2018-07-12, 21:02
Medlem
Eventuellt kan det räknas som förargelseväckande beteende.
Citera
2018-07-13, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Är du helt säker? Jag inser att risken finns att det utgör hets mot folkgrupp, men är du tvärsäker på att så är fallet? Jag tänker mig att det kan bli lite klurigt att täcka uppsåtsrekvisitet i en situation lik den du beskriver.

Det räknas som sk insiktsuppsåt.
Det är när du vet att något får ytterligare konsekvenser än bara det direkt avsedda.

Ropar du på din hund som heter Heil Hitler i en folkmassa så vet du helt säkert att du i deras ögon står och utropar heil hitler men du struntar i hur de uppfattar det.
Du vet alltså om att du hetsar folkmassan trots att det inte därför du ropar.

Ett annat exempel är att spränga ett rum med 2 personer i för att döda den ena personen.
Du vet att båda kommer dö men har bara direkt uppsåt att döda den ena personen, men full vetskap om att den andre också kommer dö ger dig sk insiktsuppsåt för den andra personen.
Därmed blir det två fall av mord istället för ett mord och ett vållande.
Citera
2018-07-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det räknas som sk insiktsuppsåt.
Det är när du vet att något får ytterligare konsekvenser än bara det direkt avsedda.

Ropar du på din hund som heter Heil Hitler i en folkmassa så vet du helt säkert att du i deras ögon står och utropar heil hitler men du struntar i hur de uppfattar det.
Du vet alltså om att du hetsar folkmassan trots att det inte därför du ropar.

Ett annat exempel är att spränga ett rum med 2 personer i för att döda den ena personen.
Du vet att båda kommer dö men har bara direkt uppsåt att döda den ena personen, men full vetskap om att den andre också kommer dö ger dig sk insiktsuppsåt för den andra personen.
Därmed blir det två fall av mord istället för ett mord och ett vållande.

HMF är ju dock att sprida hot eller missaktning mot en minoritet. Att en hund heter Muhammed är inte hot, och ej heller missaktning om jag faktiskt tycker att Muhammed är ett fint namn. Kungen hade en hund sin hette Ali, som han sen iofs bytte. Det var ju inte olagligt, så varför skulle Muhammed vara det?
Citera
2018-07-13, 10:30
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleidoskopet
HMF är ju dock att sprida hot eller missaktning mot en minoritet.
Det behöver inte vara fråga om en minoritet. Däremot är det ju under inga omständigheter hets mot folkgrupp att döpa sin hund till Muhammed.
Citera
2018-07-13, 10:44
Medlem
Bombaysapphires avatar
I och med att Mohammed är världens vanligaste namn så bör det väl inte vara några problem, förutom att halva stan lär vända på sig (lite beroende på var du bor) varje gång du ropar på jycken.
Citera
2018-07-13, 11:58
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
HMF är ju dock att sprida hot eller missaktning mot en minoritet. Att en hund heter Muhammed är inte hot, och ej heller missaktning om jag faktiskt tycker att Muhammed är ett fint namn. Kungen hade en hund sin hette Ali, som han sen iofs bytte. Det var ju inte olagligt, så varför skulle Muhammed vara det?

Jag tror diskussionen gällde dom andra namnen som direkt var HMF inte Muhammed i det här fallet. Gå tillbaka i inläggen så ska du se vilka namn det handlade om. Namnet Muhammed är ju inte förolämpande i sig.
Citera
2018-07-13, 22:28
Medlem
Citat:

Jag har inte sagt att kalla sin hund/ ropa efter hunden Muhammed skulle vara HMF

Att kalla sin hund Muhammed är inga problem, juridiskt.
Inte att ropa efter hunden bland folk heller.
Sen om du kommer därifrån helskinnad om du gör det i fel område är en annan sak.

Men andra exempel som givits i tråden som heil hitler, judejävel och liknande blir HMF om det ropas ut bland folk.
Citera
2018-07-14, 16:13
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag har svårt att se att det är brottsligt att döpa hunden till Mohammed. Om du däremot går runt i stan och kallar på hunden i syfte att provocera muslimer, då är jag mer tveksam. Kanske hets mot folkgrupp. Du skulle sannolikt bli skadad fort i Malmö om du genomförde detta.
Citera
2018-07-14, 16:17
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Om du däremot går runt i stan och kallar på hunden i syfte att provocera muslimer, då är jag mer tveksam. Kanske hets mot folkgrupp.
Nej. Det är inte hets mot folkgrupp bara för att någon blir provocerad.
Citera
2018-07-15, 10:08
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej. Det är inte hets mot folkgrupp bara för att någon blir provocerad.
Läs inlägget igen. Det handlade om syftet.
Citera
2018-07-15, 10:27
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Subjektivt överskott kallas det. För fällande dom krävs att även de objektiva rekvisiten är täckta, vilket inte är fallet om det enda som händer är att någon skriker Muhammed efter en hund.
Citera
2018-07-15, 10:47
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Det hjälper inte att läsa ditt inlägg fler gånger. Påståendet är lika felaktigt även vid en andra och en tredje läsning. Inget syfte i världen hjälper om inte rekvisiten i paragrafen om hets mot folkgrupp är uppfyllda.
Senast redigerad av Gordon Blixt 2018-07-15 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in