• 1
  • 2
2018-07-06, 05:49
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nej, de hller inte luften bra, de mste pumpas varje mnad. Nya cyklar sljs nstan bara med prestaventiler
Min cykel har Schrder-ventiler och behver ytterst sllan pumpas. Kanske efter tre mnader. Jag hller lufttrycket mellan 3,0 och 3,4 bar. Feta dck, 622x47.
Citera
2018-07-06, 05:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
"snabbventil" vrdelst. Lcker luft D hller jag p ventilgummi
Kper man skrp s...
Citera
2018-07-06, 05:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Om man r elegant, har man ventilhuv av metall och huv/mssa med gummipackning, som dubblar som verktyg fr att skruva ut kglan, vnder man p den. Nu gr det inte s mycket om ventilen skulle rka lcka lite, fr huven/mssan r tt som den r. Till Schrder-ventilen allts. Anvnder slikt p en flytring [anvnds vid spfiske], fr att fort kunna tmma den p luft utan besvr. (jag skruvar ut ventilkglan helt) Ut kommer luften fortare n annars.

De som jobbar med lastbilar har sdana hr grejer och jag rekommenderar det starkt.

Jag tror Presta-ventiler har sina frdelar dock. Vet inte vilka. De skulle inte finnas om de vore s dliga. De r ju moderna.

En Off-Topic anekdot:

Boris Panknin som var Ambassadr fr Sovjetunionen i Stockholm, lmnade sin diplomatbil och lodade vattendjupet under en av broarna i Stockholm, sittande i gummibt, ltsades att han fiskade. Nu visste polisen vad som var i grningen, men kunde icke gripa honom fr hans diplomatiska immunitet. Nu tryckte de in tndstickor i hans Schrderventiler, kilade fast kglan i ppet lge, s att dcken kom att bli tomma p luft
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-06 kl. 06:21.
Citera
2018-07-06, 10:11
Medlem
Kennethkvartings avatar
En frga:

Heter det verkligen schrder-ventil?

Jag har alltid sagt schrader, men det kanske r ett anglofierat uttal av ett Tyskt ord?

OBS! Jag anvnder ordet ett tiotal gnger per arbetsvecka, jag hvdar inte att jag har rtt, men mitt ord torde inte vga ltt i diskussionen.

Skulle jag, som frekvent anvndare av ordet, visas ha fel blir det en stor fjder i hatten fr den som vervevisar mig.
Citera
2018-07-06, 10:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En frga:

Jag har alltid sagt schrader, men det kanske r ett anglofierat uttal av ett Tyskt ord?

OBS! Jag anvnder ordet ett tiotal gnger per arbetsvecka, jag hvdar inte att jag har rtt, men mitt ord torde inte vga ltt i diskussionen.

Skulle jag, som frekvent anvndare av ordet, visas ha fel blir det en stor fjder i hatten fr den som vervevisar mig.
Schrader r korrekt, schrder ger 258.000 trffar p google, schrader ver 15 miljoner.

http://www.schraderinternational.com..._lang=en-US-NA
Citera
2018-07-06, 11:43
Medlem
Citat:
Jag tror Presta-ventiler har sina frdelar dock. Vet inte vilka. De skulle inte finnas om de vore s dliga. De r ju moderna.

Fr riktigt smala flgar fr racercyklar har nog presta en frdel d den r smalare. Schrader som krver ett strre hl kan frsvaga flgen mer. Men det frklarar ju inte varfr presta ven anvnds p MTB och andra cyklar som inte har s smala flgar.
Citera
2018-07-11, 14:51
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
En frga:

Det heter tydligen "Schrader" som ngon ppekade. Eftersom det skrivs "SCHrader" har jag alltid utgtt frn att det varit felstavat, eftersom stavningen tyder p ett Tyskt namn. Ungefr som "SKANSKA" istllet fr "Sknska Cementgjuteriet" eller ngot liknande

Ngon skrev att Presta-ventiler behver mindre hl i flgen och drfr frsvagar den mindre.

Tack fr det svaret.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-11 kl. 14:59.
Citera
2018-07-11, 19:08
Medlem
Citat:
Det heter tydligen "Schrader" som ngon ppekade. Eftersom det skrivs "SCHrader" har jag alltid utgtt frn att det varit felstavat, eftersom stavningen tyder p ett Tyskt namn. Ungefr som "SKANSKA" istllet fr "Sknska Cementgjuteriet" eller ngot liknande

Det finns flera stavningsvarianter av efternamnet (Schrder eller Schroeder verkar vanligast), men Schrder r inte med i listan p wikipedia).

• Schrder oder Schroeder
  • Schrter, Schrdter, Schrtter (in Schlesien, Sachsen und Thringen)
  • Schrer, Schrrs, Schreurs (am Niederrhein)
  • Schrader (in Ostfalen)
  • Schroder
  • Schroedter
  • Schrder, dnische und norwegische Schreibweise
  • Schreuders, niederlndische Schreibweise

https://de.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6der#Varianten
Citera
2018-07-11, 19:17
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det finns flera stavningsvarianter av efternamnet (Schrder eller Schroeder verkar vanligast), men Schrder r inte med i listan p wikipedia).

• Schrder oder Schroeder
  • Schrter, Schrdter, Schrtter (in Schlesien, Sachsen und Thringen)
  • Schrer, Schrrs, Schreurs (am Niederrhein)
  • Schrader (in Ostfalen)
  • Schroder
  • Schroedter
  • Schrder, dnische und norwegische Schreibweise
  • Schreuders, niederlndische Schreibweise

https://de.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6der#Varianten
Tack fr den saken.
Citera
2018-07-11, 19:23
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag har kollat lite p cykeln jag nu renoverar fr ngon annan. Nu sitter innerslang med Presta-ventiler monterade. Nu sitter en frskruvning med en ansats, fr att ventilskaftet skall centreras i flgens stora ventilhl som passar Schrader aldeles utmrkt perfekt.

Snobberi En slang med Schrader passar

Lttpumpade med en miniatyrpup dock. Tryckfallet r lgt jmfrt med alla andra, mste jag sga.
Citera
2018-07-12, 12:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
En frga:

Jag har ocks alltid (eller i alla fall de kanske 10-20 r som jag vetat vad de heter) sagt schraderventil. Den r uppkallad efter sin uppfinnare August Schrader som emigrerade frn Tyskland till USA. Det r mjligt att han i Tyskland stavade sitt efternamn Schrder men i s fall ersatte han :et med ett a fr att smlta bttre in i Amerikat. D han uppfann ventilen 50 r efter att ha emigrerat till USA s har tminstone ventilen aldrig stavats med utan det har stavats schrader nda sedan begynnelsen.

Sedan kan ju uttalet p amerikanska lta mer som n a, borde vl bli med fuskfonetisk skrift "shrejder" men inte "shrder".
Citera
2018-07-12, 12:19
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har ocks alltid (eller i alla fall de kanske 10-20 r som jag vetat vad de heter) sagt schraderventil. Den r uppkallad efter sin uppfinnare August Schrader som emigrerade frn Tyskland till USA. Det r mjligt att han i Tyskland stavade sitt efternamn Schrder men i s fall ersatte han :et med ett a fr att smlta bttre in i Amerikat. D han uppfann ventilen 50 r efter att ha emigrerat till USA s har tminstone ventilen aldrig stavats med utan det har stavats schrader nda sedan begynnelsen.

Sedan kan ju uttalet p amerikanska lta mer som n a, borde vl bli med fuskfonetisk skrift "shrejder" men inte "shrder".

OK, jag har aldrig brytt mig om att kontrollera den etymologiska bakgrunden till benmningen, men har alltid trott att det r som du skriver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in