2018-08-04, 21:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacos
Ska du skylla på lärarna nu din dumma jävel! Du måste ju ha nån utvecklingsstörning?

Det är självklart en lärares plikt att agera vid mobbning. Det ingår i deras arbetsuppgifter. Du får nog besinna dig lite innan du skriver i den tonen, i synnerhet mot kloka sansade inlägg!
Citera
2018-08-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacos
Ska du skylla på lärarna nu din dumma jävel! Du måste ju ha nån utvecklingsstörning?

Det gör jag inte. Mobbingen skedde under skoltid i unga år och det åligger läraren att förhindra det.

Har aldrig sett det som en förmildrande omständighet att begå mord. Var ser du att jag skriver det?

Hur har du det med läsförmågan?

Kamma dig!
Citera
2018-08-04, 21:36
Medlem
Nu vet jag inte riktigt vad som skiljer en nioårings och en normalstörd vuxens intellektuella kapacitet. Skulle alla nioåringar klara undersköterskeutbildningen? Som biblioteksarbetare fick vi frågor från de som studerade på vårdgymnasium - frågorna var ibland så svåra att vi ofta undrade hur de som bad om vår hjälp skulle kunna skriva begärt arbete.
Citera
2018-08-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Nu vet jag inte riktigt vad som skiljer en nioårings och en normalstörd vuxens intellektuella kapacitet. Skulle alla nioåringar klara undersköterskeutbildningen? Som biblioteksarbetare fick vi frågor från de som studerade på vårdgymnasium - frågorna var ibland så svåra att vi ofta undrade hur de som bad om vår hjälp skulle kunna skriva begärt arbete.

En relevant fråga att ställa. En skribent hävdade det men det kan inte stämma med uppgiften om en 9-årings intellekt.
Som en annan skribent bedömer honom ha.
Uppgifterna tycks motsäga varandra.
Senast redigerad av Remark 2018-08-04 kl. 22:13.
Citera
2018-08-04, 22:15
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En relevant fråga att ställa? En skribent hävdade det men det kan inte stämma med uppgiften om en 9-årings intellekt?
Som en annan skribent bedömer honom ha.
Uppgifterna tycks motsäga varandra.

Han har svårt med konsekvenstänk! Vilken frisk vuxen man leker med 13-åringar och köper cigg och sprit till dom? Han tror att dom ser honom som en cool jämlike. Dom ser honom som en idiot att utnyttja. Det är så tragiskt för han var så snäll kommer jag ihåg.

Nu har jag inte träffat honom på 12 år så mycket kan ju ha hänt på den tiden.
Citera
2018-08-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Han har svårt med konsekvenstänk! Vilken frisk vuxen man leker med 13-åringar och köper cigg och sprit till dom? Han tror att dom ser honom som en cool jämlike. Dom ser honom som en idiot att utnyttja. Det är så tragiskt för han var så snäll kommer jag ihåg.

Nej, det var hur han betedde sig när ni gick i skolan, innan gymnasiet. Kom han in på vårdprogrammet? Vet du att han klarade det?

Fick han jobb? Fick han behålla det?
Att jag frågar beror på att en hastig förändring tex kan ha haft en negativ effekt på hans psykiska mående. Inte för att det i sig förändrar mordet, men det ger en förklaring.

Tack.
Citera
2018-08-04, 22:49
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Exakt allt vi vet om Johans tillstånd är ju anekdotiskt än så länge. Har han kkarat sig genom vårdgymnasiet och dessutom jobbat inom yrket (vilket iofs verkar tveksamt) så är det inte säkert att rätten ens bedömer det motiverat att beställa en rättspsykiatrisk undersökning. Vad tyder på att han är sjuk, liksom?

Nu kan det iofs vara så att han beter sig som en nioåring i förhören, och då måste ju rätten låta en psykiater kolla upp om han har alla hemma.

Någon som vet hur han försörjer sig? Om han har en npf-diagnos så borde han väl ha aktivitetsersättning från FK? Det är en offentlig uppgift, så det är väl bara höra av sig till fk anonymt och kolla. Personnumret finns i häktningsframställan.
Citera
2018-08-04, 22:54
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, det var hur han betedde sig när ni gick i skolan, innan gymnasiet. Kom han in på vårdprogrammet? Vet du att han klarade det?

Fick han jobb? Fick han behålla det?
Att jag frågar beror på att en hastig förändring tex kan ha haft en negativ effekt på hans psykiska mående. Inte för att det i sig förändrar mordet, men det ger en förklaring.

Tack.

Har ingen aning om han klarade det eller fick jobb. När han tog kontakt med mig i mars i år så sa han att han skulle börja jobba men det kan ju lika gärna vara skitsnack.
Citera
2018-08-04, 23:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Jag får känslan av att MGM själv fortfarande befinner sig på en tonåring nivå intellektuellt, emotionellt o.s.v. Han har nog fortfarande inget konsekvenstänk. Det är därför han troligtvis klarar av att umgås med tonåringar då han känner att de är på ungefär samma nivå. Han har äntligen de kompisar han inte hade när han gick på högstadiet. Han fick ju aldrig uppleva ett normalt tonårsliv med polare, festande, alkohol, fotboll som han verkar fått göra nu.

Hur kände du när han tog kontakt med dig i mars? Var han på en tonårings nivå om du fick gissa?
Citera
2018-08-04, 23:13
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag får känslan av att MGM själv fortfarande befinner sig på en tonåring nivå intellektuellt, emotionellt o.s.v. Han har nog fortfarande inget konsekvenstänk. Det är därför han troligtvis klarar av att umgås med tonåringar då han känner att de är på ungefär samma nivå. Han har äntligen de kompisar han inte hade när han gick på högstadiet. Han fick ju aldrig uppleva ett normalt tonårsliv med polare, festande, alkohol, fotboll som han verkar fått göra nu.

Hur kände du när han tog kontakt med dig i mars? Var han på en tonårings nivå om du fick gissa?
Han var väldigt trevlig men skum. Svårt att sätta fingret på vad som gjorde det skumt. Jag tror stackaren aldrig ens kysst en tjej. Det ÄR synd om honom. Samhället har pissat på honom, alla han känt har svikit honom. Det är inte bara hans fel det som hänt.
Citera
2018-08-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det hade nog polisen sagt i så fall. Hade killen haft ett lss-beslut så hade han nog dessutom beskrivits som funktionshindrad redan från början. OCH livsstilen med att langa cig, öl och ha en väska full med knivar låter inte som något man kombinerar med att ha personliga assistenter.

Du har troligen rätt. Då stryker jag det hugskottet. Tack.

Sista stycket. Uppenbarligen upprepar han samma strategi som han använde i unga skolår. Han uppfyller allas önskemål i hopp att få vänner. Han blir utnyttjad och lurad.

Sprit, cigaretter försåg denna 28-åringar unga 13-åringar med för att dom bad honom om det. Av samma skäl, tror jag. Knivarna tror jag mer fanns det för att imponera. Inte för att användas, i första hand. Han ville vara en cool typ.

Det ryktas om att det fanns en ung person i hans närhet vid händelsen.

Han kan ha blivit utmanad... Skulle du våga överfalla någon med en kniv? Han svarar javisst, för att imponera.
Sedan kommer någon....
Visa det då! Du kanske bara ljuger?

2018-08-04, 23:21
Medlem
Citat:
Har ingen aning om han klarade det eller fick jobb. När han tog kontakt med mig i mars i år så sa han att han skulle börja jobba men det kan ju lika gärna vara skitsnack.

Det låter ju som om han inte hade ett jobb då i mars, i alla fall. Skulle låter mer som en framtida förhoppning. Eller viljeyttring

Varför tog han kontakt med dig i mars? Jag menar blev du förvånad? Svar endast om du vill. Han verkar ha haft förtroende för dig.

Tack igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in