2018-08-04, 15:20
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Han torde vara kapabel att utföra en attack självmant om han blir tillräckligt kränkt/frustrerad/arg via allt som framkommit i tråden om det så gäller mångårig grov mobbing och svarat i affekt, hotbrev och annat.

Tror jag också.
Citera
2018-08-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Okej då mindes jag fel. Men ville snabbt skriva svar för att direkt dementera att det skulle vara bekräftat att kompisen kan vara inblandad.

Men det kan han ha fyllt i själv där, så det kan ju vara fel oxå.
Men står att han jobbat på Falu lasarett. Men kan ju vara hans fantasier med.
Själv jobbat i butik i Fagersta och inom sjukvården med, känner inte igen honom från sjukvården iaf, men kan ha sett honom i butiken.
Ser bekant ut iaf.

Har för mig att det stod inågon tidning att han hade med någon som sedan informerat anhörig om vad som hänt.
Men det kan ju likaväl vara en minderårig som hittade henne o sprang hem o informerade en vuxen alternativt att hen ringde hem.
Står ju inte klart o tydligt att hen va med MGM.
Senast redigerad av snorpan22 2018-08-04 kl. 16:04. Anledning: Edit
Citera
2018-08-04, 16:13
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Men det kan han ha fyllt i själv där, så det kan ju vara fel oxå.
Men står att han jobbat på Falu lasarett. Men kan ju vara hans fantasier med.
Själv jobbat i butik i Fagersta och inom sjukvården med, känner inte igen honom från sjukvården iaf, men kan ha sett honom i butiken.
Ser bekant ut iaf.

Har för mig att det stod inågon tidning att han hade med någon som sedan informerat anhörig om vad som hänt.
Men det kan ju likaväl vara en minderårig som hittade henne o sprang hem o informerade en vuxen alternativt att hen ringde hem.
Står ju inte klart o tydligt att hen va med MGM.

Det fetade: nån som vet? Nån som faktiskt jobbat med JF?

Som du säger, så vet man inte så mycket om ”kamratens”/den minderåriges roll.
Ibland skapas trådsanningar fortare än kvickt.
Citera
2018-08-04, 16:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det fetade: nån som vet? Nån som faktiskt jobbat med JF?

Som du säger, så vet man inte så mycket om ”kamratens”/den minderåriges roll.
Ibland skapas trådsanningar fortare än kvickt.

Det som frakom är att en yngre person *kan* ha varit där. Att hen skulle varit pådrivande eller ens känt Johan är ren fiktion.
Citera
2018-08-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp, jag är med. Det var väl mer låg IQ jag inte fick ordning på.
Kanske han låg i nedre spannet för det normala? Svag begåvning? Jag har så svårt att se att han skulle klara undersköterskeutbildningen i annat fall.

Att välja ett yrke som kräver att man besitter extra mycket empati känns som lite udda för en person som är i avsaknad av just den förmågan. Nåja, han har ju jobb idag (enl tråden).
Senast redigerad av Remark 2018-08-04 kl. 16:30. Anledning: edit
Citera
2018-08-04, 16:47
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att välja ett yrke som kräver att man besitter extra mycket empati känns som lite udda för en person som är i avsaknad av just den förmågan. Nåja, han har ju jobb idag (enl tråden).
Jag har gått från första klass med Johan till nionde klass. Alltså nio år. Och han hade massor med empati för både människor och djur. Men han var och är väldigt speciell. Tror han är på en 9 årings nivå mentalt. Stackars hans familj.
Citera
2018-08-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Jag har gått från första klass med Johan till nionde klass. Alltså nio år. Och han hade massor med empati för både människor och djur. Men han var och är väldigt speciell. Tror han är på en 9 årings nivå mentalt. Stackars hans familj.
....

Stort tack. Då börjar jag förstå lite bättre vad det var som gjorde att han betraktades som lite speciell. Det låg på det mentala planet och att han därför inte betedde sig riktigt åldersadekvat. Tragiskt att han fick utstå mobbing pga något han inte kunde påverka själv. Uselt av de vuxna (lärarna) att inte tidigt agera kraftfullt.

Den beskrivning av honom jag noterat är att han var stor, stark, snäll och nu mycket empatisk samt lite speciell.

Undersköterska/vården kanske inte är helt fel, det finns säkert arbeten där han kan fylla ett behov med lite anpassning efter hans särskilda förutsättningar.

Vet du om han hade ett jobb inom vården? Hoppas det, det tror jag är mkt betydelsefullt.

Det som hänt drabbar många berörda. Tråkig händelse.

Tack för att du fyllde i ett par tomma luckor!
Senast redigerad av Remark 2018-08-04 kl. 17:38.
Citera
2018-08-04, 17:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Snälla Rosamund och develi . Kan ni hålla er dialog utanför tråden. Kom igen när ni har något av informativt värde att komma med.
Men jösses.. det är tillhörande trådens ämne hela tiden och svar utifrån det skrivs.
Som nyreggad skribent vore det snarare tacknämligt om DU tillförde nåt - snacka om att kasta sten i glashus...
Citat:
Om nu mamman är läkare kanske det är nåt som inspirererat till valet? Hans grad av empati vet jag inte, han verkar dock medkännande för andra mobbade enligt uppgift i tråden samt beskrivs snäll. Att han sen flippat fullständigt råder dock ingen tvivel om..
Citera
2018-08-04, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men jösses.. det är tillhörande trådens ämne hela tiden och svar utifrån det skrivs.
Som nyreggad skribent vore det snarare tacknämligt om DU tillförde nåt - snacka om att kasta sten i glashus...

Om nu mamman är läkare kanske det är nåt som inspirererat till valet? Hans grad av empati vet jag inte, han verkar dock medkännande för andra mobbade enligt uppgift i tråden samt beskrivs snäll. Att han sen flippat fullständigt råder dock ingen tvivel om..

Inga tvivel råder därom, kvinnan är mördad. Dessutom tidigare 3 st incidenter på kvinnor som anmält honom för ofredande/olaga hot (om jag minns rätt) och nu detta mord. Upptrappning ... över tid? Så detta kanske låg i farans riktning.

Någon utredning måste ha gjorts men den är säkert under sekretess.
Det finns ju osäker uppgift om en person till vilket får mig att undra om han hade en personlig assistent med sig? Då skulle de rop och gapande som ev hörts varit från denne för att förhindra händelseförloppet? Hade han en sådan vid sena utebesök?

Någon som vet?
Citera
2018-08-04, 18:56
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Angående din fråga tidigare om vad "brats" är det ju de som fått en bra barndom, utbildning och allt man kan önska sig egentligen och ändå inte är nöjda. Bortskämda vill jag kalla det.

Aha, då klarnar saken. Trodde du avsåg brats på ditt modersmål vilket ju är något annat än vad det är på svenska.
Citera
2018-08-04, 19:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Aha, då klarnar saken. Trodde du avsåg brats på ditt modersmål vilket ju är något annat än vad det är på svenska.

Då får du kolla upp det igen. "Brats" använder vi med den betydelsen jag beskrev också. Vissa ord har inte bara en beskrivning på engelska och det finns metaforiska betydelser också
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-04 kl. 20:05.
Citera
2018-08-04, 20:30
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Inga tvivel råder därom, kvinnan är mördad. Dessutom tidigare 3 st incidenter på kvinnor som anmält honom för ofredande/olaga hot (om jag minns rätt) och nu detta mord. Upptrappning ... över tid? Så detta kanske låg i farans riktning.

Någon utredning måste ha gjorts men den är säkert under sekretess.
Det finns ju osäker uppgift om en person till vilket får mig att undra om han hade en personlig assistent med sig? Då skulle de rop och gapande som ev hörts varit från denne för att förhindra händelseförloppet? Hade han en sådan vid sena utebesök?

Någon som vet?

Det hade nog polisen sagt i så fall. Hade killen haft ett lss-beslut så hade han nog dessutom beskrivits som funktionshindrad redan från början. OCH livsstilen med att langa cig, öl och ha en väska full med knivar låter inte som något man kombinerar med att ha personliga assistenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in