2019-04-08, 17:02
Medlem
Havregrynsgröt är fasen så nyttigt och kan piffas upp på många sätt.
Kör själv den här varianten ibland;

Vatten, havregryn, salt som normalt, knäck ett ägg och tillsätt en halv skopa proteinpulver och låt allt koka ihop.
Strö lite malen kanel över, lite olika bär ger en ytterligare dimension. Har själv alltid några paket djupfrysta bär i frysen, mest mango.

Med den här proteinbombtallriken får du en bra start på dagen och klarar dej till lunch.
Citera
2019-04-10, 13:33
Medlem
ekerilars avatar
Jag har inte orkat läsa hela tråden, men "Strövargodis" är gott.

Smält 50g smör, häll sedan i 1/2 dl socker och 2 dl havregryn. Stek i panna tills sockret börjar karameliseras. Låt svalna. ät och njut!
Citera
2019-04-15, 23:01
Medlem
Min absoluta favorit är att göra en havresmoothie som består av havregryn, mjölk, en skivad banan och kanel. Kör allt i en blender. Det behövs en kraftig blender och kommer inte att bli bra med någon billigare variant. Du behöver i alla fall en effekt på över 1000W skulle jag säga, för att havregrynen skall sönderfördelas till den milda grad att du inte kan känna dem längre.
Resultatet blir iaf en slät dryck med mild smak. Nackdelen är förstås att det inte är lika nyttigt som gröt. Kolhydraterna från de pulvriserade havregrynen tas ju upp mycket snabbare på detta vis och effekten blir den av att äta snabba kolhydrater. Min rekommendation är därför att göra gröt i stället.
Citera
2019-05-06, 22:57
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
När man en gång testat den ugnsbakade varianten så kommer man aldrig vilja äta gröt igen. Och precis som med havregrynsgröt är det dubbelt så gott om man använder havrekli istället.

115 gr havrekli.
typ 30-40 gr smör. 5 dl kokande vatten. Häll i rör runt och låt stå ett litet tag. Sen i med kakao, salt kanel och bakpulver. Rör runt och avsluta med 4 vispade ägg. In i formen och in i ugnen 40 min på 200 gr värme. Sen är det bara blanda in dem nötter, frön, frukter eller bär man gillar. Sen toppa med någon yoghurt/varg keso. själv körde jag rabarber, äpple, hallon, jordgubbaroch kiwi som topping. Sen avslutade jag med en vanilj keso. Går ju och kombinera på 1000 olika sätt så svårt att tröttna.
Citera
2019-05-06, 23:13
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay
Nej har faktiskt aldrig gjort de. Ska man verkligen koka det? I vatten??

Ja och du skall salta så att sältan är som smöret på mackan. dvs ganska ordentligt med salt. Osaltad gröt är inte gott alls. Sedan serverar du med laktosfri mjölk och rårörda lingon. Ta en limpmacka till, och ett kokt ägg så har du en klassisk frukost.
'
Citera
2021-10-21, 23:35
Medlem
Mmmmmja nu ni havregrynsgrötälskare är man utan mjölk eller ledsnat, så kan man göra en "lunchgröt" eller vad man vill kalla det.

Vatten
Havregryn
salt
Curry
Cayennepeppar
el sambal oelek
ev lite citronpeppar
Lite tomatpure el ketchup

Tilllagas med något mer vatten så den inte blir för torr och stabbig.

Det tar effektivt bort den lite tråkiga havrynssmaken.
Andra kryddor som tex grillkrydda kan säkert användas efter tycke och smak.
Citera
2021-10-25, 20:11
Medlem
Viktigt köp gyllenhammars vanliga havregryn. Annat smakar skit.
Ha i en msk vaniljcasein och 1 äggvita. Asgott!
Citera
2021-10-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Havregrynsgröt är fasen så nyttigt och kan piffas upp på många sätt.
Kör själv den här varianten ibland;

Vatten, havregryn, salt som normalt, knäck ett ägg och tillsätt en halv skopa proteinpulver och låt allt koka ihop.
Strö lite malen kanel över, lite olika bär ger en ytterligare dimension. Har själv alltid några paket djupfrysta bär i frysen, mest mango.

Med den här proteinbombtallriken får du en bra start på dagen och klarar dej till lunch.

Håller med om att detta är ett vinnande koncept
Citera
2021-10-25, 20:24
Medlem
persona.von.gratas avatar
Kylskåpsgröt eller overnight oatmeal.

Ingredienser:
1dl havregryn
1dl mjölk
1krm salt
Russin efter smak, jag brukar ta 21 st

Kvällen innan:
Blanda ingredienserna i en skål.
Täck skålen med gladpack
Ställ skålen i kylskåp

På morgonen:
Blanda in lite mer mjölk/grädde/vätska om du vill
Blanda in roligheter om du vill. Exempelvis nötter, banan eller sylt.
Ät den godaste gröten man kan göra av havregryn!
Citera
2021-10-25, 20:35
Medlem
Kotte456s avatar
Goda negerbollar

75 gr smör/marg.
1½ dl socker
1 msk vaniljsocker
4 dl havregryn
2 msk kakao
3 msk starkt kallt kaffe

Rör ihop allt utom kaffet som du rör i sist, rulla dem i pärlsocker
Citera
2021-10-31, 15:00
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Viktigt köp gyllenhammars vanliga havregryn. Annat smakar skit.
Ha i en msk vaniljcasein och 1 äggvita. Asgott!
ja, Gyllenhammar är den som gäller. De bryts ned mkt snabbare än andra och blir godare.

1,5 dl gryn
3-4 dl vatten
salt
1 msk kokosolja

servas med havremjölk barista och lite bär förslagsvis
Citera
2021-11-03, 20:27
Medlem
Om man inte tycker havregrynsgröt är gott så har man i för lite salt. Det ska vara ordentligt saltat. Då behöver man bara vatten och havregryn. Gott som fan blir det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in