2018-07-08, 08:11
Medlem
Hur gör man för att börja pensionsspara? Har hört talas om tex 7ap fonden tror jag det heter. Hur gör man för att spara där? Inser att jag inte blir yngre och bör tänka på det
Citera
2018-07-08, 08:19
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Hur gör man för att börja pensionsspara? Har hört talas om tex 7ap fonden tror jag det heter. Hur gör man för att spara där? Inser att jag inte blir yngre och bör tänka på det
Själv är jag väldigt okunnig, men detta kan väl vara en bra början https://www.google.com/url?sa=t&sour...oX0XsRL0Huk5TW
Det finns en guide till det orange pensionsbeskedet
Senast redigerad av Conam 2018-07-08 kl. 08:21.
Citera
2018-07-08, 08:26
Medlem
Bry dig inte om sjunde ap fonden. Där hamnar en del av din lön automatiskt. Det du ska göra är att sätta igång med ett eget sparande, det privata pensionssparandet.

Öppna ett konto på Avanza och börja spara!
Citera
2018-07-08, 08:42
Medlem
Citat:

Läs på lite först här så ser du vilka delar som totala pension består av:
https://www.minpension.se/du-far-pen...ran-flera-hall

7e AP-fonden är där premiepensionspengarna hamnar för de som inte gör ett aktivt val.

Om du jobbar och har tjänstepension har du gjort det viktigaste, men jag tycker absolut du ska spara privat också. Öppna Investeringssparkonto på Avanza eller Nordnet och spara månadsvis i några olika fonder, gärna automatiskt. Grunda med en svensk gratis indexfond (Avanza Zero eller Nordnets Superfond).
Citera
2018-07-08, 10:23
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Sjunde AP-fonden är enbart valbar i den såkallade Premiepensionen, vilken du kan byta fonder i själv via Pensionsmyndigheten.

Du kan inte ha den i ett privat sparande (vilket jag tolkar det som)

Du bör absolut spara till din pension. Men det finns olika sätt att göra det. Det går inte att på rak arm säga vilket sätt du ska använda, för det beror mycket på individen.

Har du lång tid kvar?
Vilken risk är du beredd att ta med ditt kapital? Dvs risken att förlora dina insatta pengar.
Vem ska få pengarna om du går bort innan pengarna blivit utbetalda?
Har din arbetsgivare tjänstepension som de sätter av åt dig?

Gällande fonder, såsom Ap7 Såfan, så finns alltid risken att pengarna tappat sitt värde när du vill ta ut de. Att välja fonder kan vara väldigt lätt i vissa fall och svårt i andra.

Känner du att du själv kommer att vara aktiv och kontinuerligt göra byten inom sparandet så kanske du ska välja en 5-6 fonder med olika marknader och tillgångslag (aktier och räntor) beroende på hur lång tid du har kvar.

Om du inte känner för att vara aktiv så finns det många generationsfonder som fungerar liknande Ap7 såfan och omfördelar aktier och räntor efter hur lång tid du har kvar tills pension och successivt tar ner risken i ditt sparande åt dig.

Som sagt, på rak arm är det omöjligt att säga, och självutnämnda experter kommer alltid säga hur de själva gör för att de inte vet bättre. Ta aldrig ett råd baserat på någon annans förutsättningar :-)
Citera
2018-07-08, 10:28
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Om du jobbar och har tjänstepension har du gjort det viktigaste

Pensionsmyndighetens talesätt har verkligen fastnat på dig...
Problemet med talesättet är att det är horribelt antagande av en myndighet med pensionen i fokus.

För många innebär detta 50-55% av sin slutlön före skatt... Vilket jag är övertygad om att majoriteten av personerna som drabbas kommer tycka är uselt.

Sedan finns det såklart risk att pensionssystemet görs om och det blir ännu sämre.

Jag valde att inte inkludera resterande du skrev av en anledning. Jag håller absolut med att man skall spara privat till sin pension. Övrigt behöver inte diskuteras.
Citera
2018-07-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Pensionsmyndighetens talesätt har verkligen fastnat på dig...
Problemet med talesättet är att det är horribelt antagande av en myndighet med pensionen i fokus.

Självklart ska man även spara själv. Dock är det väldigt viktigt att man ser till att ha en arbetsgivare som sätter av pengar till tjänste/avtalspension. Det finns gott om folk i det här landet som arbetar utan tjänstepension och inte har en aning om det.
Citera
2018-07-08, 11:10
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Självklart ska man även spara själv. Dock är det väldigt viktigt att man ser till att ha en arbetsgivare som sätter av pengar till tjänste/avtalspension. Det finns gott om folk i det här landet som arbetar utan tjänstepension och inte har en aning om det.

Absolut skall man se till att arbetsgivaren sätter av till en tjänstepension också.
Citera
2018-07-08, 11:47
Medlem
Ett tips är att öppna ett konto antingen på Nordnet eller Avanza.

På dessa hemsidor finns sedan information om hur man skall göra och tänka på vid pensionsspara.

Sen när det är dags att välja vilka fonder du vill spara i kan man titta i denna tråden för lite information:
(FB) Vilka fonder har ni flashbackare? (rubrik ändr.)

Finns flera trådar om det:
(FB) Hjälp med pensionssparande via fonder.
(FB) Stora tråden för enkla, korta eller nybörjarfrågor

Sen skulle jag rekommendera att du sparar i ett ISK konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in