• 1
  • 2
2018-07-06, 02:25
Bannlyst
Har lidit av ångest de senaste 3-4 åren. En del panik också men aldrig några riktiga attacker. Hursomhelst så testade jag meditation (mindfulness) för två veckor sedan, och det har förändrat mitt liv för evigt.

Efter bara 2 veckor så kommer jag knappt ihåg hur ångest känns längre. Det är liksom som om det aldrig var där. Känner mig så extremt jävla lugn hela tiden.

Har ni testat allt och inte vet vad ni ska ta er till längre, ge det ett försök åtminstonde.

Detta är inget skitsnack, det finns massor av forskning på meditation som bevisar att det verkligen fungerar. Meditation förändrar till och med hjärnan fysiskt och kan tex öka grå hjärnsubstans som hjälper med att stabilisera kroppen och sinnet. Många experter säger till och med att det fungerar lika bra, eller bättre än medicin, och såklart utan bieffekter.

Ni kan själv googla på det men här är två artiklar:
https://www.healthline.com/nutrition...ation#section8
https://liveanddare.com/benefits-of-meditation/

Efter en meditationsession så känns det nästan som jag tagit något lugnande, och det varar hela dagen. Och det har som sagt inga bieffekter. Sjukt hur det kan vara så starkt. Nu säger jag inte att det kommer bli så för dig, alla reagerar olika, men genom att lugna ner ditt sinne så kommer du garanterat också se resultat, för eller senare. Check it out.
Senast redigerad av JalleKalleBalle 2018-07-06 kl. 03:00.
Citera
2018-07-06, 02:29
Medlem
00sjus avatar
Har funderat på börja med meditation, antar att det tar ett tag innan man förstår hur man ska göra? Kände du den känslan som du beskrev att det var som att poppa en benso första gången när du meditera?
Citera
2018-07-06, 02:58
Medlem
Kul att höra!

Hur och hur länge brukar du meditera per session? Har du gjort det dagligen då också?
Citera
2018-07-06, 03:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 00sju
Har funderat på börja med meditation, antar att det tar ett tag innan man förstår hur man ska göra? Kände du den känslan som du beskrev att det var som att poppa en benso första gången när du meditera?

Citat:
Ursprungligen postat av Traditioner
Kul att höra!

Hur och hur länge brukar du meditera per session? Har du gjort det dagligen då också?

Det är bara hur det är för mig. För andra kan det ta ett par veckor innan det kommer resultat. Kan dock garantera dig att vem som helst kan se resultat av att låta sin hjärna vila, vilket är det du gör när du mediterar. Det är ingen raketforskning att meditation fungerar, när du mediterar så stänger du i grund och botten av din hjärna och som sagt låter den vila. När den vilar så ges den utrymme att balansera/reparera och regulerar alla slags funktioner i kroppen, inklusive nervsystemet som skickar ut stresshormonet Kortisol som drar igång ångest, panikkänslor och gravids gör dig deprimerad. Tänk att det är som du vilar efter du kört ett riktigt hårt pass på gymmet, du måste vila och reparera musklerna, på samma sätt behöver din hjärna som alltid går på högvarv vila och reparera sig.

Vanligtvis får vår hjärna aldrig slappna av, inte ens när vi sover. Bara genom att röra på dina ögon, även om de är stängda, så används och stressas hjärnan. Det enda sättet att låta den vila på riktigt är via meditation.

Många som testar meditation för första gången, eller efter en vecka eller två, kommer på ett eller annat sätt känna sig annorlunda. För första gången på kanske 5, 10, 20, 30 år så låter du din hjärna vila sig. Efter ha gått på högvarv för åratal eller kanske decennium, så låter du den andas ut för första gången. Många börjar till och med plötsligt storgråta eftersom det känns så starkt. Äntligen lite ro i själen.

Vi homo sapiens är i grund och botten "menade" bo i grottor eller ute på savannen och inte tänka på något annat än att fixa föda till familjen och föröka sig. För längesen fanns det liksom ingen trafik, inga jobb, inga skolor, inget facebook, inga komplex, ingen press om att nå framgång i livet eller annat som stressar upp oss idag. Vi är menade att vara enkla djur och enbart använda stress och ångest när våra liv är i faror (ångest/panik), eller när vi behöver gå ut och jaga (stress). Men våra hjärnor utvecklades och vi blev alldeles för smarta, och här är vi idag och använder kortisolet (stresshormonet) på helt fel sätt med hjärnor som går på högvarv 24 timmar om dygnet. Meditation låter oss slappna av och regulerar vårt välmående och lugn tillbaka till så som det ska vara. Kom ihåg hur det var när du var ung och inte ens visste vad ångest var, det är så det känns att ha en normal hjärna med normala regulerade stressnivåer, meditation hjälper dig tillbaka dit, och gör dig starkare och bättre på att tackla kommande prövningar från stress-samhället.

Jag själv kör 10 minuter på morgonen och 10 minuter på kvällen. Du sätter dig i princip bara ner i ett mörkt rum där inget kan störa dig, stänger ögonen och fokuserar på andningen. Tänk absolut ingenting, fokusera bara på andningen och sensationerna i kroppen som den avger. Kontrollera inte andningen, fokusera bara på den. Andas naturligt. Kommer en tanke upp så ignorerar du bara den och går tillbaka till andningen. Är skitsvårt i början att fokusera men gradvis så kommer du bli bättre på det, och bara bli lugnare och lugnare för varje gång. Om du vill läsa mer om hur man mediterar/kan meditera så Googla bara på det.

Jag själv börjar och avslutar varje session med 5-10 extremt djupa andetag (andas in helt och hålet och andas ut precis all luft). Ett litet tips.

Kan även rekommendera appen "Calm" som du kan ladda ner och testa gratis. Dra ner den och välj "timed meditation" 10 minuter, och testa! Känns det för överväldigande att på egen hand gå in i tystnaden så finns det också guidade sessioner där en person vägleder dig. Jag mediterar alltid med en timer.

Återigen, detta är inget hippie-munk struntprat, hjärnan fysiskt förändras av meditation
https://yogobe.com/se/blog/hjarnan-vaxer-av-meditation
Senast redigerad av JalleKalleBalle 2018-07-06 kl. 04:30.
Citera
2018-07-06, 04:14
Bannlyst
Låt mig bara lägga in dessa två här i tråden också:

Hjärnaktivetet före och efter en 10 minuters meditationsession:
http://www.lovethispic.com/uploaded_...Meditation.jpg

Positiva effekter som alla kan backas up med forskning:
http://djugkv63vjzpc.cloudfront.net/...nfographic.jpg
Senast redigerad av JalleKalleBalle 2018-07-06 kl. 04:22.
Citera
2018-07-06, 04:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Nu kunde jag redigera mitt tidigare inlägg längre, låt mig bara lägga in dessa två också:

Hjärnan före och efter en 10 minuters meditationsession:
http://www.lovethispic.com/uploaded_...Meditation.jpg

Positiva effekter som alla kan backas up med forskning:
http://djugkv63vjzpc.cloudfront.net/...nfographic.jpg

Jag testade meditation på 1990-talet när jag jobbade 150% övertid, var totalt överaktiv, och hade 30% högre blodtryck än normalt för min (dåvarande) ålder. Funkade klockrent få ner blodtrycket med meditation, utan några som helst "piller" läkarna ville skriva ut till mig.. Gjorde ungefärligen som du skrev i ditt första/andra inlägg här i tråden, blev löjligt bra. Läkarna sa: "medicinen du fick utskriven funkar!", jag visade då pillerpaketen jag hämtat på apoteken oöppnade! (FAN, VARFÖR MÅR DU DÅ BÄTTRE??!!)
-Exakt det sista sa de inte, men fattade inte mitt förbättrade blodtryck, de nästan insinuerade att jag "fuskat". "Testade meditation 10 min före jobbet på morgonen, 5 minuter på lunchrasten, och 10 min på kvällen"..

Nu kör jag 10 min morgon, 10 min på kvällen. Mina hälsokoller (hos sjukvården) säger att jag är 20 år yngre än vad jag verkligen är!

Annars, rent hälsomässigt, missköter jag mig en del, blir lite väl mycket festande ibland (för min ålder, men inget som spårar ur), men VHY not?
-Går det så går det!

Kan rekommendera meditation å det varmaste!
Citera
2018-07-06, 06:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag testade meditation på 1990-talet när jag jobbade 150% övertid, var totalt överaktiv, och hade 30% högre blodtryck än normalt för min (dåvarande) ålder. Funkade klockrent få ner blodtrycket med meditation, utan några som helst "piller" läkarna ville skriva ut till mig.. Gjorde ungefärligen som du skrev i ditt första/andra inlägg här i tråden, blev löjligt bra. Läkarna sa: "medicinen du fick utskriven funkar!", jag visade då pillerpaketen jag hämtat på apoteken oöppnade! (FAN, VARFÖR MÅR DU DÅ BÄTTRE??!!)
-Exakt det sista sa de inte, men fattade inte mitt förbättrade blodtryck, de nästan insinuerade att jag "fuskat". "Testade meditation 10 min före jobbet på morgonen, 5 minuter på lunchrasten, och 10 min på kvällen"..

Nu kör jag 10 min morgon, 10 min på kvällen. Mina hälsokoller (hos sjukvården) säger att jag är 20 år yngre än vad jag verkligen är!

Annars, rent hälsomässigt, missköter jag mig en del, blir lite väl mycket festande ibland (för min ålder, men inget som spårar ur), men VHY not?
-Går det så går det!

Kan rekommendera meditation å det varmaste!

Absolut, meditation gör en inte bara klar och lugn i skallen, det förbättrar ens hälsa rent generellt. Har man stress som de flesta har idag, så har man förmodligen ett par stress-symptom. Några exempel på stress förutom ren ångest och panikattacker är högt blodtryck, hjärtklappningar, huvudvärk, migrän, irritation, konstant trötthet, nedstämdhet, negativitet, dålig koncentration, dålig sömn, återkommande vilja att vilja dricka eller ta till andra substanser för att varva ner eller kunna känna sig lugn, osv.

Jag vet att ångest och stress kan vara två olika saker, men generellt så har nog de flest ångest från stress, eller stress från ångest. En ångest-o-stress-dubbelmacka.

Så det är inte som sagt någon raketforskning att när man tar bort stressen eller lär sig ignorera/tackla den via meditation, så försvinner också stress-symptomen. Att ha ångest/panik i situationer där dit liv inte är i fara, eller må skit med konstant trötthet, är ett icke normalt tillstånd. En homo sapiens så länge den äter och sover rätt, är designad att alltid ha full energi så länge den är vaken. Det är så vi är byggda. Vi är inte byggda för att må dåligt eller vara deppiga, men sen utvecklades vår hjärna och så kom stress-samhället. Funktionen i vår hjärna som är där för att rädda oss i livshotande situationer, tar snarare kol på oss idag. Ironiskt nog.

Vi är nu, år 2018, smartare än någonsin, men vårt varnings(stress)system är hundratusentals år gammalt och utdaterat. Det är så utdaterat att vi som är så smarta inte ens kan komma upp med en enda medicin som verkligen fungerar mot ångest och stress i det långa loppet, utan biverkningar. Titta bara på de med svår ångest som knaprar Benzo, för eller senare så kommer konstiga biverkningar, och när de slutar så mår de så fruktansvärt jävla dåligt att självmord nästan ses som en bättre utväg än att genomlida avtändningen. Det är dags att luta oss tillbaka och finna sann ro i vår själ, och låta kroppen hela sig själv.

Låter du din hjärna och nervsystem återta sin balans och reparera sig själv så kommer du återgå till normalt tillstånd. Har du högt blodtryck så sjunker det, har du migrän, så försvinner det, har du panikattacker, så försvinner dem. Meditation är utmärkt för detta och allt kan backas upp med forskning.

Om någon läser detta och är sugen på att testa, kom igen ihåg att alla reagerar olika och du kanske inte kommer ha en världsomvändande upplevelse direkt, men det kommer med en 100% garanti komma resultat och effekter med tiden i och med att du låter din hjärna rensa upp därinne. Tänk att du defragmenterar en sliten fullproppad hårddisk, som aldrig blivit defragmenterad förut. Go for it.
Senast redigerad av JalleKalleBalle 2018-07-06 kl. 07:46.
Citera
2018-07-06, 09:25
Medlem
Popetoterors avatar
Läste inte hela men för det första så sitter inte ångesten i hjärnan, utan den är nervstyrd som av tex Vagusnerven som styr en hel massa funktioner som givetvis ökar stresspåslaget i hela kroppen.
Nog sagt om detta så är det ju ingen nyhet att meditation lugnar kroppen på ett bra sätt.
Problemet är att alla människor inte är lika mottagliga för att komma ner i dessa Alfavågor, men självklart så fungerar det för de personer som är mottagliga, och så mer man utövar det desto fortare går det att komma ner i ett avslappnat tillstånd.
Så grattis till er som det fungerar för, själv är är jag alldeles för splittrad, men vem vet det är aldrig för sent att börja.
Skulle kunna sitta här och skriva sida för sida om ångesten som jag har studerat i över 30 år.

Mvh
Citera
2018-07-06, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Läste inte hela men för det första så sitter inte ångesten i hjärnan, utan den är nervstyrd som av tex Vagusnerven som styr en hel massa funktioner som givetvis ökar stresspåslaget i hela kroppen.
Nog sagt om detta så är det ju ingen nyhet att meditation lugnar kroppen på ett bra sätt.
Problemet är att alla människor inte är lika mottagliga för att komma ner i dessa Alfavågor, men självklart så fungerar det för de personer som är mottagliga, och så mer man utövar det desto fortare går det att komma ner i ett avslappnat tillstånd.
Så grattis till er som det fungerar för, själv är är jag alldeles för splittrad, men vem vet det är aldrig för sent att börja.
Skulle kunna sitta här och skriva sida för sida om ångesten som jag har studerat i över 30 år.

Mvh

Halloj, vad jag förstått så är ångestens "kontrollcenter" i hjärnan, och det är därifrån det skickas signaler till stresshormon som trissar upp kroppen. Men jag är ingen expert och om du har studerat det så länge så vet du definitivt mer.

http://www.dailymail.co.uk/sciencete...des-brain.html
Citera
2018-07-07, 15:18
Medlem
Bertfans avatar
Detta låter väldigt intressant, måste prova. Jag antar att jag förstorar upp det lite och gör det svårare än vad det är, men jag har några frågor:

Jag har bara så svårt att föreställa mig hur jag ska lyckas med att tänka på ingenting. Hur gör man det exakt? Om jag så slår bort alla tankar, kommer jag ändå att tänka: ”nu tänker jag på ingenting” och då tänker jag ju ändå något. Hur vet man att meditationen varit ”lyckad”? Och måste man sitta i skräddarställning som någon slags Buddha eller går det bra att sitta normalt på sängkanten till exempel?
Citera
2018-07-07, 23:15
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertfan
Detta låter väldigt intressant, måste prova. Jag antar att jag förstorar upp det lite och gör det svårare än vad det är, men jag har några frågor:

Jag har bara så svårt att föreställa mig hur jag ska lyckas med att tänka på ingenting. Hur gör man det exakt? Om jag så slår bort alla tankar, kommer jag ändå att tänka: ”nu tänker jag på ingenting” och då tänker jag ju ändå något. Hur vet man att meditationen varit ”lyckad”? Och måste man sitta i skräddarställning som någon slags Buddha eller går det bra att sitta normalt på sängkanten till exempel?

Att inte tänka på någonting är omöjligt. Det är snarare att man ska fokusera alla tankar på nuet och det enklaste brukar vara att fokusera på andningen, hur luften känns genom näsborrarna och "pausen" mellan andetagen

Man måste inte sitta i skräddarställning. Förstår jag rätt gör "proffsen" bara det för att man sitter väldigt avslappnat om man är vig
Citera
2018-07-08, 03:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertfan

Bara fokusera på din in och-utandning, känn hur det fysiskt känns hur luften kommer in och går ut ur din kropp. Kommer en tanke upp blås bara iväg den med nästa utandning, och återgå till att andas naturligt. När du enbart fokuserar på sensationerna (tänk inte på dem, fokusera bara) av hur det känns att andas, och verkligen vill att det ska fungera, så försvinner gradvis tankarna med tiden och skallen börjar tömmas. Svårt i början men du kommer vänja dig efter ett tag.

Hur det känns när man lyckas? För mig personligen under en session så är det att jag blir extremt lugn efter 4-5 minuter, det känns nästan som om omvärlden försvinner. Tankar slutar helt och hållet att poppa up och skallen blir verkligen helt jäkla tom, och jag kan i sann lugn och ro fokusera på att andas vidare. När du når detta tillstånd så kan du tänka att din hjärna på riktigt börjar reparera och balansera sig själv. Desto bättre du blir, desto snabbare kommer du nå dit. Jag är också nybörjare.

Du kan sitta hur du vill men försök iallafall ha ryggen rak.
Senast redigerad av JalleKalleBalle 2018-07-08 kl. 04:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in