2018-07-20, 16:59
Medlem
Den sista steget i all matlagning är att genom tuggning o blandning äta upp den. Nu blir jag så jäkla förbannad hur folk fullständigt slänger i sig maten. En pizza typ har man kastat i sej på 7,8 min,
en hamburgare på 5.2 min osv.
Det går ju inte att på så kort tid njuta av den väl tillagade maten, till stor del sväljs den hel, även drycker halsas, genom en gom rörelse så sätts korta-långa sväljintervaller-reglering ur spel, utan bokstavligt talat forsar en liten flaska ner på några sekunder.

VARFÖR frågar jag mig ? Har man ingen ro i kroppen ? Oförmåga att njuta ?

Jag njuter alltid och blir ständigt sist o stressad av de andras blickar o gliringar, varför jag då tvingas

höjja takten. Sist men inte minst är det beskrivna beteendet ett hån mot de som omsorgsfullt stått och lagat till maten med kärlek i kanske flera tim (eller bakat) att på bara minimum 2 min slängt i sig tårtbiten !

Pandorak
Citera
2018-07-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandorak
Den sista steget i all matlagning är att genom tuggning o blandning äta upp den. Nu blir jag så jäkla förbannad hur folk fullständigt slänger i sig maten. En pizza typ har man kastat i sej på 7,8 min,
en hamburgare på 5.2 min osv.
Det går ju inte att på så kort tid njuta av den väl tillagade maten, till stor del sväljs den hel, även drycker halsas, genom en gom rörelse så sätts korta-långa sväljintervaller-reglering ur spel, utan bokstavligt talat forsar en liten flaska ner på några sekunder.

VARFÖR frågar jag mig ? Har man ingen ro i kroppen ? Oförmåga att njuta ?

Jag njuter alltid och blir ständigt sist o stressad av de andras blickar o gliringar, varför jag då tvingas

höjja takten. Sist men inte minst är det beskrivna beteendet ett hån mot de som omsorgsfullt stått och lagat till maten med kärlek i kanske flera tim (eller bakat) att på bara minimum 2 min slängt i sig tårtbiten !

Pandorak

Håller med dig, långsammare matätande åt folket!
Citera
2018-07-20, 17:27
Medlem
4yoonlys avatar
Kan hålla med, har också i från början varit mer matnjutare än snabbätare. Men rätt var det var så hade man 1 vd samt en annan anställd som man alltid åt med och vd'n åt upp en normalstor pizza på 5 minuter sedan satt han och stressade på. Den andra var inte långt därefter och sedan fick man nästan magsår innan lunch för man visste vad som skulle ske och tillslut satt man där själv och stress åt som en tok. Har slutat med det för ett par år sedan dock.

Samtidigt skall jag säga att jag har svårt för folk som i princip äter 80% av rätten kall för dom äter så enormt sakta. Äta med folk i samma takt som en själv är dock ett rent nöje.
Citera
2018-07-20, 18:13
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Har alltid satt en ära i att äta sakta och njuta av maten + att det är bättre för kroppen/matsmältningen. Men nu är lunchrasten på jobbet så pass kort att jag flera ggr inte hinner äta upp maten Har försökt lära mig att äta lite snabbare just för att hinna klart och slippa gå hungrig efter rasten.
Citera
2018-07-20, 18:31
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Det är ett symptom på samhällskollapsen. Stressen tar sig uttryck även i matätandet. Det handlar om NJUTNING. SNABBT OCH INSTANT GRATIFICATION. NEXT. ALALALALAL. Fast vissa kallar det ADHD, men det är stress och oförmåga, som du säger, att inte kunna koppla av. Bra att du påminde mig då jag börjat äta väldigt snabbt av varierande anledningar.
Citera
2018-07-20, 18:38
Medlem
0gKolhydraters avatar
Man äter för att bli mätt, inte för att det är gott
Citera
2018-07-20, 22:47
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Man äter för att bli mätt, inte för att det är gott

Hade en vän som hade ungefär (eller ganska exakt faktiskt) samma inställning som du. Har du prövat att krydda maten och tillaga den?
Citera
2018-07-20, 23:10
Medlem
Ja för mig är måltiderna dagens höjdpunkt, men då har jag också stort matmagningsintresse.
Fattar inte dom som slänger i sig samma mat dag efter dag på 5 min och sen sitter och mobilsurfar i 40 min.
Citera
2018-07-21, 03:46
Medlem
mjukmjukares avatar
Jo men detta med "slow food" är ju i mening "mättande" mkt bättre.
Problemet kan var att mat/råvaror som tillåter slow food är mkt begränsat samt ekonomiskt svårt att hantera pga höga priser. (undantaget hemlagad mat från känd råvara)
Vilket per automatik gör "snabbmat" betydligt sämre i näring och i allmän kvaltet.

Men det finns naturligtvis skepsis mot nyttighet och omsorg i råvaror, tillagning samt undangömda ingredienser i snabbmat som helt enkelt gör den tveksam som fullgod kost.
Och det finns en sannig i detta.
Samtidigt finns det klok snabbmat bortom hamburgerrestauranger o.d.

Vilket gör denna problematik svår.
T.ex. är variationen smal/oerhört/ekonomi begränsad.

´
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in