2018-11-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enda chansen lär vara om det framkommer nån glimt under rättegången, men ÅK har väl begärt lyckta dörrar, alternativt nån referens i domen. Så det är tyvärr dystert.
Personutredningen går att få tillgång till men brukar vara rätt värdelös, rapar bara sånt som framkommer via typ Monicor eller JFs egen åsikt.

Edit. Det är nog hårt maskat, går väl att testa via målsnr.

Jag har begärt ut hans RPU via Västmanlands TR men fick bara 1:a sidan, resten är hemligt. Han gjorde iaf sin undersökning i Göteborg och beslutsdatum är 180904. Kanske något mer kommer fram i domskälen, vi får se.
Citera
2018-11-19, 13:17
Medlem
Citat:
Menar du den där svagbegåvande flocken som sjöng hårdrock och samverkade så hon ströps i bilen?
Där ter det sig som grupptryck och Bobbys mor lydde som en hund.
De är korkade men typ dämpade efteråt och sitter inte och skrävlar på samma sätt som JF. Han verkar ju sakna samvete och beter sig som dreams come true, att han är ute på äventyr och mitt i hans ensamhet och jakt på vänskap så styr han väldigt mycket. Han är mer absurd. Alltså, han har en krets han umgås med som han suktar efter men verkar gilla att skrämmas, hota på nåt vis även om han likaväl stoltserar?

"En kväll när sönerna hade varit och spelat fotboll så kom de hem och berättade att Johan var konstig. Johan hade berättat för dem att han mordhotat och försökt mörda tjejer."

"S*igge berättar te.x att han och hans kompisar spelar fotboll och de står i en ring och skjuter bollen till varandra. Om en åker ut ska så ska man slå en annan lätt på axeln. Då kan Johan säga "nu jävlar ska jag slå ner dig."

"Johan ringde upp M*lvin. Johan berättade att han suttit vid Statoil och då hade det kommit förbi folk som skällt på honom för att han sålde alkohol till minderåriga. Johan hade lovat att han inte skulle köpa ut mer.
Johan frågade då M*lvin hur han helst skulle vilja bli dödad. M*lvin svarade att han helst skulle vilja dö direkt och inte ligga och lida."

" Johan har sagt till en av M*lvins kompisar att M*lvin var taskig och frös ut honom, att M*lvin inte ville prata med honom. Då tyckte M*lvin synd om Johan och skrev till honom."

"M*lvin berättar också att en kompis till honom hade pratat med honom och då hade Johan sagt att M*lvin inte var en bra kompis och att M*lvin skulle få stryk. Detta för att M*lvin inte hörde av sig."

Dämpade? ”Hjärngänget” satt ju och skrävlade på krogen efteråt när de festade upp Madeleines norska pensionspengar.
Citera
2018-11-19, 13:50
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag har begärt ut hans RPU via Västmanlands TR men fick bara 1:a sidan, resten är hemligt. Han gjorde iaf sin undersökning i Göteborg och beslutsdatum är 180904. Kanske något mer kommer fram i domskälen, vi får se.

Det är ju lite märkligt att allt som den där terapeuten slänger ut sig är offentligt, men att en RPU på samma snubbe blir hemlig. Jag undrar helt allvarligt om den sortens paramedicinare som den där terapeuten utgör verkligen förstår att allt dom säger till polisen hamnar i en utredning som är offentlig. Hon pratar ju som det vore två vänner emellan. Raljerar nästan.

Mantorpsmördarens RPU fick jag ut samma dag som den kom, i sin helhet.
Citera
2018-11-19, 13:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Dämpade? ”Hjärngänget” satt ju och skrävlade på krogen efteråt när de festade upp Madeleines norska pensionspengar.
Jag diskuterade hur de betedde sig när de åkt fast som JF gjort.
Citera
2018-11-19, 13:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Hahaha. Jag testade det samma, får se om jag får sida 2 så kan vi pussla.
Nä, jag anade att det skulle var hårt censurerat.
Citera
2018-11-19, 13:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
RPU som gäller JF lär bli offentlig. Fjortonåringens dito (om det nu blir någon) kommer nog vara sakretessbelagd.
Varför skulle ”lyckta dörrar” påverka tillgängligheten hos utredningsmaterialet?
Öhh, nej. Det lär det inte bli.
Citera
2018-11-19, 13:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Tack för svar, trots att jag velat haft ett som var bättre

Jag har läst nästan alla förhören av JF nu, förut ögnade jag bara igenom allt.

Tänkte också på det du skrev om att han vid 10-års ålder o hotade att göra sig själv illa ute vid nån udde.
Det kan ju inte börjat plötsligt , förstår inte varför både föräldrarna o skolan lät det fortgå??
Nej han var inte 10 då det skedde. Det två skilda ting jag skrev om.
Citera
2018-11-19, 13:55
Medlem
Citat:
Det är ju lite märkligt att allt som den där terapeuten slänger ut sig är offentligt, men att en RPU på samma snubbe blir hemlig. Jag undrar helt allvarligt om den sortens paramedicinare som den där terapeuten utgör verkligen förstår att allt dom säger till polisen hamnar i en utredning som är offentlig. Hon pratar ju som det vore två vänner emellan. Raljerar nästan.

Mantorpsmördarens RPU fick jag ut samma dag som den kom, i sin helhet.

Ja det var lite märkligt, de brukar ju maska, om det behövs, i det som offentliggörs, men jag fick som sagt bara förstasidan. Mål nr är B 3666-18 om någon vill maila Västmanlands TR.
Citera
2018-11-19, 13:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Öhh, nej. Det lär det inte bli.

Men du får nog förklara dig lite här. Jag fick ut Edwin Gyllenswaans RPU i sin helhet. Vilken sorts extra sekretess skulle gälla JF? Han är 28 bast och fullt frisk i lagens mening.
Citera
2018-11-19, 14:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Men du får nog förklara dig lite här. Jag fick ut Edwin Gyllenswaans RPU i sin helhet. Vilken sorts extra sekretess skulle gälla JF? Han är 28 bast och fullt frisk i lagens mening.
Som jag skrivit sen start, risk för hårt maskad eftersom jag har läst fler än en och anledning till skillnader vet jag inte.
För kännedom har jag fått (P7an) och det är maskat och det var knappt nåt nytt av värde - förutom att det finns en kontakt 1996 fr föräldrarnas håll.

"Ur journal från vårdcentral Tisken framgår att föräldrarna 1996 hade en kontakt rörande Fallqvist där det framgår oro avseende hans utveckling som framträtt under hans vistelse i förskolan. Journaler från psykiatrin i Falun har efterfrågas, men man har svarat att kontakt saknas."

Sen kommer ett helt maskat parti.

Dess innan är det JF som säger att han tillsammans med fadern sökt kontakt i Falu lasarett eftersom fadern uppfattade honom annorlunda. Det nämns att det var en läkare och en psykolog vid två tillfällen och han var i 20 års åldern. Sen står det nåt konstigt att detta inte skulle journalföras enligt JF.

Nåt mer intressant fann jag inte, men ska titta igen när jag har mer tid.
Senast redigerad av develi 2018-11-19 kl. 14:56.
Citera
2018-11-19, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja det var lite märkligt, de brukar ju maska, om det behövs, i det som offentliggörs, men jag fick som sagt bara förstasidan. Mål nr är B 3666-18 om någon vill maila Västmanlands TR.
Ja precis, vilket jag försöker säga.. Det som kom verkar vara P7an. Ser en mening att rättspsykiatrisk undersökning rekommenderas mitt i det svarta.

Det är totalt fyra sidor och rejält maskat under gärningen, hela partier, antar att det är kommentarer som berör hans psykiska tillstånd parallellt med vad han gör, säger och tänker.

Sista sidan med själva utlåtandet inleds med kommentarer som väl indikerar att han inte har en APS.
- deltar efter bästa förmåga
- tar till sig dess syfte
- besvarar frågor detaljrikt
- ber om ursäkt att det är tidvis just omotiverat
- ter sig ej nedstämd
- ingen psykomotorisk hämning
- ingen svarslatens
- inte påverkad av tankestörningar, sinnesvillkor eller vanföreställningar.

Sen är det svart igen så vad slutsatsen blev framgår inte, helt maskat.
Citera
2018-11-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ja precis, vilket jag försöker säga.. Det som kom verkar vara P7an. Ser en mening att rättspsykiatrisk undersökning rekommenderas mitt i det svarta.

Det är totalt fyra sidor och rejält maskat under gärningen, hela partier, antar att det är kommentarer som berör hans psykiska tillstånd parallellt med vad han gör, säger och tänker.

Sista sidan med själva utlåtandet inleds med kommentarer som väl indikerar att han inte har en APS.
- deltar efter bästa förmåga
- tar till sig dess syfte
- besvarar frågor detaljrikt
- ber om ursäkt att det är tidvis just omotiverat
- ter sig ej nedstämd
- ingen psykomotorisk hämning
- ingen svarslatens
- inte påverkad av tankestörningar, sinnesvillkor eller vanföreställningar.

Sen är det svart igen så vad slutsatsen blev framgår inte, helt maskat.

Jag mailade igen och sa att jag bara fått förstasidan, svaret: RPUn är sekretessbelagd, och således endast första sidan som är offentlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in