Citat:
Ursprungligen postat av
Artilleriet
Är 30+ och känner att jag måste börja månadsspara i fonder vis ISK.
Är väldigt grön inom detta område så en fråga är dels hur många fonder man ska ha i portföljen? När ska man bygga på den och med vad?
Min tanke i dagsläget är att ha en globalfond, en sverigefond och en tillväxtfond.”, men vilka?
Swedbank Acess och swedbank robur ny teknik är väl de enda jag fått till mig som förslag. Jag är tacksam för alla tips och förslag.
1. Antalet fonder spelar mindre roll om fonden är tillräckligt diversifierad i sig själv.
Många globalfonder placerar i hundratals eller tusentals olika bolag världen över så det finns inte nödvändigtvis något behov av att ha flera. T.ex. standardfonden i premiepensionen är ju bara en enda fond men placerar i flera tusen bolag. Undantaget är om du själv vill kontrollera fördelningen mellan olika världsdelar, USA har ofta 50% eller större andel i globalfonder.
2. För väldigt långsiktigt sparande så som pensionssparande i detta fall bör du helst placera i 100% aktier/aktiefonder eller så hög andel du är bekväm med. En globalfond, Sverigefond och tillväxtfond funkar bra.
Var också noggrann med att kontrollera fondens avgift, den bör inte vara mer än 0,2% då avgifterna över lång tid blir extrema och har stor negativ inverkan på ditt pensionskapital.
Om du kör på indexfonder (fonder som inte placerar aktivt utan är bundna till utvecklingen av ett index kopplat till t.ex. de 500 största bolagen på en börs) så har Swedbank, Länsförsäkringar och SPP alla motsvarande fonder med 0,2% avgift. Om du hittar fler motsvarande alternativ funkar det förstås lika bra. Var noggrann med att titta att det verkligen är den billiga fonden du väljer, dessa fondbolag har ofta dyrare alternativ med snarlika namn.
För Sverigefonder finns det gratisfonder i stil med Avanza Zero och Nordnets Superfonder, även Spiltan aktiefond investmentbolag är en bra och billig fond med 0,2% avgift men egentligen inte riktigt en indexfond.
Det är klenare med billiga tillväxtfonder men Swedbank har faktiskt en indexfond för Asien med 0,2% avgift (Swedbank Robur Access Asien). Länsförsäkringar har en för 0,4% om man absolut vill ha fler länder än Asien men då skulle jag hellre köra bara Asien med lägre avgift.
Ett alternativ till globalfond är att du helt enkelt köper indexfonder kopplade mot USA, Europa, Asien etc. löst om du hellre vill kontrollera fördelningen själv men det är inte nödvändigt egentligen.
Kör på ett enkelt upplägg så att du slipper känna att du ska stuva om hela tiden.
Swedbank Robur Ny Teknik och dylikt skulle jag
absolut inte rekommendera för ett pensionssparande (och egentligen inte överhuvudtaget). Avgiften är alldeles för hög på 1,25% och det kommer att straffa sig i längden. Köp i så fall hellre teknik-aktierna direkt och betala bara courtage vid köp och försäljning.