2018-07-08, 08:11
Medlem
Hur gr man fr att brja pensionsspara? Har hrt talas om tex 7ap fonden tror jag det heter. Hur gr man fr att spara dr? Inser att jag inte blir yngre och br tnka p det
Citera
2018-07-08, 08:19
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Hur gr man fr att brja pensionsspara? Har hrt talas om tex 7ap fonden tror jag det heter. Hur gr man fr att spara dr? Inser att jag inte blir yngre och br tnka p det
Sjlv r jag vldigt okunnig, men detta kan vl vara en bra brjan https://www.google.com/url?sa=t&sour...oX0XsRL0Huk5TW
Det finns en guide till det orange pensionsbeskedet
Senast redigerad av Conam 2018-07-08 kl. 08:21.
Citera
2018-07-08, 08:26
Medlem
Bry dig inte om sjunde ap fonden. Dr hamnar en del av din ln automatiskt. Det du ska gra r att stta igng med ett eget sparande, det privata pensionssparandet.

ppna ett konto p Avanza och brja spara!
Citera
2018-07-08, 08:42
Medlem
Citat:

Ls p lite frst hr s ser du vilka delar som totala pension bestr av:
https://www.minpension.se/du-far-pen...ran-flera-hall

7e AP-fonden r dr premiepensionspengarna hamnar fr de som inte gr ett aktivt val.

Om du jobbar och har tjnstepension har du gjort det viktigaste, men jag tycker absolut du ska spara privat ocks. ppna Investeringssparkonto p Avanza eller Nordnet och spara mnadsvis i ngra olika fonder, grna automatiskt. Grunda med en svensk gratis indexfond (Avanza Zero eller Nordnets Superfond).
Citera
2018-07-08, 10:23
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Sjunde AP-fonden r enbart valbar i den skallade Premiepensionen, vilken du kan byta fonder i sjlv via Pensionsmyndigheten.

Du kan inte ha den i ett privat sparande (vilket jag tolkar det som)

Du br absolut spara till din pension. Men det finns olika stt att gra det. Det gr inte att p rak arm sga vilket stt du ska anvnda, fr det beror mycket p individen.

Har du lng tid kvar?
Vilken risk r du beredd att ta med ditt kapital? Dvs risken att frlora dina insatta pengar.
Vem ska f pengarna om du gr bort innan pengarna blivit utbetalda?
Har din arbetsgivare tjnstepension som de stter av t dig?

Gllande fonder, ssom Ap7 Sfan, s finns alltid risken att pengarna tappat sitt vrde nr du vill ta ut de. Att vlja fonder kan vara vldigt ltt i vissa fall och svrt i andra.

Knner du att du sjlv kommer att vara aktiv och kontinuerligt gra byten inom sparandet s kanske du ska vlja en 5-6 fonder med olika marknader och tillgngslag (aktier och rntor) beroende p hur lng tid du har kvar.

Om du inte knner fr att vara aktiv s finns det mnga generationsfonder som fungerar liknande Ap7 sfan och omfrdelar aktier och rntor efter hur lng tid du har kvar tills pension och successivt tar ner risken i ditt sparande t dig.

Som sagt, p rak arm r det omjligt att sga, och sjlvutnmnda experter kommer alltid sga hur de sjlva gr fr att de inte vet bttre. Ta aldrig ett rd baserat p ngon annans frutsttningar :-)
Citera
2018-07-08, 10:28
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Om du jobbar och har tjnstepension har du gjort det viktigaste

Pensionsmyndighetens talestt har verkligen fastnat p dig...
Problemet med talesttet r att det r horribelt antagande av en myndighet med pensionen i fokus.

Fr mnga innebr detta 50-55% av sin slutln fre skatt... Vilket jag r vertygad om att majoriteten av personerna som drabbas kommer tycka r uselt.

Sedan finns det sklart risk att pensionssystemet grs om och det blir nnu smre.

Jag valde att inte inkludera resterande du skrev av en anledning. Jag hller absolut med att man skall spara privat till sin pension. vrigt behver inte diskuteras.
Citera
2018-07-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Pensionsmyndighetens talestt har verkligen fastnat p dig...
Problemet med talesttet r att det r horribelt antagande av en myndighet med pensionen i fokus.

Sjlvklart ska man ven spara sjlv. Dock r det vldigt viktigt att man ser till att ha en arbetsgivare som stter av pengar till tjnste/avtalspension. Det finns gott om folk i det hr landet som arbetar utan tjnstepension och inte har en aning om det.
Citera
2018-07-08, 11:10
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Sjlvklart ska man ven spara sjlv. Dock r det vldigt viktigt att man ser till att ha en arbetsgivare som stter av pengar till tjnste/avtalspension. Det finns gott om folk i det hr landet som arbetar utan tjnstepension och inte har en aning om det.

Absolut skall man se till att arbetsgivaren stter av till en tjnstepension ocks.
Citera
2018-07-08, 11:47
Medlem
Ett tips r att ppna ett konto antingen p Nordnet eller Avanza.

P dessa hemsidor finns sedan information om hur man skall gra och tnka p vid pensionsspara.

Sen nr det r dags att vlja vilka fonder du vill spara i kan man titta i denna trden fr lite information:
(FB) Vilka fonder har ni flashbackare? (rubrik ndr.)

Finns flera trdar om det:
(FB) Hjlp med pensionssparande via fonder.
(FB) Stora trden fr enkla, korta eller nybrjarfrgor

Sen skulle jag rekommendera att du sparar i ett ISK konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in