Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Nu gissar du.
Kungsvatten löser allt, svårt att skilja guldet då.
Finns andra metoder som inte är så farliga och dyra...
Nu svamlar du.
Kungsvatten (Saltsyra+Salpeter) smälter inte alls ner guld. Däremot det mesta annat.
Kungsvatten är väldigt billigt att skapa, mycket lätt metod men som du skriver, extremt jävla obehagligt att hantera. Skyddsmask med specialfilter, specialhandskar, utomhusmiljö eller fläktlåda, så kan jag känna mig lagom bekväm med hantering. Fast har nog trauma bara sedan jag etsade trä (svart) med saltsyra & råkade rosta ihop massor av järn, allt kändes så fruktansvärt hemskt.
Edit: fel av mig. Men det är en fungerande metod att använda, d.v.s. salpetesyra och kungsvatten, för att lösa fram ... metallerna. ... ?
TS: har du ingen färdig plan på var allt kvicksilver sedan samlas upp & disponeras till ÅVC, när du lekt färdigt, tycker jag det är en urbota dum idé att ordna DL-vis med kvicksilver.
Citat:
Ursprungligen postat av
genericname
Som råttgift som är lagligt? Eller som Diesel som kan döda sjöar? Det finns mycket som är giftigt som inte är olagligt.
Är det en fråga? Otydligt i vilket fall. Någon kan ju räkna lite på det, men 5 DL kvicksilver i ett reningsverk slår nog ut en hel stad, om vattnet är kommunalt ifrån samma källa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Organomercury - blir lite annorlunda effekt än att blåsa ner massor av diesel i en vattentank.