2018-07-27, 12:32
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Glaset flyter fint på kvicksilver så..
Citera
2018-07-27, 12:37
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Så nu är mina gamla amalgamfyllning olagliga?!

Vad hände med "INGEN MÄNNISKA ÄR ILLEGAL" ?

Att köpa det i prylar som tex gamla lampor är okej.
Citera
2018-07-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Är det alltså olagligt att inneha kvicksilver ? Jag menar "brottsligt" olagligt eller är det bara olagligt i form av miljölagarna ?

Att man av miljöskäl inte vill att kreti och pleti skall inneha kvicksilver förstår jag och om det då är ett miljöbrott så är det en sak.

Men är det olagligt på "riktigt" om ni förstår vad jag menar.

Kvicksilver är ju användbart på många sätt, ex glasera keramik som tillsats i glas emaljering och annat. Att det är olämpligt är en annan sak.
Jag förstår inte vad du menar. Antingen är det lagligt eller olagligt. Det finns inget olagligt på riktigt.
Citera
2018-07-27, 13:15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag förstår inte vad du menar. Antingen är det lagligt eller olagligt. Det finns inget olagligt på riktigt.

Tja. Olagligt enligt brottsbalken då.. Vi har ju även miljöbalken och olika regler som inte är straffbelagda med fängelse eller dryga böter. En del saker kan komma att beslagtas men inte leda till fängelsestraff eller dryga böter.

Lite skillnad om innehav av kvicksilver kan innebära åtal för förberedelse till terrorbrott eller om det enbart anses vara olagligt att ha en viss mängd hemma på grund av risken för att kontaminera sin omgivning.

Alltså nivån man kan tänkas dömas till om man enbart har en viss mängd hemma och inget annat brott i samband med detta.
Citera
2018-07-27, 13:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Finns experiment att se på youtube om kvicksilver.
Men för att besvara din fråga så kan man råka hitta en liten mängd kvicksilver i secondhand butiker eller liknande. Där hamnar en del olagliga prylar av misstag ibland.
De är dock olagliga av en anledning.
Knappast olagligt, olämpligt ja.

5 dl kvicksilver väger 7 kilo, det visar att du inte har en aning om vad du ska göra!
Visst köp en lite mängd och lek på.
Köp också zinkplåt, som du kan absorbera spillda droppar med, som annars kommer att förångas och förgifta dig...
Citera
2018-07-27, 13:48
Medlem
TheKhurgans avatar
Köp massor av Östersjöfisk!

Nej, men förutom gamla termometrar och blodtrycksmätare kan det väl finnas i gamla brytare på tvättmaskiner och alla möjliga gamla vitvaror. Du får ta en sväng till tippen. Där kollar de knappt vad du köper ändå. Än mindre ställer frågor.
Citera
2018-07-27, 13:49
Medlem
guderis avatar
Priset för kvicksilver ren är ca 3000 kr/kg

http://www.periodiskasystemet.nu/kvicksilver.html

vikten för 5dl är ca 7kg

kostnad över disk ca 21000kr
Citera
2018-07-27, 14:20
Medlem
En kvicksilvertermometer innehåller i regel 0.3 g kvicksilver.

För att få ihop 7kg krävs att du letar reda på ~23 333 termometrar.

Lycka till! Det här verkar genomtänkt. Hoppas experimenten är lika väl genomtänkta.
Citera
2018-07-27, 18:15
Du kan säkert hitta nått om huruvida man får handskas med det här;
https://www.kemi.se/sok?query=Kvicksilver&fv=2

Minns att vi fick känna på en flaska på ca en deciliter Hg på fysiklektionen. Själv hade jag en mindre mängd hemma med det spillde jag ut på sovrumsgolvet, så det rann ner i form av pyttesmå kulor som inte gick att fånga upp med t.ex. ett papper, ner i golvspringorna. Men jag lever redan så onyttigt, så jag dör troligen inte av ångorna efter det...
Citera
2018-07-27, 21:18
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Knappast olagligt, olämpligt ja.

5 dl kvicksilver väger 7 kilo, det visar att du inte har en aning om vad du ska göra!
Visst köp en lite mängd och lek på.
Köp också zinkplåt, som du kan absorbera spillda droppar med, som annars kommer att förångas och förgifta dig...

För att inte snacka om människor och djur i omgivningen.
Hade ju vart hemskt om tex ett litet barn hade hittat kvicksilvret.
Citera
2018-07-27, 23:02
Medlem
genericnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillknarka
Vad är anledningen till att det är olagligt?
För det är giftigt?
Som råttgift som är lagligt? Eller som Diesel som kan döda sjöar? Det finns mycket som är giftigt som inte är olagligt.
Citera
2018-07-27, 23:23
Medlem
Felstavning

Kanske lättare med kungsvatten om du vill försöka utvinna elektronikguld
Senast redigerad av Dr.guld 2018-07-27 kl. 23:23. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem