2018-11-28, 03:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, inte jag. Men JF verkar tro att han äger kontroll och tar hela tiden egna initiativ. Nej, han är mer planerande än man kan tro.

Men väldigt talför. Verkar det som.
Ja, det låter väldigt mekaniskt. Antar det är den känslokyla som återspeglas (som även ses i förhör).

"Misstänkte mördarens detaljerade bekännelse i rätten:
”Är som att han berättar om en fotbollsmatch”
Citera
2018-11-28, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det låter väldigt mekaniskt. Antar det är den känslokyla som återspeglas (som även ses i förhör).

Ja, det låter känslomässigt som ett kallt stenlagt torg. Liksom motsvarande hans handling, han har bestämt sig och sedan genomför han det. Besviken efteråt, det kändes inget ....

Förfärande. Han letar efter känsloupplevelser han sett via filmer, men har inga ... Han kommer leta vidare för att hitta dom ... öka våldet.

Nej, tack.
Citera
2018-11-28, 08:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Nej, inte jag. Men JF verkar tro att han äger kontroll och tar hela tiden egna initiativ. Nej, han är mer planerande än man kan tro.

Men väldigt talför. Verkar det som.
Det är så märkligt att man inte funnit tecken på psykisk störning vad gäller JF. Men lätt autism och/eller psykopati sorterar väl inte under förmildrande omständigheter!?
Citera
2018-11-28, 09:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det låter känslomässigt som ett kallt stenlagt torg. Liksom motsvarande hans handling, han har bestämt sig och sedan genomför han det. Besviken efteråt, det kändes inget ....

Förfärande. Han letar efter känsloupplevelser han sett via filmer, men har inga ... Han kommer leta vidare för att hitta dom ... öka våldet.

Nej, tack.
Ja, som nån nämnde spree nyss har jag faktiskt haft samma fundering i början på augusti.
Jag tyckte sen att ÅK lät som att han var lättad att han snabbt kunde fångas in, som om det var risk för att göra mer. Som sagt, givetvis häktningsgrund (recidivrisk) men det stämde inte om han skulle ha agerat i affekt mot en viss person (kommit i konflikt typ).
"Nu sitter han häktad vilket är skönt, det underlättar ju så klart, sen så kan han inte begå några fler brott under tiden, men också ska han ju höras."
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=112&grupp=28620&artikel=7 011739
(FB) Fagersta: Nella Olander mördad under viadukt 2018-07-27

Nu funderar jag faktiskt igen om det fanns risk då euforin uteblev. Han är så extremt avtrubbad då han säger det var dags, that's it och att målet var att uppleva nåt visst tillstånd.
Huja, det var tur att den yngre anmälde, blotta tanken på hans knivsamling och ute nattetid känns hemsk. Han har ju en tanke att han känner sig mäktig efter mordet.
Citera
2018-11-28, 11:00
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det är så märkligt att man inte funnit tecken på psykisk störning vad gäller JF. Men lätt autism och/eller psykopati sorterar väl inte under förmildrande omständigheter!?

Nej, det är inga tillstånd som ska påverka.
Det skulle det ha gjort om han skulle ha varit psykisk störd och inte förstått vad
han gjort.
Citera
2018-11-28, 11:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Jag tror tyvärr att det och hans historik med mobbningen kan innebära ett tidsbegränsat straff istället för livstid.

Detta påminner mig lite om Vatchareeyas mördare KJ som bara fick 14 år i TR för styckmord och som förmildrande omständighet avsågs hans personlighet med autism.
Senare sänkte HR det till styckdråp och ynka 10 år.

Den enda skillnaden jag kan se här är att mordet på Nella planerades. Däremot blev hon inte styckad och delarna placerade lite varstans vilket blir brott mot griftesfriden också.

Dessutom var KJ inte mobbad ens närmelsevis lika hårt som JF. Hans kläder togs ju ifrån honom när han stod i duschen efter idrotten så att han fick springa runt naken bland folk för att leta efter dem.

Det är förståeligt att ett hat börjar gro inom honom efter sådana incidenter. Ett sådant hat försvinner inte av sig självt utan professionell hjälp och detta fick han inte, vad jag förstår.
Citera
2018-11-28, 11:36
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror tyvärr att det och hans historik med mobbningen kan innebära ett tidsbegränsat straff istället för livstid.

Detta påminner mig lite om Vatchareeyas mördare KJ som bara fick 14 år i TR för styckmord och som förmildrande omständighet avsågs hans personlighet med autism.

Den enda skillnaden jag kan se här är att mordet på Nella planerades. Däremot blev hon inte styckad och delarna placerade lite varstans vilket blir brott mot griftesfriden också.

Dessutom var KJ inte mobbad ens närmelsevis lika hårt som JF. Hans kläder togs ju ifrån honom när han stod i duschen efter idrotten så att han fick springa runt naken bland folk för att leta efter dem.

Det är förståeligt att ett hat börjar gro inom honom efter sådana incidenter. Ett sådant hat försvinner inte av sig självt utan professionell hjälp och detta fick han inte, vad jag förstår.

Var kan man läsa mer ingående om hans mobbning?
Citera
2018-11-28, 12:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Det går det givetvis inte peka på några orsakssamband mellan skolmobbing och sexmord. Det är sånt man sysslar med i spekulativa biografier och inspirerade psykoterapisessioner. Och i journalistiken förstås.
Citera
2018-11-28, 13:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det går det givetvis inte peka på några orsakssamband mellan skolmobbing och sexmord. Det är sånt man sysslar med i spekulativa biografier och inspirerade psykoterapisessioner. Och i journalistiken förstås.

Jag förstår det dock tas det i beaktande i rättssalen när det ska beslutas vilket straff som ska utdelas. Åtminstone i HR, som inte ovanligt nog har sänkt en del TR domars påföljder genom tiderna.
Citera
2018-11-28, 13:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Var kan man läsa mer ingående om hans mobbning?

I JF:s förhör i FUP.
Citera
2018-11-28, 14:00
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Klart att mobbingen har påverkat honom. Han verkar även ha ett särdrag som t.o.m. hans familj bekymrade
sig för (?) men de verkar inte varit kapabla att guida honom till ngn. slags utredning eller annan hjälp.

Dådet är häpnadsväckande i en svensk kontext, ytterst ovanligt med detta samförstånd mellan två individer
som utövar våld tillsammans. Så fruktansvärt obehagligt. Total förnedring av offret och sedan avrättning. Fy fa-an att tänka på det. Borde finnas särskilda lagar för denna sortens psykopati.
Citera
2018-11-28, 14:58
Medlem
Citat:

Tänk på att JF även är åtalad som medgärningsman för grov våldtäkt. Från stämningsansökan:

1.1 GROV VÅLDTÄKT
5000-K921028-18
Johan Fallqvist har tillsammans och i samråd eller samförstånd med en
underårig straffomyndig person, eller som en följd av det hot om dödligt våld
som Johan Fallqvist uttalat till den underårige straffomyndige personen vilket
förstärkts av att Johan Fallqvist samtidigt har riktat en kniv mot den
underårige, genomfört vaginalt och oralt samlag med Nella Olander som inte
deltagit frivilligt. Det hände den 27 juli 2018 vid en gång- och cykeltunnel
under Rv68/Bergslagsvägen vid Brinellskolan i Fagersta, Fagersta kommun.
Den underårige personen har genomfört båda samlagen med Nella Olander,
som deltagit i samlagen som en följd av det hot om dödligt våld som Johan
Fallqvist uttalat till henne, vilket förstärkts av att Johan Fallqvist samtidigt har
riktat en pistol med ljuddämpare mot hennes huvud.
Brottet bör bedömas som grovt dels eftersom det har varit fråga om två
maskerade och pistolbeväpnade gärningsmän som deltagit i övergreppet, dels
eftersom det har framförts hot om dödligt våld mot Nella Olander samtidigt
som en pistol med ljuddämpare riktats mot hennes huvud och dels eftersom
gärningsmännen har visat särskild hänsynslöshet då övergreppet har varit
förenat med ett inte kortvarigt frihetsberövande och i övrigt varit grovt
förnedrande.
Johan Fallqvist begick gärningen med uppsåt.
Lagrum: 6 kap 1 § 1 st 1 men och 3 men 1 p och 3 st brottsbalken

Straffet för grov våldtäkt är lägst 5 och högst 10 år.https://lagen.nu/1962:700#K6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in