• 1
  • 2
2018-07-27, 11:44
Medlem
flaskborstes avatar
Ja som rubriken säger. Jag söker runt 5dl flytande kvicksilver som jag skall experimentera med.
Ja jag VET att det är dödligt giftigt och jag har inte tänkt ta livet av mig själv eller andra.

En liten del av det för elektronikexperiment och en annan del för andra saker.

Är det lagligt att inneha eller har man förbjudit detta också ?

En tanke är att beställa ett antal kvicksilverbrytare från Kina och tömma dessa.
Risken är att jag får glaspartiklar i kvicksilvret och hur "silar" man kvicksilver ?
Det finns ju en del större kvicksilverbrytare som innehåller någon cl per styck.
Kostar inte allt för mycket på E-bay ex 50st 6mm brytare för 130:- det ger kanske 1dl kvicksilver om man tömmer dem.

Men naturligtvis vore det bättre att kunna köpa rätt mängd över disk om det nu är möjligt.

Någon som vet ?
Citera
2018-07-27, 11:53
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ja som rubriken säger. Jag söker runt 5dl flytande kvicksilver som jag skall experimentera med.
Ja jag VET att det är dödligt giftigt och jag har inte tänkt ta livet av mig själv eller andra.

En liten del av det för elektronikexperiment och en annan del för andra saker.

Är det lagligt att inneha eller har man förbjudit detta också ?

En tanke är att beställa ett antal kvicksilverbrytare från Kina och tömma dessa.
Risken är att jag får glaspartiklar i kvicksilvret och hur "silar" man kvicksilver ?
Det finns ju en del större kvicksilverbrytare som innehåller någon cl per styck.
Kostar inte allt för mycket på E-bay ex 50st 6mm brytare för 130:- det ger kanske 1dl kvicksilver om man tömmer dem.

Men naturligtvis vore det bättre att kunna köpa rätt mängd över disk om det nu är möjligt.

Någon som vet ?

Finns experiment att se på youtube om kvicksilver.
Men för att besvara din fråga så kan man råka hitta en liten mängd kvicksilver i secondhand butiker eller liknande. Där hamnar en del olagliga prylar av misstag ibland.
De är dock olagliga av en anledning.
Citera
2018-07-27, 11:59
Medlem
Bulkninjas avatar
Du har inte skrivit vad du ska ha det till.
Det finns ingen rimlig orsak till varför du borde få tag på kvicksilver annat än om du tänkt förgifta
någon eller förstöra vattendrag.

Och vad menar du med flytande kvicksilver? Finns det någon annan typ?
Citera
2018-07-27, 11:59
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Men för att besvara din fråga så kan man råka hitta en liten mängd kvicksilver i secondhand butiker eller liknande. Där hamnar en del olagliga prylar av misstag ibland.

Är det alltså olagligt att inneha kvicksilver ? Jag menar "brottsligt" olagligt eller är det bara olagligt i form av miljölagarna ?

Att man av miljöskäl inte vill att kreti och pleti skall inneha kvicksilver förstår jag och om det då är ett miljöbrott så är det en sak.

Men är det olagligt på "riktigt" om ni förstår vad jag menar.

Kvicksilver är ju användbart på många sätt, ex glasera keramik som tillsats i glas emaljering och annat. Att det är olämpligt är en annan sak.
Citera
2018-07-27, 12:04
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Är det alltså olagligt att inneha kvicksilver ? Jag menar "brottsligt" olagligt eller är det bara olagligt i form av miljölagarna ?

Att man av miljöskäl inte vill att kreti och pleti skall inneha kvicksilver förstår jag och om det då är ett miljöbrott så är det en sak.

Kvicksilver är ju användbart på många sätt, ex glasera keramik som tillsats i glas emaljering och annat. Att det är olämpligt är en annan sak.

I Sverige tror jag inte att det är lagligt:

https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/k...juds-fran-juni
Citera
2018-07-27, 12:07
Medlem
flaskborstes avatar
Det verkar mer handla om miljön och att man inte får importera eller använda kvicksilver.. Så det blir att smuggla då eller börja samla från loppisar och antikbutiker inhemskt
Citera
2018-07-27, 12:08
Medlem
jagvillknarkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Vad är anledningen till att det är olagligt?
För det är giftigt?
Citera
2018-07-27, 12:10
Medlem
intruders avatar
Citat:

Du begriper inte vad du ger dig in på. Kvicksilver rullar iväg i små kulor som det är omöjligt att få tag på.
Sluta med dess dumheter och skaffa dig ett riktigt jobb. Dessutom är 5 dl är en otrolig mängd i detta sammanhang, kan förgifta tusentals personer. SLUTA FÖR FAN!
Citera
2018-07-27, 12:14
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillknarka
Vad är anledningen till att det är olagligt?
För det är giftigt?

Just kvicksilver får man inte köpa i stora mängder i alla fall.
Sedan händer det dock i second hand butiker, loppisar mm att det säljs olagliga ting.
Citera
2018-07-27, 12:17
Medlem
flaskborstes avatar
Kan jag hantera saker som fiberoptik och andra giftiga ämnen så klarar jag nog av kvicksilver också.
Kvicksilvers giftighet gäller i första hand som oxid/rök inte som flytande.

Eldar man så att det förångas så är det oerhört giftigt det inser nog alla. Men jag hade en bekant som råkade svälja innehållet i en brusten kvicksilvertermometer som lever än idag. Han ringde giftinformationen i panik och där fick han svaret att kroppen lär inte ta upp några större (farliga) mängder kvicksilver då "kulan" passerar mag/tarm kanalen.

Hanterar man det ordentligt så är det inte så oerhört farligt.
Men visst hanterar man det dagligen oskyddad så kommer man på sikt bli förgiftad.

Om du är orolig så kan jag nämna att jag har både plåtskåp med ventilation för förvaring och ett dragskåp med kolfilter i rummet jag laborerar i. Jag håller mest på med elektronik men även lite andra experiment som jag är intresserad av.
Senast redigerad av flaskborste 2018-07-27 kl. 12:22.
Citera
2018-07-27, 12:22
Bannlyst
Köp upp ett gäng gamla termometrar kanske?
Citera
2018-07-27, 12:23
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Köp upp ett gäng gamla termometrar kanske?

Det är en möjlighet. Jag såg även att man kan hitta en del inom EU via e-bay då lär inte tullen vara lika besvärlig som om man beställer från Kina.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in