2018-07-24, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basmiq
Hej,

Har ett privatlån på 80 000 kr, samt ett lån till min sambo på 70 000 kr.

Hade allt i livet för ca 2 år sedan. Kanske 400 000 på banken, ett bra liv etc. Men så gick jag in i väggen. Började spela som biverkning av mitt mående och började leva extremt dyrt, vilket innebar att mina pengar flög all världens väg.

Haft problem med odds-spel, i hopp om att det skulle lösa mina problem snabbt, vilket bara ledde till att jag skjutit på extraamorteringarna.

Är 31 år och börjar få panik över att jag kommer halka efter i livet. Har planer på att köpa bostad inom 3 år, men behöver minst 300 000 kr för min del av insatsen.

Har en lön på 40 000 kr och har avinstallerat allt vad sport/odds har att göra med. Dessvärre har jag tampats med problemen en längre tid. Hade kunnat vara skuldfri redan för 1 år sedan, men jag tog genvägar genom spel, som bara blev senvägar.

Har sån ångest och stress dygnet om.

Har lagt upp en tydlig budget om mina utgifter, inklusive extraamorteringar som jag planerar göra.

Enligt plan är jag färdig med banklånen och lånet till min sambo om 10 månader.

Kommer alltså vara 32 år, helt pank och inte förrän då klar för att börja spara för att skaffa familj, hem etc. Får panik.

En sak i taget. Gör en lista på allt du behöver göra för att klara upp din situation, å sen börjar du beta av. Du är fortfarande ganska ung.
Citera
2018-07-24, 09:28
Medlem
Ts är ett typiskt exempel på aty många hela tiden måste ha snabba lösningar på allt. Saker måste få ta tid. Du har en begränsad mängd av tillgångar och kan inte trolla. Sätt upp längre mål, om du är skuldfri om ett år, sätt då upp som mål att du ska köpa bostad när du är 40 år. Hsr du 40 000 i lön får du väl ut cirka 27 000 tusen. En realistisk budget:
Hyra 7 000
Mat 4 000
Resor 1 000
Försäkring, internet, mobil, a-kassa 1 500
Summa 13 500
Spara 10 000
Kvar till lek 3 500
Om 9 år har du sparat ihop 1 080 000 kronor.

Ett annat tips är att stänga ner all djävla social media. Ingen lägger ut det negativa vilket får somliga att tro att livet alltid är perfekt.
Citera
2018-07-24, 09:29
Medlem
Det här fixar du!

Kom ihåg att du har en inkomst som ligger en bra bit över en svensk medellön. En bra bit över medellönen för innerstadsstockholmare dessutom. Du kommer snart ikapp och förbi de allra flesta om du håller dig undan spel. Se till att få hjälp för dina problem!

Kanske har du en bra utbildning dessutom och möjlighet att gå upp i inkomst yterliggare?

Lycka till!
Citera
2018-07-24, 12:37
Medlem
Pudersockers avatar
Har varit nästan där själv, men du har en jättebra lön å ingen skuld att prata om, gör som jag öppna ett konto på Avanza och för över varje månad så mycket pengar av din lön som du inte behöver och som du hade spelat upp för över de pengarna till Avanza och köp fonder istället, du för över ditt spelberoende på ett beroende att köpa å äga å se fonderna växa istället, ett mycket sundare beroende då har du ett spännande sparande som ökar i värde istället för att förlora allt på spel. Eller vet du vad, köper aktier i spelbolag, sen när du ser reklamen på teve för alla spelbolag så tänker du att jävla losers som går på det där men som du nu tjänar pengar på istället för att förlora dem, det bota mitt spelberoende kan jag säga. Funkar det för mig då bör det funka för fler.
Senast redigerad av Pudersocker 2018-07-24 kl. 12:45.
Citera
2018-07-24, 12:51
Medlem
Gör som jag och ta ett blanco! Jag har belånat mig så mycket jag kan just för att komma igen.
Jag tog ett blanco först som jag råka spela bort. Men nu tar jag ett sista på några år som ska in på börsen. Beräknar ha 450.000 om 5 år. Ja sen minus blanco på 150.000:-
Citera
2018-07-24, 14:31
Medlem
Citat:
Ser bekanta på Instagram som lever helt bekymersfritt, vilket leder till att jag blir stressad, får panik och ångest.
Du skall inte tro på vad du ser. Du vet ingenting om hur det ser ut bakom ytan. Allt för många lever från lön till lön och det gäller särskilt de som ser ut att ha allt.
Citera
2018-07-24, 15:31
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Du skall inte tro på vad du ser. Du vet ingenting om hur det ser ut bakom ytan. Allt för många lever från lön till lön och det gäller särskilt de som ser ut att ha allt.

Så himla rätt du har där, hade gett dig många tummar upp om jag kunde, speciellt de som ser ut att ha massa saker har ofta lånat till mycket. Så det är bara bländverk, en fasad, de mår förmodligen inte ett dugg bättre än andra, kanske sämre så de måste konsumera för att inte tänka på sina problem. Att äga massa saker gör ju också att sakerna tar tid att skötas och kanske drar med sig andra kostnader så ja inte blir man lyckligare av fler grejer man får bara mindre tid över.
Citera
2018-07-24, 15:39
Medlem
Citat:
Hej,

Hade allt i livet för ca 2 år sedan. Kanske 400 000 på banken, ett bra liv etc. Men så gick jag in i väggen. Började spela som biverkning av mitt mående och började leva extremt dyrt, vilket innebar att mina pengar flög all världens väg.

Haft problem med odds-spel, i hopp om att det skulle lösa mina problem snabbt, vilket bara ledde till att jag skjutit på extraamorteringarna.

Är 31 år och börjar få panik över att jag kommer halka efter i livet. Har planer på att köpa bostad inom 3 år, men behöver minst 300 000 kr för min del av insatsen.

Har en lön på 40 000 kr och har avinstallerat allt vad sport/odds har att göra med. Dessvärre har jag tampats med problemen en längre tid. Hade kunnat vara skuldfri redan för 1 år sedan, men jag tog genvägar genom spel, som bara blev senvägar.

Har lagt upp en tydlig budget om mina utgifter, inklusive extraamorteringar som jag planerar göra.

Kommer alltså vara 32 år, helt pank och inte förrän då klar för att börja spara för att skaffa familj, hem etc. Får panik.
Inte skall du får panik med så i grunden fina förutsättningar för att bygga upp en stabil ekonomi relativt snart. Se framåt med optimism och det löser sig.
Men ge inte spelbolagen några pengar att fördela till sina ägare. Att spela är ju att kasta pengarna direkt i sjön.
Framsteg är ju också att minska sin skuld lika väl som att öka sitt sparande.
Citera
2018-07-24, 15:55
Medlem
Skönt att du kommit till insikt innan det körde ihop sig totalt. Jag nådde botten för 6-7 år sedan och trodde aldrig jag skulle återhämta mig. Jag hade tagit alla lån man kunde ta, svikit och bedragit alla jag känner.

Det absolut viktigaste är att du kommer till rätta med spelberoendet, det är så otroligt lätt att trilla dit igen när man lyckats hålla sig undan och jobbat ner skuldberget. Tröskeln till första återfallet är så förbaskat hög men när man väl klivit över den är det nerförsbacke hela vägen ner i fördärvet igen. Det är bara att acceptera att du aldrig mer kommer kunna spela igen och försöka hitta andra sysselsättningar för all tid som du inte lägger på spelandet.

Det ekonomiska är vad det är, du får bita ihop och inse att det inte blir allt för många utlandsresor kommande åren om du har som mål att bli skuldfri och så småning om köpa bostad.

Jag lämnade över min ekonomi till fru och begränsade alla mina möjligheter till att kunna spela. Nu har det gått 6-7 år och jag har kommit på fötterna och mer därtill.
Citera
2018-07-24, 17:31
Medlem
Du har inte alls en så dålig sits, med bra lön och fortfarande ung. Det är många som inte har det så fett, vi tenderar att se det vi vill se, fokuserar vi på att kolla på alla som har en fet rulle på banken osv så målar vi lätt upp en falsk bild av att majoriteten har det så, vilket är långt ifrån sanningen.
Citera
2018-07-25, 01:23
Medlem
Tack så mycket för alla svar!

Jag har stängt mitt spelkonto och ska ge fan i det. Visst. Har vunnit stora summor ibland, men lik för annat är jag fortfarande skuldsatt. I långa loppet går man minus. Punkt.

Jag kommer har 20-25 000 kr som buffert på ett sparkonto, sedan 5000 kr att leva för. Antagligen krävs inte mer än 3000 varje månad, så då går 2000 extra till amortering.

Så här kommer det se ut:
+ 28000 inkomst efter skatt
- 5000 räkningar, csn, fack, försäkringar etc
- 10000 hyra, mat, el, värme etc
- 8000 till 10000 amortering
- 3000 till 5000 levnad

Rimligt?

Kommer ju dröja att bli av med lånet, men det är ju som det är.
Citera
2018-07-25, 11:59
Medlem
Citat:
Hej,

10 månader!! Det är ju snart ju!
Jag råder dig dock inte att ha en buffert. Det kan bli lockande att nalla på den om du faller dit igen. Kolla med din sambo om hon är ok med att du extraamorterar istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in