2019-03-09, 08:13
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasip
Vi borde ha fler rakryggade Sverigedemokrater som namdeman

Nämndemän är något jävla ofog och har alltid varit det. Politikers makt borde kraftigt begränsas och områdena där dom får lov att ta position lika så. I stort sett allting utanför riksdagen borde vara off-limits för politiker som saknar relevant utbildning.
2019-03-09, 08:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det skulle jag inte ha några problem med. Däremot ska vi nog inte ha efterblivna idioter som inte begriper att man inte bör kommentera de fall man sitter och dömer i anslutning till rättegången.
Men det har han inte heller gjort. Läser ni inte länkarna innan ni börjar fantisera ihop ert SD-hat?
En av nämndemännen som dömde aktivisten Elin Ersson för att ha försökt stoppa en utvisning till Afghanistan kan ha varit jävig, kan SvD avslöja. Mannen kallade förra sommaren Ersson för en ”brottsling” i ett kommentarsfält.
https://www.svd.se/kallade-ersson-brottsling--sedan-domde-han-henne

Rent trams från SvD. Gubben kunde omöjligt, förra sommaren, veta att aktivistens fall skulle hamna i hans tingsrätt och det var definitivt inte "i anslutning till rättegången" som du sitter & dillar om.
2019-03-09, 08:49
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Hon är en brottsling. Sedan var inte hans åsikt, om ön förutfattad, avgörande för utgången.
2019-03-09, 08:51
Medlem
F.Hansens avatar
Känner sig idioten fortfarande kränkt? för att hon blivit dömd för något hon inte tycker är ett brott fastän det är det.
2019-03-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men det har han inte heller gjort. Läser ni inte länkarna innan ni börjar fantisera ihop ert SD-hat?
En av nämndemännen som dömde aktivisten Elin Ersson för att ha försökt stoppa en utvisning till Afghanistan kan ha varit jävig, kan SvD avslöja. Mannen kallade förra sommaren Ersson för en ”brottsling” i ett kommentarsfält.

Rent trams från SvD. Gubben kunde omöjligt, förra sommaren, veta att aktivistens fall skulle hamna i hans tingsrätt och det var definitivt inte "i anslutning till rättegången" som du sitter & dillar om.
Problemet är inte detta. Problemet är att han vet vad han har skrivit om Ersson men ändå inte anmäler detta som eventuellt jävsgrundande inför förhandlingarna i tingsrätten. Att du skjuter mygg med kanon förändrar inte det.
2019-03-09, 09:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Problemet är inte detta. Problemet är att han vet vad han har skrivit om Ersson men ändå inte anmäler detta som eventuellt jävsgrundande inför förhandlingarna i tingsrätten. Att du skjuter mygg med kanon förändrar inte det.
Välkommen. Är det redan dags att "ta matchen" igen?

Det är ju inte direkt så att han skrivit en uppsats om henne. Jag tror inte många kommer ihåg varje kommentar man skrev för 7-8 månader sedan.

Detta var ett uppmärksammat fall med starka politiska implikationer. Jag tror att i stort sett alla politiskt aktiva personer nämnde något om detta fall. Antingen på nätet, eller i samtal med andra. Det skulle i så fall diskvalificera i stort set alla nämndemän.

Dessutom är hon en brottsling, det är ju själva idén med civil olydnad. Att man bryter lagen & är beredd att ta konsekvenserna.
2019-03-09, 09:56
Medlem
Det är hennes, vad är det man kallar det? Five minutes of fame.
Hon tycker därför säkert att ev dryga böter är okej. Även fängelse. Då blir hon martyr, vettu. Verkligheten är inte alltid rådande referens.
2019-03-09, 10:18
Medlem
Citat:
... Det är ju inte direkt så att han skrivit en uppsats om henne. Jag tror inte många kommer ihåg varje kommentar man skrev för 7-8 månader sedan.

Detta var ett uppmärksammat fall med starka politiska implikationer. Jag tror att i stort sett alla politiskt aktiva personer nämnde något om detta fall. Antingen på nätet, eller i samtal med andra. Det skulle i så fall diskvalificera i stort set alla nämndemän. ...
Med andra ord tycker du att det är helt okej att ej lagfarna domare gör sig jäviga i rättegångsmål. Men rättegångsbalken angående domarjäv måste då skrivas om. Nu lyder den (i aktuell del):
Citat:
4 kap., 13 § Domare är jävig att handlägga mål:
...
om eljest särskild omständighet föreligger, som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i målet.
Jag utgår då från att du vet hur den bör skrivas om så att nämndemän kan tillåtas skriva sina hjärtans mening om ”brottslingar”. Det räcker inte att stryka den sista meningen, för det skulle ge även lagfarna domare fritt fram (om inte annan särskild omständighet anges).
2019-03-09, 10:53
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Tack, jag upptäckte det precis nyss när jag läste artikeln lite mer noga. Det sätter saken i ett annat läge.

Men problematiken kvarstår. Finns det risk för att en jävssituation uppstår bör man vara försiktig. Nämndemannen hade öppet kallat henne "brottsling" och det kan vara värt att fundera över hur man som nämndeman ska förhålla sig i debatten. Själv skulle jag nog inte kalla någon för "brottsling" utan att personen i så fall är dömd. Gissningsvis hade nämndemannen inte en tanke på att han själv skulle sitta i rätten och döma henne och kanske till och med förträngt inlägget. Men det är inte bra när en sådan här situation uppstår. Det blir den del konspirationsteorier.
2019-03-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tack, jag upptäckte det precis nyss när jag läste artikeln lite mer noga. Det sätter saken i ett annat läge.

Men problematiken kvarstår. Finns det risk för att en jävssituation uppstår bör man vara försiktig. Nämndemannen hade öppet kallat henne "brottsling" och det kan vara värt att fundera över hur man som nämndeman ska förhålla sig i debatten. Själv skulle jag nog inte kalla någon för "brottsling" utan att personen i så fall är dömd. Gissningsvis hade nämndemannen inte en tanke på att han själv skulle sitta i rätten och döma henne och kanske till och med förträngt inlägget. Men det är inte bra när en sådan här situation uppstår. Det blir den del konspirationsteorier.
Eventuell ytterligare komplikation: Nämndemannen kanske inte var nämndeman när inlägget skrevs? Han kanske blev det först efter valet i höstas? Jag vet inte hur det faktiskt förhåller sig i detta fall, men det belyser allmänt problemen med nämndemannaskapet.
2019-03-09, 12:23
Medlem
I den här domen så saknas listan på nämndemännen. Den enda som nämns är Ragnar Westblad som är skiljaktig i påföljdsdelen. Jag skulle vilja följa upp de andra och se vilka som har hyllat och gillat henne i sociala medier.

https://samnytt.se/wp-content/uploads/2019/02/G%C3%B6teborgs-TR-B-12206-18-Aktbil-18-DOM-Elin-Ersson-Kopia-av-Dom.pdf
2019-03-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
I den här domen så saknas listan på nämndemännen. Den enda som nämns är Ragnar Westblad som är skiljaktig i påföljdsdelen. Jag skulle vilja följa upp de andra och se vilka som har hyllat och gillat henne i sociala medier.

https://samnytt.se/wp-content/uploads/2019/02/G%C3%B6teborgs-TR-B-12206-18-Aktbil-18-DOM-Elin-Ersson-Kopia-av-Dom.pdf
Det finns en Ragnar Westblad på flera vallistor för SD i Göteborg valåret 2014.

https://data.val.se/val/val2014/valsedlar/K/kommun/14/80/valsedlar.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in