Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-10-12, 20:04
  #49
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Spekulativt men syftet borde spela roll, om det bara är ett namn eller om du medvetet försöker reta upp en folkgrupp.
Att reta upp en folkgrupp är inte i sig hets mot folkgrupp.
Citera
2018-10-12, 21:42
  #50
Medlem
Louis.De.Geers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag är helt säker. Du får inte ropa ovanstående i en park oavsett om du bara pratar med dig själv, ropar på din hund eller sjunger en sång. Du behöver inte uppsåt för att dömas för hets mot folkgrupp.

Fast om hunden heter muslim vilket är lagligt och hunden precis rullat sig i lera borde väl man få säga smutsiga muslim?
Citera
2018-10-12, 22:16
  #51
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louis.De.Geer
Fast om hunden heter muslim vilket är lagligt och hunden precis rullat sig i lera borde väl man få säga smutsiga muslim?
Ja, om du gör det utan uppsåt att hetsa mot folkgrupp. Det är precis så enkelt.
Citera
2018-10-12, 22:42
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleidoskopet
Om jag skaffade en hund som jag namngav Muhammed och sedan gick runt i Malmö och ropade på honom, skulle det vara olagligt, och i så fall enligt vilken lag?

Lag och lag! Det finns förstås ingen lag som förbjuder det. Men du skulle ganska snart bli hittat på en soptipp med avskuren hals. Men dessförinnan hade du fått ett förslag att ändra namnet på hunden.

Kungen hade en hund som hette Ali (ca 1980-talet). Han ombads av religiösa muslimer att byta namn, vilket han gick med på. Hunden kallades därefter Charlie.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback