• 1
  • 2
2018-07-28, 01:04
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Det är ju en erkänd och gammal Cola-dryck som funnits sedan år 1905 i USA. Jänkarna dricker den lika glatt som när de sveper en Pepsi eller Coca Cola. Men här i Sverige verkar den leva en tillvaro som en obskyr gråimportsprodukt. Den ska finnas att köpa i Sverige men jag har aldrig sett den.

Är marknaden mättad när det kommer till amerikanska cola-drycker?
Citera
2018-07-28, 01:17
Medlem
mingtians avatar
Har den på flertalet butiker nära mig. Ibland köper man en rc för att variera.
Citera
2018-07-28, 01:19
Medlem
Imagoos avatar
Det är märkligt faktiskt.
Jag minns RC Cola från min barndom. Lanthandeln på skärgårdsön krängde den.
Nu är det länge sedan jag såg RC, men den finns ju tydligen i Kopparbergs sortiment.
Citera
2018-07-28, 01:25
Medlem
DaChiefs avatar
Grejjen med RC-Cola är att den marknadsfördes i samma gengre som "bra cola men inte cocacocola" på t ex en välkänd matvarukedja som har många menakunder.
Dvs där har vi en flaska Cocacola för x Kr. Sedan har vi Rc cola för x-..% Kr (mycket billigare).

Så det handlar om priset, marknadsföring och smaken. Coca Cola är så inarbetat och har kunnat behållit sitt högre marknadspris, för att det i mitt eget tycke är en prisvärd produkt.. Säkert tänker andra också det.

So there you have it. Ingen Cola kan slå Coca Cola så länge Coca Cola levererar bäst smakupplevelse, marknadsföring och kan hålla sitt högre pris.

Sedan finns det ju andra saker som är godare än Coca Cola, vanligt norrländskt kranvatten t ex...
Citera
2018-07-28, 01:34
Medlem
Nkpgisits avatar
RC kola vart hyffsat stort. Syntacaine vill jag minnas folk tyckte väldigt bra om
Citera
2018-07-28, 01:43
Medlem
c0rtexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Det är ju en erkänd och gammal Cola-dryck som funnits sedan år 1905 i USA. Jänkarna dricker den lika glatt som när de sveper en Pepsi eller Coca Cola. Men här i Sverige verkar den leva en tillvaro som en obskyr gråimportsprodukt. Den ska finnas att köpa i Sverige men jag har aldrig sett den.

Rätt konstigt, den är rätt najs i smaken fan
Citera
2018-07-28, 01:54
Medlem
Ryggradsluss avatar
Kopparbergs verkar distribuera denna vätska här.
Har för mig att den är rätt god.
Senast redigerad av Ryggradslus 2018-07-28 kl. 02:03.
Citera
2018-07-28, 02:14
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann

Vad menas med det fetade? Att RC Cola är typ lika stort som Pepsi eller Coca Cola i USA? Det stämmer säkerligen inte. Mitt intryck är snarare att drycken är rätt obskyr också där.

En snabb googling bekräftar det intrycket. Lite citat:
Today RC Cola and its sister brands like Nehi and Diet Rite are still sold, although you may have to look for them.
“The cola wars took sales away from any brands that weren’t Coca-Cola and Pepsi,” Donovan says. “At this point, nobody is even thinking about RC because they’re not in this race.
To most people, though, the more than 100-year-old brand was largely invisible.

An Onion headline from 1997 seemed to sum things up: "RC Cola Celebrates 10th Purchase."

So who drinks RC Cola these days? In addition to its southern fans, the brand has a presence in Chicago, where it’s served at Bears games and at pizzerias throughout the city, which often give out a free liter with orders. [...]

Aside from the Windy City, though, RC’s appeal seems tied to small town America and times gone by. “The company never shook its strictly southern, small-town image,”
http://mentalfloss.com/article/76881...istory-rc-cola

Där förklaras också varför drycken kom att bli såpass obskyr. Alltså i USA. Men tydligen finns den på lite ställen utomlands, som Filippinerna, och kanske alltså också Sverige och Estland och grejer.

Kanske säljer den alltså relativt sett bättre i Sverige än i USA.
Citera
2018-07-28, 02:29
Medlem
ChemicalGirls avatar
Trodde det här handlade om riktigt RC cola, inte RC Coca-Cola, de borde byta namn på det så folk inte missförstår!

Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
RC kola vart hyffsat stort. Syntacaine vill jag minnas folk tyckte väldigt bra om
Nja, helt stort blev det aldrig, så rubriken stämmer iaf!
Senast redigerad av ChemicalGirl 2018-07-28 kl. 02:40.
Citera
2018-07-28, 02:35
Bannlyst
saknar RC kola , köper så fort den dyker upp i mina ögon , lite sötare än vanlig kola
Citera
2018-07-28, 02:42
Medlem
ChemicalGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxspeeders
saknar RC kola , köper så fort den dyker upp i mina ögon , lite sötare än vanlig kola
Brukade förut alltid slänga in ett par suketter i zero/ligt läskedrycker för att de ska bli sötare. Så om det är bara sötman som skiljer kan du tillsätta socker/suketter, blir samma!

Går det inte att beställa utomlands om ni är så sugna på det?
Citera
2018-07-28, 03:15
Medlem
Nkpgisits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Trodde det här handlade om riktigt RC cola, inte RC Coca-Cola, de borde byta namn på det så folk inte missförstår!

Nja, helt stort blev det aldrig, så rubriken stämmer iaf!
ja det blev ingen jätte hit men ändå. Ja jävligt förrvirande det där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in