• 1
  • 2
2018-07-24, 00:56
Medlem
Hej,

Har ett privatlån på 80 000 kr, samt ett lån till min sambo på 70 000 kr.

Hade allt i livet för ca 2 år sedan. Kanske 400 000 på banken, ett bra liv etc. Men så gick jag in i väggen. Började spela som biverkning av mitt mående och började leva extremt dyrt, vilket innebar att mina pengar flög all världens väg.

Haft problem med odds-spel, i hopp om att det skulle lösa mina problem snabbt, vilket bara ledde till att jag skjutit på extraamorteringarna.

Är 31 år och börjar få panik över att jag kommer halka efter i livet. Har planer på att köpa bostad inom 3 år, men behöver minst 300 000 kr för min del av insatsen.

Har en lön på 40 000 kr och har avinstallerat allt vad sport/odds har att göra med. Dessvärre har jag tampats med problemen en längre tid. Hade kunnat vara skuldfri redan för 1 år sedan, men jag tog genvägar genom spel, som bara blev senvägar.

Har sån ångest och stress dygnet om.

Har lagt upp en tydlig budget om mina utgifter, inklusive extraamorteringar som jag planerar göra.

Enligt plan är jag färdig med banklånen och lånet till min sambo om 10 månader.

Kommer alltså vara 32 år, helt pank och inte förrän då klar för att börja spara för att skaffa familj, hem etc. Får panik.
Citera
2018-07-24, 01:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basmiq
Hej,

Hade allt i livet för ca 2 år sedan. Kanske 400 000 på banken, ett bra liv etc. Men så gick jag in i väggen. Började spela som biverkning av mitt mående och började leva extremt dyrt, vilket innebar att mina pengar flög all världens väg.

Haft problem med odds-spel, i hopp om att det skulle lösa mina problem snabbt, vilket bara ledde till att jag skjutit på extraamorteringarna.

Är 31 år och börjar få panik över att jag kommer halka efter i livet. Har planer på att köpa bostad inom 3 år, men behöver minst 300 000 kr för min del av insatsen.

Har en lön på 40 000 kr och har avinstallerat allt vad sport/odds har att göra med. Dessvärre har jag tampats med problemen en längre tid. Hade kunnat vara skuldfri redan för 1 år sedan, men jag tog genvägar genom spel, som bara blev senvägar.

Har lagt upp en tydlig budget om mina utgifter, inklusive extraamorteringar som jag planerar göra.

Kommer alltså vara 32 år, helt pank och inte förrän då klar för att börja spara för att skaffa familj, hem etc. Får panik.

Du behöver inte ha panik. Blir du skuldfri så har du en bra bas. Du tjänar skapligt. Det där löser du.
Citera
2018-07-24, 01:05
Medlem
Håller med föregående talare och föreslår KBT-terapi för spelberoende (?)
Citera
2018-07-24, 01:06
Medlem
GormDenGamles avatar
Inga problem det där.
Betala av skulderna, så kan du börja spara.
Håll budgeten!
Citera
2018-07-24, 01:09
Medlem
Citat:
Hej,

Du verkar ha lysande framtidsutsikter. Kör enligt din plan så blir allt bra. 32 är ingen ålder.
Citera
2018-07-24, 01:11
Medlem
Gresks avatar
Ta det lugnt, du löser det!
Starkt av dig att göra upp en plan på hur du ska göra dig skuldfri på endast 10 månader, toppen!

Nu har du en plan sabba inte det genom att spela, det funkar bevisligen inte. Hela systemet bygger på att du/användarna ska förlora. Sluta försöka ta genvägar.

Spelmissbruk är ett vanligt men tabubelagt missbruk, hjälp finns att få, TA DEN.

Det som är gjort går inte att få ogjort så släpp det, oroa dig inte över det.
Fokusera istället på framtiden och hur du ska ta dig dit.
Kan du betala av 150 000kr på 10 månader har du ju inga problem att spara ihop till din del (300 000kr) på de resterande 26 månaderna. Om planen var att köpa bostad inom tre år.
Citera
2018-07-24, 01:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Du bar en okej lön. Du verkar va varit rak med din sambo, och 32 är ingen ålder. Du fixar det här galant.

Fan, jag var 40+ när min dåvarande blåste mig på i princip en halv miljon (allt jag ägde och hade),men nu har jag återigen en helt okej ekonomi och ser fram mot en riktigt trevlig pension.

Återigen... du fixar detta. När du är igenom återbetalningen, börja lägga upp en plan för pensionen etc.

Go go go!
Citera
2018-07-24, 01:30
Medlem
Tack för alla svar! Konstigt men det hjälpte att få lite pepp i det här. Förstår som många av er säger att det inte är en stor summa, men i blå d slår det mig bara hur tragiskt det är att ha allt, men ändå lyckats sumpa hela sin ekonomi.

Ser bekanta på Instagram som lever helt bekymersfritt, vilket leder till att jag blir stressad, får panik och ångest.

Men ska försöka hålla mig till budgeten och ge fan i att spela även fast det ibland känns so en snabb lösning.
Citera
2018-07-24, 01:43
Medlem
Gresks avatar
Citat:
Ser bekanta på Instagram som lever helt bekymersfritt, vilket leder till att jag blir stressad, får panik och ångest.

Men ska försöka hålla mig till budgeten och ge fan i att spela även fast det ibland känns so en snabb lösning.

Ingen lever bekymersfritt, instagram är en plattform där personer målar upp det perfekta livet. Man postar bilder från sin semester, en bild när man pussar frugan och någon när man tränar. Det är endast små inblickar i personens liv.
Om det leder till panik och ångest bara ta bort appen?
Det gjorde en kompis till mig, han jämförde sitt liv med "instagramkändisar" vilket bidrog till att han ifrågasatte sig själv. Han tog bort alla socialamedier några månader tills han kom till insikt att det folk endast målar upp en fasad på instagram.

Vadå ska försöka? Vad är det för inställning? du SKA hålla dig till budgeten. Det finns inget annat alternativ.
Du sitter i en dålig sits, men långt ifrån omöjlig.
Fortsätter du som du gjort kan du snart sitta i en helt annan situation.
Citera
2018-07-24, 02:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tack för alla svar! Konstigt men det hjälpte att få lite pepp i det här. Förstår som många av er säger att det inte är en stor summa, men i blå d slår det mig bara hur tragiskt det är att ha allt, men ändå lyckats sumpa hela sin ekonomi.

Det är ingen lösning, det är "The express way to hell"! Du är beroende av ditt spelande - sök hjälp!

Do not try to keep up with the jones'es! Varför tror du dina bekanta lever problemfritt? För att de INTE spelar bort tusentals kronor i månaden såklart! De kanske t.o.m. lägger undan de pengarna? Om du spelar bort exempelvis 3000 i månaden så är det 36000 på ett år, räcker till ett par, tre schyssta resor med bilder på instagram som du blir fascinerad av.
Citera
2018-07-24, 02:24
Medlem
Ring psykiatrin, har de inte tid så gå till något privat. Behöver ej vara leg. psykolog, kan räcka med någon "coach" att prata av sig med. Jag tänker här att ditt spelande är en del av ett större problem som du förmodligen bör ta tag i. Det är inget "pinsamt" med att söka hjälp, kan kännas jävligt bra att prata med någon man inte känner men som är utbildad.

Du har bra lön så det där är inga stora skulder i sammanhanget, det är mest ditt beteende som du behöver arbeta på. Detta fixar du!
Citera
2018-07-24, 03:02
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Ring psykiatrin, har de inte tid så gå till något privat. Behöver ej vara leg. psykolog, kan räcka med någon "coach" att prata av sig med. Jag tänker här att ditt spelande är en del av ett större problem som du förmodligen bör ta tag i. Det är inget "pinsamt" med att söka hjälp, kan kännas jävligt bra att prata med någon man inte känner men som är utbildad.

Du har bra lön så det där är inga stora skulder i sammanhanget, det är mest ditt beteende som du behöver arbeta på. Detta fixar du!

Absolut!
Kolla med jobbet, många har möjlighet till typ ett antal kostnadsfria krissamtal med någon. Inget att skämmas för. Ta emot den hjälp som finns, och ge fan i att spela.

Hade för länge sedan en chef som var öppen med sitt spelande, hade sänkt sig totalt, lånat från höger och vänster, sålt hus etc men kom efter en tid på fötter igen. Fick bl a krisstöd som arbetsgivaren stod för, ingick i nån rehabförsäkring.

Detta fixar du, bara vettiga svar i tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in