara över pengar dit när jag ska köpa något på nätet..tex steam/random näthandel.

Skaffa ett extra konto ifall du inte har lösenord på google play/steam/apple store!
Citera
2018-08-03, 17:11
Medlem
Kreditkort kan man inte öppna och stänga dom vid internetköp eller utlandsköp. Om mamman har samma funktioner som jag har så har hon varit oaktsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in