Om man r elegant, har man ventilhuv av metall och huv/mssa med gummipackning, som dubblar som verktyg fr att skruva ut kglan, vnder man p den. Nu gr det inte s mycket om ventilen skulle rka lcka lite, fr huven/mssan r tt som den r. Till Schrder-ventilen allts. Anvnder slikt p en flytring [anvnds vid spfiske], fr att fort kunna tmma den p luft utan besvr. (jag skruvar ut ventilkglan helt) Ut kommer luften fortare n annars.
De som jobbar med lastbilar har sdana hr grejer och jag rekommenderar det starkt.
Jag tror Presta-ventiler har sina frdelar dock. Vet inte vilka. De skulle inte finnas om de vore s dliga. De r ju moderna.
En Off-Topic anekdot:
Boris Panknin som var Ambassadr fr Sovjetunionen i Stockholm, lmnade sin diplomatbil och lodade vattendjupet under en av broarna i Stockholm, sittande i gummibt, ltsades att han fiskade. Nu visste polisen vad som var i grningen, men kunde icke gripa honom fr hans diplomatiska immunitet. Nu tryckte de in tndstickor i hans Schrderventiler, kilade fast kglan i ppet lge, s att dcken kom att bli tomma p luft