2018-07-20, 16:59
Medlem
Den sista steget i all matlagning r att genom tuggning o blandning ta upp den. Nu blir jag s jkla frbannad hur folk fullstndigt slnger i sig maten. En pizza typ har man kastat i sej p 7,8 min,
en hamburgare p 5.2 min osv.
Det gr ju inte att p s kort tid njuta av den vl tillagade maten, till stor del svljs den hel, ven drycker halsas, genom en gom rrelse s stts korta-lnga svljintervaller-reglering ur spel, utan bokstavligt talat forsar en liten flaska ner p ngra sekunder.

VARFR frgar jag mig ? Har man ingen ro i kroppen ? Ofrmga att njuta ?

Jag njuter alltid och blir stndigt sist o stressad av de andras blickar o gliringar, varfr jag d tvingas

hjja takten. Sist men inte minst r det beskrivna beteendet ett hn mot de som omsorgsfullt sttt och lagat till maten med krlek i kanske flera tim (eller bakat) att p bara minimum 2 min slngt i sig trtbiten !

Pandorak
Citera
2018-07-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandorak
Den sista steget i all matlagning r att genom tuggning o blandning ta upp den. Nu blir jag s jkla frbannad hur folk fullstndigt slnger i sig maten. En pizza typ har man kastat i sej p 7,8 min,
en hamburgare p 5.2 min osv.
Det gr ju inte att p s kort tid njuta av den vl tillagade maten, till stor del svljs den hel, ven drycker halsas, genom en gom rrelse s stts korta-lnga svljintervaller-reglering ur spel, utan bokstavligt talat forsar en liten flaska ner p ngra sekunder.

VARFR frgar jag mig ? Har man ingen ro i kroppen ? Ofrmga att njuta ?

Jag njuter alltid och blir stndigt sist o stressad av de andras blickar o gliringar, varfr jag d tvingas

hjja takten. Sist men inte minst r det beskrivna beteendet ett hn mot de som omsorgsfullt sttt och lagat till maten med krlek i kanske flera tim (eller bakat) att p bara minimum 2 min slngt i sig trtbiten !

Pandorak

Hller med dig, lngsammare mattande t folket!
Citera
2018-07-20, 17:27
Medlem
4yoonlys avatar
Kan hlla med, har ocks i frn brjan varit mer matnjutare n snabbtare. Men rtt var det var s hade man 1 vd samt en annan anstlld som man alltid t med och vd'n t upp en normalstor pizza p 5 minuter sedan satt han och stressade p. Den andra var inte lngt drefter och sedan fick man nstan magsr innan lunch fr man visste vad som skulle ske och tillslut satt man dr sjlv och stress t som en tok. Har slutat med det fr ett par r sedan dock.

Samtidigt skall jag sga att jag har svrt fr folk som i princip ter 80% av rtten kall fr dom ter s enormt sakta. ta med folk i samma takt som en sjlv r dock ett rent nje.
Citera
2018-07-20, 18:13
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Har alltid satt en ra i att ta sakta och njuta av maten + att det r bttre fr kroppen/matsmltningen. Men nu r lunchrasten p jobbet s pass kort att jag flera ggr inte hinner ta upp maten Har frskt lra mig att ta lite snabbare just fr att hinna klart och slippa g hungrig efter rasten.
Citera
2018-07-20, 18:31
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Det r ett symptom p samhllskollapsen. Stressen tar sig uttryck ven i mattandet. Det handlar om NJUTNING. SNABBT OCH INSTANT GRATIFICATION. NEXT. ALALALALAL. Fast vissa kallar det ADHD, men det r stress och ofrmga, som du sger, att inte kunna koppla av. Bra att du pminde mig d jag brjat ta vldigt snabbt av varierande anledningar.
Citera
2018-07-20, 18:38
Medlem
0gKolhydraters avatar
Man ter fr att bli mtt, inte fr att det r gott
Citera
2018-07-20, 22:47
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Man ter fr att bli mtt, inte fr att det r gott

Hade en vn som hade ungefr (eller ganska exakt faktiskt) samma instllning som du. Har du prvat att krydda maten och tillaga den?
Citera
2018-07-20, 23:10
Medlem
Ja fr mig r mltiderna dagens hjdpunkt, men d har jag ocks stort matmagningsintresse.
Fattar inte dom som slnger i sig samma mat dag efter dag p 5 min och sen sitter och mobilsurfar i 40 min.
Citera
2018-07-21, 03:46
Medlem
mjukmjukares avatar
Jo men detta med "slow food" r ju i mening "mttande" mkt bttre.
Problemet kan var att mat/rvaror som tillter slow food r mkt begrnsat samt ekonomiskt svrt att hantera pga hga priser. (undantaget hemlagad mat frn knd rvara)
Vilket per automatik gr "snabbmat" betydligt smre i nring och i allmn kvaltet.

Men det finns naturligtvis skepsis mot nyttighet och omsorg i rvaror, tillagning samt undangmda ingredienser i snabbmat som helt enkelt gr den tveksam som fullgod kost.
Och det finns en sannig i detta.
Samtidigt finns det klok snabbmat bortom hamburgerrestauranger o.d.

Vilket gr denna problematik svr.
T.ex. r variationen smal/oerhrt/ekonomi begrnsad.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in