• 3
  • 4
2019-06-27, 10:19
Medlem
Min erfarenhet är att det var mycket svårt att börja meditera med en i övrigt stökig livstillvaro med mycket ångest, hög alkoholkonsumption, dåliga rutiner och prokrastinering som huvudsaklig hobby. Det var först efter att jag började gymma mycket, sitta i bastun, och slutade dricka så förbannat mycket kaffe som jag kunde sätta mig i tystnad i 20 minuter. Dock vill jag påstå att meditationen haft en betydligt större märkbar effekt än övriga åtgärder.

Efter att gymmat regelbundet i 5 månader mådde jag förvisso bättre, och hade lättare att ta tag i saker - men jag hade fortfarande en (om än förminskad) svår ångestproblematik och kunde låta dagar gå medan jag sköt upp viktiga bestyr.

Efter att till viss del levt som ett förvuxet barn under stor del av mitt vuxna liv, känns det som att meditationen leder till att föräldern i mig vaknar upp och tar mig i kragen.

Ett fånigt exempel men ändå ganska talande: Efter att ha mediterat 20 minuter på morgonkvisten går jag in i köket för att ta mig en kopp. Jag märker att en tallrik eller två står på köksbordet och på köksbänken finns lite klegg från gårdagens carbonara. Som en sund människa städar jag omedelbart upp medans kaffet kokar. Innan jag började meditera hade jag med all säkerhet satt på kaffet och gått omedelbart till datorn eller liknande och städat det betydligt smutsigare köket nästa dag. Som sagt, ett fånigt exempel, men att i största allmänhet ta tag i saker omedelbart har givetvis också lett till ett större välbefinnande, och jag attribuerar den handlingskraften i mångt och mycket till meditationen.

Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Ha inte förhoppningen att bli av med nästan all ångerst på bara två veckor. Så funkar inte meditation. Det är ingen quick fix. Att se tydliga och stora förändingar tar decenier.
Sen växlar måendet i perioder och då är det lätt hänt att man ger meditation överdriven cred för att man hållt på en vecka eller två.

Meditation är en långsiktig lösning och tar år för att ge riktiga resultat.

Fast det där är ju bara oriktigt. En undersökning som gjorts på meditation visar förändringar i hjärnan efter 8 veckor, ca 30 minuter per dag. Denna forskning utesluter inte att en förändring kan ha skett efter 2 veckor, då mätningarna ägde rum två veckor innan respektive efter de 8 veckorna. Mätbara förändringar i hjärnan måste väl erkännas som "riktiga resultat", eller?
https://news.harvard.edu/gazette/sto...-better-brain/

Vidare har vi en uppsjö av självrapporterade effekter, inte minst i den här tråden.

Jag kan dock hålla med om att det är lite tidigt att säga "meditation förändrade mitt liv" efter två veckor. Det bör man nog vänta ett halvt liv eller så för att kunna påstå med kredibilitet.

Personligen kan jag ha låg- till högintensiv ångest, och med hjälp av 20-30 minuter meditation må märkbart bättre. Det är väl just exakt en 'quickfix'?

Sedan har du en poäng i att många människor ger meditation överdriven cred. Många gånger kan det ju vara så att folk lägger manken till för att styra upp ett ångestfyllt liv och börjar med meditation i samband med andra åtgärder - för att sedan jubla "halleluja, meditation har frälst mig".
Citera
2019-06-28, 04:12
Medlem
zammas avatar
Kanske stämmer att man blir av med ångersten när jag tänker efter.
Innan jag började började meditera levde jag instängd i min lägenheter. Oförmögen till ett fungerande liv.
Kunde knappt gå in i affärer och handla. Inte åka buss. Inte gå på stan. Den biten har sakta men säkert blivigt bättre sen jag började med daglig meditation för 3,5år sedan.
Får ändå ångerst ibland ändå. Men det är bättre än det varigt. Svårt att se det ibland då det har förändrats så sakta under lång tid.
Anledningen att jag klankade ner på meditationen är att jag mått psykiskt väldigt dåligt och då känns det som att inget blivigt bättre men det faktiskt har det.
Så jag tar tillbaka vad jag sa. Meditation kan absolut vara bra mot just ångerst. Sen kommer livet vara smärtsamt ibland och det kommer kännas som att det inte ger något att meditera. Men det är tillfälligt. Hanterar smärtan på ett betydligt bättre sätt än tidigare ändå.
Brukade få raseri utbrott och slå sönder saker. Det har helt upphört och blir jag arg är jag betydligt mera behärskad än tidigare.
Citera
2020-04-29, 23:03
Medlem
Meditation där man ska föreställa sig att man andas in luft till olika delar av kroppen, samt föreställa sig energifält och annat suggestivt skit fungerar inte alls för mig. Däremot funkar vanlig fokus-på-andningen meditation utmärkt.
Citera
2022-08-07, 17:27
Medlem
schysst tråd, blev inspirerad

Har mediterat av och på under flera års tid men tänkte ge mig in på det nu igen, 30 minuter om dagen iaf. Brukar kännas bättre när jag mediterar, och efter en period av seriös meditation när jag inte mediterar längre brukar det vara ännu tydligare hur bra meditationen var..

några andra som mediterar i dagsläget? när? hur ofta? hur länge? vippassana? kör ni guidade eller själva? nån som vart på retreat?
Citera
2022-09-10, 18:48
Medlem
Har mediterat i ungefär 10 år nu. Det har verkligen varit en resa kan man lugnt säga.
När jag startade så kan jag ärligt säga att jag inte hade någon aning om vad riktig meditation var. Mediterade med vanliga andningsövningar och guidade sessioner i ungefär 2 år. Upplevde ungefär vad många andra i tråden beskriver, mer fokus, ett inre lugn och ökat välbefinnande.

Men sen upptäckte jag TM-meditation. Och när jag tillslut "förstod" hur man skulle göra så förändrades allt. Sättet jag upptäckte det på var också ganska speciellt. För många här kanske det kommer att låta som överdrifter eller en saga men allt jag kommer skriva nu har hänt.

Det började efter ett nyår då jag testade extacy för första gången (en hög dos). Det jag inte visste då men har förstått så här i efterhand är att man kan få en "afterglowperiod" på ett par veckor med förhöjda nivåer av seratonin i kroppen. I samband med det här (några månader innan) så hade jag också börjat testa TM-meditation. Kort beskrivet så handlar det om att man har ett lätt fokus på ett mantra och inte försöker stoppa några tankar alls. Man låter allt flöda och försöker vara så "effortless" som möjligt i meditationen. Det är det som är riktig meditation har jag senare insett ("att försöka att inte försöka") och det är därför det är så svårt för många. Tog ingen sån flummig riktig kurs utan läste mig till det. Även om jag i efterhand förstår att det finns vissa poänger med att bli guidad in i en meditation.

Skillnad nu var att jag kunde vara mycket mer "effortless" i meditationen (förmodligen pga de förhöjda seratoninnivåerna) och gick extremt djupt ner i meditationen, så till den grad att tiden slutade existera och det kändes som att varenda cell i kroppen vibrerade av lycka och extas. Jag kunde känna energi som strömmade genom hela kroppen. 20 min av meditation upplevde jag som max 2 min (Jag vet att det här börjar låta flummigt nu men fortsätt läsa

När jag öppnade ögonen sen så var det som att hela rummet upplevdes annorlunda. Allt hade en vibrerande närvaro. Det var som att jag upplevde verkligheten med ett förhöjt medvetande. Jag kommer ihåg att jag på väg in med tunnelbanan till jobbet nästan stod och gapade över hur vackert och lugnt allt var i nuet. Tunnelbanan brukar ju vara det sista stället man känner harmoni på. Och tanken slog mig, var det här den gubben Eckart Tolle (som skrev the power of now) pratade om? Jag insåg att jag bara observerade allt och att tankarna kom till mig helt naturligt. Istället för att jag tänkte tankarna. En väldigt paradoxal tanke slog mig. "För att börja tänka på riktigt så måste man sluta tänka"

Satte mig ner vid datorn och började jobba. Min kvinnliga kollega kommer in, snubblar två meter ifrån mig och landar i mitt knä. (Det här hände ungefär tio gånger med olika personer på liknande sätt under de två kommande månader som jag upplevde denna medvetandeförändring) Andra märkliga saker som inträffade under de två månaderna: (Jag är medveten om att många av dom här sakerna låter överdrivna och flummiga men det har hänt)

Blev medbjuden till möten som jag aldrig varit på. Bla med ledningsgruppen och VDn flera gånger.
I varenda möte jag var på så var det som att jag ändrade energin i rummet. Stela vanliga måndagsmöten förvandlades till möten där folk mest satt och skrattade. Alla säljare på bolaget ville att jag skulle följa med på deras möten. Och det blev alltid affärer på de möten jag varit på. På afterworken på fredagar så började folk spontant dansa med varande kl 17 på eftermiddagen (hände flera gånger under den här tvåmånadersperioden) Hade aldrig hänt tidigare under de två år jag jobbat där.

Fick tre tjejer att komma genom att bara röra med fingret utanför deras trosor i några sekunder. (nu vet jag att många zonar ut, men tänk om det har hänt)

Fick löneförhöjning två gånger (en gång spontant av min chef och en till som jag krävde själv)
Förhöjd känsla av nuet. Går ju som inte att förklara hur det här kändes men jag kom på mig själv med att stå och vika tvätt en dag och inse att det här flera gånger bättre än något som jag någonsin har varit med om innan dom här två månaderna. Och då hade jag inget dåligt liv innan. Förstod på riktigt innebörden av att det enda som betyder något är med vilket medvetande man upplever en situation med, inte själva situationen i sig.

Började skriva på en bok. (kändes som att jag hade fått nycklarna till hela universum och jag ville dela med mig) där jag kunde sitta och skriva flera sidor varje kväll utan någon ansträngning. Slängde mig med väldigt kreativa liknelser från vardagliga livet som skulle beskriva vad jag var med om. Går inte riktigt att förklara mer än att det kändes som att jag hade tillgång till obegränsad kreativitet och visdom.

Jag experimenterade också med att inte göra meditationen vissa dagar bara för att se om jag hade tappat det helt eller om det verkligen var meditationen som påverkade min upplevelse till den här graden. De dagar jag inte mediterade var som vilken annan dag som helst och de dagar jag mediterade så var jag tillbaks i den här utvidgade formen av medvetande och total närvaro. Där varje dag var den bästa dag jag någonsin haft.

Men jag rekommenderar ingen att testa det här med droger. Det blev en ganska brutal vändning sen. Drabbades av konstant tryck i pannan + bihåleinflammationer som höll i sig i flera år. Förstod senare att kroppen inte var i balans. Så började att korrigera hållningen av kroppen och successivt så minskade trycket över pannan och nu är jag helt återställd sen en tid tillbaks. Därför jag har väntat ett tag med att skriva av mig också.

Hur är det i dagsläget då? Det blir inte lika intensivt som under de där två månaderna när jag mediterar nu men det är ändå väldigt nära. Ungefär 70-80% lika effektivt. Det sjuka som börjar hända nu är att jag helt naturligt börjar gå in i den här förhöjda medvetandet rent spontant till vardags. Händer ca tre dagar i veckan och det känns som att de blir kortare period mellan de vanliga dagarna.

Så jag har tänkt mycket på vad jag ska göra av det här egentligen. Den känns nästan olagligt att jag har hittat något som andra bara kan drömma om. Så därför har beslutat att göra en liten manual till hur man ska meditera på bäst sätt. Nu förstår jag också att rätt sätt för mig kanske inte passar för just dig men jag vet ändå att alla metoder egentligen har samma slutmål. Och hittar man rätt sätt så är det värt mer än alla pengar du har på kontot. Oavsett hur mycket pengar du har där. Det minsta jag kan göra är att försöka göra det här begripligt och till en konkret metod. För det finns så mycket brus där ute.

Man kan likna det lite med att föröka hitta ett nålsöga i en höstack. Tar man bort en del av höet. Säg att nålen ligger i en mindre skål med hö så är det större sannolikhet att man inte förlorar tålamodet och hittar rätt.

Så om det finns något intresse så ska jag försöka dela med mig av den inom kort Vore kul att se om det har någon effekt på er flashbackare. Och jag lovar att den inte kommer innehålla några olagliga substanser utan vara helt naturlig och väldigt konkret.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in