2018-11-26, 00:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oavsett om JF sågs som "jättefin, lugn, snäll","bråkade inte" var "jäkla omtyckt" och fick snabbt vänner alltså. Borde man inte reagera (bevaka?) om det är en trasig familj med missbruk?

Nu tror jag att du läst slarvigt och rört ihop JF och Emil.
Citera
2018-11-26, 00:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hen skriver om EH, 14 åringen! Vars morsa ska varit fejja kompis med Nella!
Justerat. Kan du ändra ditt inlägg med min citering, korta ner, så att det INTE uppstår förvirring via mig?
Citera
2018-11-26, 00:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nu tror jag att du läst slarvigt och rört ihop JF och Emil.
Ja, som du ser av föregående kommentar. Därav fick jag inte ihop det för fem öre...

... Meen det är intressant oavsett dvs allt som kommer fram bortom FUP kring båda två. Den yngre är det ju rätt maskat kring.
Det vore dock intressant att få mer info om JFs beteende innan domen om hotbrev.
Senast redigerad av develi 2018-11-26 kl. 00:14.
Citera
2018-11-26, 07:20
Medlem
Citat:
Tack för info. Hur har han bott gällande uppväxt? Tänker på soc insatser då det är missbruk.

Ok. Vilken ålder handlar detta om? Det är ju skillnad på mindre barn som stundom känslokallt inte vet bättre i sin "upptäckaranda".. versus att det de facto rör sig om en störning, att medvetet skada och njuta eller plåga nån annan i protest; kanske till och med vilja väcka uppmärksamhet.
Det är ett varningstecken vilket hon tydligen reagerat på. Vad var åtgärden och dubbelkontrollerades att det inte rörde sig även om större djur?

Jag vet inte särskilt mycket om just insatser osv. Jag jobbar inte på skolan eller i Fagersta längre och jag var inte klassföreståndare utan hade en annan roll. Sen får inte lärarna/personalen veta särskilt mycket av soc om vad som görs. Det är ett stort problem i relationen soc/lärare då det blir svårt att anpassa skolgången för utsatta barn när man inte får veta detaljer.
Citera
2018-11-26, 21:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraphicSoft
Jag vet inte särskilt mycket om just insatser osv. Jag jobbar inte på skolan eller i Fagersta längre och jag var inte klassföreståndare utan hade en annan roll. Sen får inte lärarna/personalen veta särskilt mycket av soc om vad som görs. Det är ett stort problem i relationen soc/lärare då det blir svårt att anpassa skolgången för utsatta barn när man inte får veta detaljer.
Tack för svar. Ja, det måste ju vara väldigt svårt att kunna hjälpa, rent absurt då alla arbetar för samma mål med samma person. Ett nätverk med stora maskor..
Det är nog mycket som behöver ses över - för att stödja, för att förebygga.
Fick mig att tänka på den utredning som sker gällande Lotta Rudholm som mördades. Där är just en sådan fråga högaktuell men med andra aktörer ihop med soc:
Citera
2018-11-27, 19:05
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck

Den stora frågan är ju för övrigt hur man skall få kontroll på den här ungdjäveln.
Det osar ju kriminell bana livet ut om ingen sätter stopp för det.

Håller med, tyvärr lär han komma tillbaka i en tråd om ett grovt brott där han är huvudpersonen.
Citera
2018-11-28, 00:43
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Vad heter dessa äckliga mördare? Skrollade lite, men såg inga namn förutom initialer🤔
Citera
2018-11-28, 01:40
Medlem
Kunde varit början på en "killing spree" - en av MGM har tydligen uttalat att han "skulle mörda alla sina klasskamrater". Vilket vidrigt brott, ren och skär ondska tycks det vara också...
Citera
2018-11-28, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Kunde varit början på en "killing spree" - en av MGM har tydligen uttalat att han "skulle mörda alla sina klasskamrater". Vilket vidrigt brott, ren och skär ondska tycks det vara också...

Japp. Han ville mörda en kvinna, vem som helst, och valde en kvinna helt slumpmässigt.
Något annat än livstid finns inte på kartan. Han har bara blivit Farligare efter detta.
Senast redigerad av Remark 2018-11-28 kl. 02:09.
Citera
2018-11-28, 02:22
Medlem
develis avatar
Tisdag 27 november
Citat:
Idag inleds rättegången om mordet på en 28-årig kvinna i en gång- och cykeltunnel i Fagersta i somras. Kvinnan våldtogs innan hon höggs till döds med kniv.
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=112&grupp=28620&artikel=7 099431
Citat:
Anhöriga till den mördade kvinnan ville att rättegången i Västmanlands tingsrätt skulle vara öppen för allmänheten, men stora delar kommer att hållas bakom stängda dörrar.

– I sakframställan så framkommer identiteten på den underårige medmisstänkte. Så det är därför domstolen beslutade att hålla stora delar av rättegången bakom stängda dörrar, berättar åklagare Fredrik Sandberg.
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=112&grupp=28620&artikel=7 099794
Citat:
Thomas Carlstedt, den mordåtalade 28-åringens advokat, menar att mötet med den mördade kvinnans anhöriga i rätten var tungt för hans klient.

Enligt advokaten fick mötet med mördade kvinnas föräldrar 28-åringen att reagera under åklagarens sak framställan i Västmanlands tingsrätt.

– Konfrontationen med föräldrarna var jobbig för min klient. Det var lite tungt men han var förberedd på det.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7100180
Citat:
Målsägandebiträdet: De anhöriga mår oerhört dåligt
Det säger målsägandebiträde Maria Wilhelmsson som företräder den mördade kvinnans barn och föräldrar.
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=112&grupp=28620&artikel=7 099878
Citera
2018-11-28, 02:35
Medlem
develis avatar
Citat:
28-åringen inför rätta för mordet på Nella
Småbarnsmamman Nella, 28, blev det slumpmässigt utvalda offret – nu inleds rättegången mot gärningsmannen.

Åklagaren uppger att 28-åringen planerat dådet i förväg. I förundersökningen framgår det att mannen länge funderat på att hitta en kvinna att våldta och döda.
Enligt advokaten kommer han att berätta närmare om motivet under tingsrättsförhandlingarna."

"Advokaten uppger också att 28-åringen ångrar att han genomförde händelsen. I förhör och vid en personutredning säger gärningsmannen att han förtjänar ett långt fängelsestraff.
Mannen har genomgått en stor rättspsykiatrisk undersökning som visade att han inte led av en allvarligt psykiskt störning när han utförde dådet. Vid en fällande dom kommer han därför dömas till fängelse."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5Vd4RX/28-aringen-infor-ratta-for-mordet-pa-nella
Citat:
Erkänner i rättegången: Jag mördade Nella, 28

"Förhandlingen inleddes med att åklagare Fredrik Sandberg läste upp anklagelserna.

– Brottet bör bedömas som grovt dels eftersom det har varit frågan om två maskerade och pistolbeväpnade gärningsmän som deltagit i övergreppet. Dels för att det har framförts hot om dödligt våld mot Nella Olander samtidigt som en pistol med ljuddämpare riktats mot hennes huvud."
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/erkanner-i-rattegangen-jag-mordade-nella-28/
Citat:
Enligt åklagaren Fredrik Sandberg räknas en minderårig pojke i nuläget som medmisstänkt, men kommer inte att närvara under rättegången. Videoförhör från förundersökningen med pojken kommer att spelas upp i rättsalen.

– Pojken är inte straffmyndig och kommer inte att närvara personligen, men vi misstänker att han i allra högsta grad är delaktig i det här, säger Fredrik Sandberg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/idag-inleds-rattegangen-mot-fagersta-mordaren
Plusartikel - nån som har tillgång till vad han säger i rätten? Står även att de sänder live.
Citat:
Misstänkte mördarens detaljerade bekännelse i rätten: ”Är som att han berättar om en fotbollsmatch”
https://www.vlt.se/logga-in/misstankte-mordarens-detaljerade-bekannelse-i-ratten-ar-som-att-han-berattar-om-en-fotbollsmatch
Citera
2018-11-28, 02:49
Medlem
Citat:
Plusartikel - nån som har tillgång till vad han säger i rätten? Står även att de sänder live.

Nej, inte jag. Men JF verkar tro att han äger kontroll och tar hela tiden egna initiativ. Nej, han är mer planerande än man kan tro.

Men väldigt talför. Verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in