Citat:
Ursprungligen postat av
millan8950
Hur gr man fr att brja pensionsspara? Har hrt talas om tex 7ap fonden tror jag det heter. Hur gr man fr att spara dr? Inser att jag inte blir yngre och br tnka p det
Sjunde AP-fonden r enbart valbar i den skallade Premiepensionen, vilken du kan byta fonder i sjlv via Pensionsmyndigheten.
Du kan inte ha den i ett privat sparande (vilket jag tolkar det som)
Du br absolut spara till din pension. Men det finns olika stt att gra det. Det gr inte att p rak arm sga vilket stt du ska anvnda, fr det beror mycket p individen.
Har du lng tid kvar?
Vilken risk r du beredd att ta med ditt kapital? Dvs risken att frlora dina insatta pengar.
Vem ska f pengarna om du gr bort innan pengarna blivit utbetalda?
Har din arbetsgivare tjnstepension som de stter av t dig?
Gllande fonder, ssom Ap7 Sfan, s finns alltid risken att pengarna tappat sitt vrde nr du vill ta ut de. Att vlja fonder kan vara vldigt ltt i vissa fall och svrt i andra.
Knner du att du sjlv kommer att vara aktiv och kontinuerligt gra byten inom sparandet s kanske du ska vlja en 5-6 fonder med olika marknader och tillgngslag (aktier och rntor) beroende p hur lng tid du har kvar.
Om du inte knner fr att vara aktiv s finns det mnga generationsfonder som fungerar liknande Ap7 sfan och omfrdelar aktier och rntor efter hur lng tid du har kvar tills pension och successivt tar ner risken i ditt sparande t dig.
Som sagt, p rak arm r det omjligt att sga, och sjlvutnmnda experter kommer alltid sga hur de sjlva gr fr att de inte vet bttre. Ta aldrig ett rd baserat p ngon annans frutsttningar :-)