Citat:
Ursprungligen postat av
millan8950
Hur gör man för att börja pensionsspara? Har hört talas om tex 7ap fonden tror jag det heter. Hur gör man för att spara där? Inser att jag inte blir yngre och bör tänka på det
Sjunde AP-fonden är enbart valbar i den såkallade Premiepensionen, vilken du kan byta fonder i själv via Pensionsmyndigheten.
Du kan inte ha den i ett privat sparande (vilket jag tolkar det som)
Du bör absolut spara till din pension. Men det finns olika sätt att göra det. Det går inte att på rak arm säga vilket sätt du ska använda, för det beror mycket på individen.
Har du lång tid kvar?
Vilken risk är du beredd att ta med ditt kapital? Dvs risken att förlora dina insatta pengar.
Vem ska få pengarna om du går bort innan pengarna blivit utbetalda?
Har din arbetsgivare tjänstepension som de sätter av åt dig?
Gällande fonder, såsom Ap7 Såfan, så finns alltid risken att pengarna tappat sitt värde när du vill ta ut de. Att välja fonder kan vara väldigt lätt i vissa fall och svårt i andra.
Känner du att du själv kommer att vara aktiv och kontinuerligt göra byten inom sparandet så kanske du ska välja en 5-6 fonder med olika marknader och tillgångslag (aktier och räntor) beroende på hur lång tid du har kvar.
Om du inte känner för att vara aktiv så finns det många generationsfonder som fungerar liknande Ap7 såfan och omfördelar aktier och räntor efter hur lång tid du har kvar tills pension och successivt tar ner risken i ditt sparande åt dig.
Som sagt, på rak arm är det omöjligt att säga, och självutnämnda experter kommer alltid säga hur de själva gör för att de inte vet bättre. Ta aldrig ett råd baserat på någon annans förutsättningar :-)