2018-07-12, 15:55
Medlem
Skulle inte alls förvåna mig om du blev åtalad för hets mot folkgrupp, det blir ju folk för vad som helst numera. Det skulle knappast leda till en fällande dom dock.
Citera
2018-07-12, 15:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Suck. Får man kalla sin hund för "Rickard Jomshof är en pedofil som kladdar på småflickor!" också? Tänk vad roligt man ska ha när man går runt i Sölvesborg och ropar "Rickard Jomshof är en pedofil som kladdar på småflickor!"
Men det kan knappast räknas som ett vedertaget namn. Eller något namn överhuvudtaget.
Citera
2018-07-12, 15:59
Avslutad
Muhammed är ett relativt vanligt namn. Ser man något fel i att någon kallar sin hund för Muhammed ska man nog fundera på varför man känner att människor som heter Muhammed behöver skyddas från "detta hemska" på ett sätt som människor som heter t.ex. Sixten (vilket man också kan döpa sin hund till) inte behöver.

I realiteten nedvärderar man Muhammed och känner att han behöver hjälp med skydd från omvärlden. Man tillskriver alltså en människa en lägre förmåga baserat på inget annat än ett namn och därtill hörande etnicitet/hudfärg. Rasism, kort och gott. Sug på den, försvarsadvokaterna.
Citera
2018-07-12, 16:00
Medlem
Citat:
Suck. Får man kalla sin hund för "Rickard Jomshof är en pedofil som kladdar på småflickor!" också? Tänk vad roligt man ska ha när man går runt i Sölvesborg och ropar "Rickard Jomshof är en pedofil som kladdar på småflickor!"
Det hade ju varit förtal. Muhammed är ett namn. Klart att man inte får ha en hund som heter "Muslimer ska dö", men Muhammed är ju faktiskt ett helt vanligt namn.
Citera
2018-07-12, 16:05
Medlem
PRBLMSs avatar
Hahaha det skulle va kul.

Men det skulle inte gå hem hos många så man får väl vara medveten om att troende muslimer kanske tar illa upp då hundar inte är ”rena” och att man då förnedrar deras tro.

Sen kommer du kanske ses som en idiot av allmänheten.
Citera
2018-07-12, 16:13
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Betyder verkligen Mohammed "xxx är en pedofil som kladdar på småflickor!"? Det låter oerhört märkligt för mina otränade öron. Ser gärna en källa på det.
Citera
2018-07-12, 16:13
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Rent juridiskt tvivlar jag på att någonting kan hindra dig från att ge hunden ett vedertaget namn. Sen luktar det väl lite Darwin Awards om det hela, men kör hårt!

Citat:
Ursprungligen postat av bromsklossen
Om man döper grisar till dito?...i stället för Scan...Muhammed fläsk...en affärs idé ....mot Sverige vännerna?...jag skulle välja det även fast det blev dyrare😀

Jag tror att... jag just...fick en ....stroke.
Citera
2018-07-12, 16:32
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay
Hur äckliga,idiotiska och hatiska kan människor vara? Finns det ingen gräns?

Varför i helvete vill du göra detta?! Klart som fan det är hets mot folkgrupp! Finns det ingen gräns för hur idiotisk en människa kan vara?

En granne har en minigris som han kallar Muhammed. Den skrivs tom in hos vetrinären som grisen Muhammed. Inget speciellt med det ? Grisar och hundar får väl heta Jesus, Josef eller Buddah också ?
Citera
2018-07-12, 16:35
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleidoskopet
Om jag skaffade en hund som jag namngav Muhammed och sedan gick runt i Malmö och ropade på honom, skulle det vara olagligt, och i så fall enligt vilken lag?

Extremt många skulle så klart ta väldigt illa upp och bli väldigt kränkta. Men skulle detta vara på något sätt olagligt? Säg att jag inte gör det för att provocera och verkligen tycker att Muhammed är ett fint hundnamn, vems problem blir Muhammed då? Hets mot folkgrupp känns mest möjligt, kan det vara förargelseväckande beteende att ropa på honom? Eller får man helt enkelt döpa sin hund till Muhammed?

En extrafråga på det:
Det finns ju lagar om namn på (mänskliga) barn. Finns det några motsvarade på hundar eller får min hund heta Hitler 1337? Har hundar ens lagligt registrerade namn?

Finns flera liknande trådar, också ifrån Malmö..

Ja du får kalla din hund vad du vill, men om det är att ses som HMF så får du inte tillkalla hunden det publikt.
Citera
2018-07-12, 16:39
Medlem
pampussas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
En granne har en minigris som han kallar Muhammed. Den skrivs tom in hos vetrinären som grisen Muhammed. Inget speciellt med det ? Grisar och hundar får väl heta Jesus, Josef eller Buddah också ?

Min grannes katt heter Muslimen, ingen som reagerer på det annet enn med et smil.
Citera
2018-07-12, 17:31
Avstängd
Halloween2s avatar
Inte olagligt även om lättkränkta idioter skulle förmodligen bli arga. Men förmodligen hade någon babbe som inte ens beter sig som en muslim skjuta hunden och dig
Citera
2018-07-12, 17:56
Moderator
Gordon Blixts avatar
En jävla massa OT raderat, skrivet av personer som inte förmår hålla sig till juridiken utan tror att detta är en moraldiskussion eller en diskussion om invandring eller en tråd om vad ni vill döpa allehanda djur och andra saker till. Varningar har utdelats och kommer att fortsätta utdelas till de minsta läskunniga av er.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in