2018-07-11, 15:42
Medlem
MrGoBigs avatar
Redan för mer än två år sedan föreslog Lärarförbundet att nyanlända lärare genom kompletterande utbildning, studieplanering och praktik på ett smidigt sätt ska kunna börja arbeta i de svenska skolorna och förskolorna. Självklart något som välkomnades varm inom lärarfacken, nu ser det ut som om lösningen på lärarbristen är på G och därmed även troligtvis en långnäsa till de "inhemska" lärarna som självklart trodde de skulle få sina löner höjda med flera tusen i månaden efter sommaren 2018.

Den akuta lärarbristen kommer självklart lösas med hjälp av den invandringspolitik som regeringen nu förespråkar.

https://www.lararforbundet.se/artiklar/satsa-pa-nyanlanda-larare-for-att-minska-lararbristen
https://www.lararforbundet.se/artiklar/oroande-siffror-fraan-scb-79-000-larare-saknas-aar-2035
Citera
2018-07-11, 15:52
Medlem
Myhr1s avatar
Det här med att sänka kraven för att öka kvantiteten - ökar eller sänker det kvalitet?
Dom kan känna sig gott blåsta på dom där extra kronorna.
Citera
2018-07-11, 15:55
Medlem
Störst förlorare blir eleverna som får undermålig utbildning.
Citera
2018-07-11, 16:04
Medlem
Myhr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Störst förlorare blir eleverna som får undermålig utbildning.

Yes snart är kraven så låga så det är möjligt för en sådan som jag att hoppa på ett "snabbspår" och bli lärare.
Arma elever säger jag bara .
Citera
2018-07-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myhr1
Yes snart är kraven så låga så det är möjligt för en sådan som jag att hoppa på ett "snabbspår" och bli lärare.
Arma elever säger jag bara .

Skulle du riskera livet för en sådan slavlön?
Citera
2018-07-11, 16:12
Medlem
Det går väl redan idag att jobba som lärarvikarie helt utan utbildning?
Citera
2018-07-11, 16:21
Medlem
Lärare är ett skitjobb och det kommer att förbli ett skitjobb så länge politiken fortsätter som den gör.
0.1 i HP för att komma in på lärarutbildningen hmmmm.
Citera
2018-07-11, 16:22
Medlem
Myhr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedtecknaren
Det går väl redan idag att jobba som lärarvikarie helt utan utbildning?

Yes, vad jag minns när jag själv gick i grundskolan hade vi en vikarie som inte hade gått på lärarhögskolan eller påbörjat lärarutbildning. Bra eller dåligt?

Edit: var syster till våran ordinarie lärare har jag för mig.
Senast redigerad av Myhr1 2018-07-11 kl. 16:27.
Citera
2018-07-11, 16:48
Medlem
Jannebigplays avatar
Inte många som har koll i tråden ser jag. Det är ytterst få av de nyanlända som har lyckats att få svensk lärarlegitimation då vägen dit är lång och krånglig. Av de få som lyckas så får de ofta jobba med svenska som andraspråk. Här är en artikel https://pedagogiskamagasinet.se/lina-snabbt-pa-ratt-spar/
Det rör sig alltså om något hundratal medan det kommer att behövas 77 000 nya lärare de närmaste fem åren.

Eftersom skolan är en marknad nuförtiden där eleven och föräldrar är kunder så är det ytterst få föräldrar som vill ha en lärare som inte kan prata svenska. Skulle så vara fallet så flyttar föräldrarna sina barn bara vilket gör att skolan får mindre pengar vilket leder till färre lärare och kringpersonal. Detta i sin tur leder till dåligt rykte och den onda spiralen är i full gång. Detta gör att ytterst få skolor sätter nyanlända lärare att undervisa i vanliga klasser.

Sedan är det många här som inte verkar veta hur det fungerar med vikarier. Vikarier kan man hitta på gatan om man vill, enda grejen med vikarier är att de inte får ha tillsvidareanställning samt sätta betyg.

Vidare ser jag att det vanliga argumentet "man kan komma på lärarutbildningen med 0,1 på högskoleprovet höhöhö" Varför tror du det är så? Det är för att platserna gapar tomma lilla vän. Alla kommer in. Du kan ha haft alla fel på HP och ändå komma in. Att komma ut är en helt annan sak däremot. Lärarutbildningen brottas med enorma avhopp samtidigt som det ställs en del krav på de som läser till ämneslärare. Exempelvis om du läser till matematiklärare så läser du matematik med ingenjörer och annat löst folk då det är de institutionerna som ansvarar för undervisningen. Det är inte pedagogiska institutionen som är ansvarig för lärarnas utbildning i matematik.

https://www.metro.se/artikel/rouaa-24-om-avhoppen-från-lärarprogrammet-alla-bara-droppade-av
Senast redigerad av Jannebigplay 2018-07-11 kl. 16:53.
Citera
2018-07-11, 16:53
Medlem
Myhr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Inte många som har koll i tråden ser jag. Det är ytterst få av de nyanlända som har lyckats att få svensk lärarlegitimation då vägen dit är lång och krånglig. Av de få som lyckas så får de ofta jobba med svenska som andraspråk. Här är en artikel https://pedagogiskamagasinet.se/lina-snabbt-pa-ratt-spar/
Det rör sig alltså om något hundratal medan det kommer att behövas 77 000 nya lärare de närmaste fem åren.

Eftersom skolan är en marknad nuförtiden där eleven och föräldrar är kunder så är det ytterst få föräldrar som vill ha en lärare som inte kan prata svenska. Skulle så vara fallet så flyttar föräldrarna sina barn bara vilket gör att skolan får mindre pengar vilket leder till färre lärare och kringpersonal. Detta i sin tur leder till dåligt rykte och den onda spiralen är i full gång. Detta gör att ytterst få skolor sätter nyanlända lärare att undervisa i vanliga klasser.

Sedan är det många här som inte verkar veta hur det fungerar med vikarier. Vikarier kan man hitta på gatan om man vill, enda grejen med vikarier är att de inte får ha tillsvidareanställning samt sätta betyg.

Wir schaffen das.
Citera
2018-07-11, 17:04
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay

Vidare ser jag att det vanliga argumentet "man kan komma på lärarutbildningen med 0,1 på högskoleprovet höhöhö" Varför tror du det är så? Det är för att platserna gapar tomma lilla vän. Alla kommer in. Du kan ha haft alla fel på HP och ändå komma in. Att komma ut är en helt annan sak däremot. Lärarutbildningen brottas med enorma avhopp samtidigt som det ställs en del krav på de som läser till ämneslärare. Exempelvis om du läser till matematiklärare så läser du matematik med ingenjörer och annat löst folk då det är de institutionerna som ansvarar för undervisningen. Det är inte pedagogiska institutionen som är ansvarig för lärarnas utbildning i matematik.

https://www.metro.se/artikel/rouaa-24-om-avhoppen-från-lärarprogrammet-alla-bara-droppade-av

På grund av lärarbristen skippar många skolor kravet för lärarlegitimation. Folk runt 20-årsåldern som jobbar som lärare för grundskolan är inte ovanligt där jag bor. Däremot har de som gör det bott i Sverige i hela sitt liv. Jag vet också att i en skola i närheten har de en lärare som inte talar svenska och får därmed jobba som lärare för nyanlända, för att de "ändå inte kan svenska". Lektionerna blir då på engelska istället.
Citera
2018-07-11, 17:10
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
På grund av lärarbristen skippar många skolor kravet för lärarlegitimation. Folk runt 20-årsåldern som jobbar som lärare för grundskolan är inte ovanligt där jag bor. Däremot har de som gör det bott i Sverige i hela sitt liv. Jag vet också att i en skola i närheten har de en lärare som inte talar svenska och får därmed jobba som lärare för nyanlända, för att de "ändå inte kan svenska". Lektionerna blir då på engelska istället.

Precis så kan det vara. På våran skola har vi också obehöriga lärare för några klasser i något ämne då det är lärarbrist just i det ämnet (slöjd) och dessa får även en betydligt lägre lön än de legitimerade lärarna. De får dessutom inte sätta betyg utan här måste någon annan stackars lärare sätta betygen åt honom vilket leder till merarbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in