Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Det är så märkligt att man inte funnit tecken på psykisk störning vad gäller JF. Men lätt autism och/eller psykopati sorterar väl inte under förmildrande omständigheter!?
Jag tror tyvärr att det och hans historik med mobbningen kan innebära ett tidsbegränsat straff istället för livstid.
Detta påminner mig lite om Vatchareeyas mördare KJ som bara fick 14 år i TR för styckmord och som förmildrande omständighet avsågs hans personlighet med autism.
Senare sänkte HR det till styckdråp och ynka 10 år.
Den enda skillnaden jag kan se här är att mordet på Nella planerades. Däremot blev hon inte styckad och delarna placerade lite varstans vilket blir brott mot griftesfriden också.
Dessutom var KJ inte mobbad ens närmelsevis lika hårt som JF. Hans kläder togs ju ifrån honom när han stod i duschen efter idrotten så att han fick springa runt naken bland folk för att leta efter dem.
Det är förståeligt att ett hat börjar gro inom honom efter sådana incidenter. Ett sådant hat försvinner inte av sig självt utan professionell hjälp och detta fick han inte, vad jag förstår.