2018-07-12, 13:49
Medlem
Om jag skaffade en hund som jag namngav Muhammed och sedan gick runt i Malmö och ropade på honom, skulle det vara olagligt, och i så fall enligt vilken lag?

Extremt många skulle så klart ta väldigt illa upp och bli väldigt kränkta. Men skulle detta vara på något sätt olagligt? Säg att jag inte gör det för att provocera och verkligen tycker att Muhammed är ett fint hundnamn, vems problem blir Muhammed då? Hets mot folkgrupp känns mest möjligt, kan det vara förargelseväckande beteende att ropa på honom? Eller får man helt enkelt döpa sin hund till Muhammed?

En extrafråga på det:
Det finns ju lagar om namn på (mänskliga) barn. Finns det några motsvarade på hundar eller får min hund heta Hitler 1337? Har hundar ens lagligt registrerade namn?
Citera
2018-07-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleidoskopet
Om jag skaffade en hund som jag namngav Muhammed och sedan gick runt i Malmö och ropade på honom, skulle det vara olagligt, och i så fall enligt vilken lag?

Extremt många skulle så klart ta väldigt illa upp och bli väldigt kränkta. Men skulle detta vara på något sätt olagligt? Säg att jag inte gör det för att provocera och verkligen tycker att Muhammed är ett fint hundnamn, vems problem blir Muhammed då? Hets mot folkgrupp känns mest möjligt, kan det vara förargelseväckande beteende att ropa på honom? Eller får man helt enkelt döpa sin hund till Muhammed?

En extrafråga på det:
Det finns ju lagar om namn på (mänskliga) barn. Finns det några motsvarade på hundar eller får min hund heta Hitler 1337? Har hundar ens lagligt registrerade namn?

Den får heta både Muhammad och Hitler.
Citera
2018-07-12, 13:56
Medlem
borrizs avatar
Frågan är hur långt man kan gå innan man åker dit...
I Malmö under 1940-talet fanns det en kolportör som döpte sin hund till "Judedjävul".
Det gick inte att sätta åt honom med den tidens lagar, undras hur det sett ut i dagsläget.

Som svar på en tidigare fråga har hundar med stamtavla ett namn som de har fått på kenneln där de föddes och och som registreras hos kennelklubben.
Citera
2018-07-12, 13:59
Medlem
TheKhurgans avatar
Klart du får göra det. Det är dessutom jätteroligt!

Kan behövas i landet där alla blir kränkta.
Citera
2018-07-12, 14:04
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det finns inga rättsregler kring namngivning av hund, och jag kan inte komma på någon annan rättsregel du skulle bryta mot genom att kalla din hund Muhammed eller ropa det namnet efter honom i offentligheten. Om eventuella rättsliga problem är det enda som bekymrar dig kan jag alltså glädja dig med beskedet att det rättsligt sett är fritt fram.
Citera
2018-07-12, 14:05
Medlem
Hamsterbolls avatar
Du får såklart döpa din hund till Mohammed, Jesus, Gud, Allah, Buddah, Tor eller Freja om du vill.

Du kan inte stå och ropa ”judejävel kom hit!” Eller Heil Hitler sitt! Eller Smutsiga Muslim apport”.
Citera
2018-07-12, 14:06
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Du kan inte stå och ropa ”judejävel kom hit!” Eller Heil Hitler sitt! Eller Smutsiga Muslim apport”.
Är du helt säker? Jag inser att risken finns att det utgör hets mot folkgrupp, men är du tvärsäker på att så är fallet? Jag tänker mig att det kan bli lite klurigt att täcka uppsåtsrekvisitet i en situation lik den du beskriver.
Citera
2018-07-12, 14:12
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Är du helt säker? Jag inser att risken finns att det utgör hets mot folkgrupp, men är du tvärsäker på att så är fallet? Jag tänker mig att det kan bli lite klurigt att täcka uppsåtsrekvisitet i en situation lik den du beskriver.

Jag är helt säker. Du får inte ropa ovanstående i en park oavsett om du bara pratar med dig själv, ropar på din hund eller sjunger en sång. Du behöver inte uppsåt för att dömas för hets mot folkgrupp.
Citera
2018-07-12, 14:19
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag är helt säker. Du får inte ropa ovanstående i en park oavsett om du bara pratar med dig själv, ropar på din hund eller sjunger en sång. Du behöver inte uppsåt för att dömas för hets mot folkgrupp.
Hets mot folkgrupp är alltså enligt dig undantaget från den generella uppsåtsregeln i BrB 1:2? Var framgår det?
Citera
2018-07-12, 14:21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Hets mot folkgrupp är alltså enligt dig undantaget från den generella uppsåtsregeln i BrB 1:2? Var framgår det?

https://lawline.se/answers/granser-for-hets-mot-folkgrupp

Du har rätt. Jag hade fel.
Citera
2018-07-12, 15:22
Medlem
EnGodForlorares avatar
Suck. Får man kalla sin hund för "Rickard Jomshof är en pedofil som kladdar på småflickor!" också? Tänk vad roligt man ska ha när man går runt i Sölvesborg och ropar "Rickard Jomshof är en pedofil som kladdar på småflickor!"
Citera
2018-07-12, 15:50
Medlem
NickSonnys avatar
Ju mer kränkta de lättkränkta blir desto bättre. Förutsatt att det är lagligt, vilket det verkar vara, kör på!
Nån PK-snut lär väl fråga dig varför du döpt hunden till Muhammed, för att avgöra om du har "ont" uppsåt, men det är väl bara att säga att det är ett så vackert namn... :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in